Unkonw knownFilm “Nepoznato poznato“ – portret Donalda Ramsfelda na Beldocsu

Ovogodišnji Beldocs pred beogradsku publiku donosi kontemplativni, minuciozni portret Donalda Ramsfelda, ministra odbrane u administracijama Džordža Buša mlađeg (2001-2006) i Džeralda Forda (1975-1977). Smatra se da je tokom svoje plodonosne karijere Ramsfeld ostvario presudan uticaj na spoljnu politiku SAD, kumujući, između ostalog, tragičnom sukobu sa Sadamom Huseinom.
Film Nepoznato poznato, naslovljen po Ramsfeldovoj upečatljivoj, filozofski intoniranoj, ratnohuškačkoj opasci, potpisuje nekrunisani guru savremene dokumenteristike, oskarom ovenčani reditelj Erol Moris. Zaintrigiran pričom o desetinama hiljada poruka, koje je tokom svog službovanja Ramsfeld ostavljao samome sebi, partijskim kolegama i mnogobrojnim saradnicima, Moris uspeva da ugovori intervju sa ovim čovekom, nevoljnim da se bez preke potrebe pojavljuje u javnosti. Sledi tridesettroočasovno ispitivanje u pokušaju da se dešifruje smisao i značenje pomenutih minijatura – kratkih, enigmatičnih i često kontradiktornih iskaza, a ujedno i autentičnih pisanih tragova o idejama, strahovima i nesigurnostima jednog čoveka dovoljno moćnog da promeni tok istorije i započne vojni sukob nesagledivih proporcija.
Nepoznato poznato nema nameru da osudi ili opravda Ramsfeldove postupke, već da predstavi specifičan psihološki profil, najčešće zastupljen kod savremenih političara. Erol Moris tvrdi da su to po pravilu arogantni, ambiciozni ljudi koji se ne izvinjavaju, ne sažaljevaju i ne pate od griže savesti. Vojnički usmereni na sopstvenu promociju i na ostvarivanje unapred zacrtane agende, oni demonstriraju nesvakidašnju uspešnost u prikrivanju slabosti i zapanjujuću nesklonost ka preispitivanju ranijih odluka.
Nepoznato poznato, po Morisu, pred američku (a indirektno i pred srpsku) publiku postavlja pitanje: „Znamo li mi, kao narod i kao država, ko smo i šta radimo? Ili smo svi zajedno zarobljeni u određenom sistemu ideja, predstavi koju smo sami o sebi kreirali, a koja nas sprečava da sagledamo istinu sve dok ne bude prekasno?“
U strukturalnom smislu film predstavlja kombinaciju intervjua – zabeleženog uz pomoć specifične Morisove tehnike interrotron, koja sistemom dvojnih ogledala omogućuje ispitaniku da bez ikakve zadrške priča direktno u kameru – zatim znalački odabrane arhivske građe, usporenih, snolikih snimaka gradskog pejzaža i prirode, uz off-screen naraciju i nenametljivu, ali efektnu video grafiku.
Ovo izuzetno ostvarenje možete pogledati na festivalu Beldocs, u Velikoj dvorani Sava Centra, u utorak, 13. maja 2014. u 19 časova.

Povezana vest:  Deni Bojl planira film o teniskoj zvezdi Bili Džin King