zmajeubiceDrama „Zmajeubice“ Milene Marković u JDP-u
 
Drama „Zmajeubice“ Milene Marković u režiji Ive Milošević biće premijerno izvedena 7. juna na sceni „Ljuba Tadić“ Jugoslovenskog dramskog pozorišta (JDP).
V. d. direktorka JDP-a Tamara Vučković rekla je danas na konferenciji za novinare da je to deo šireg projekta zamišljenog pre dve godine, povodom obeležavanja stogodišnjice Sarajevskog atentata i početka Prvog svetskog rata.
Projekat „Pali anđeo“ prihvatila je Evropska pozorišna unija, čiji je JDP član i već su u toku predstave, konferencije, gostovanja. JDP je sa tim projektom zimus prošao na konkursu Minisitarstva kulture i sada očekuje konkretne rezultate, dodala je ona.
Komad „Zmajeubice“ naručen je od Milene Marković čije su već tri drame svoja prva izvođenja imale upravo u JDP-u, počev od 2001. godine – „Paviljoni“, „Šine“ i „Brod za lutke“.
Umetnički direktor JDP-a Gorčin Stojanović istakao je da je ona brzo prihvatila poziv i rekla da je to njena tema, te je saradnja protekla kao u jednom dahu.
Gavrila Principa igra Nikola Rakočević, a u ansamblu su Mirjana Karanović, Radovan Vujović, Srđan Timarov, Dubravka Kovjanić, Milan Marić i Jovana Gavrilović, sa po više uloga. Na sceni će kao izvođač biti i kompozitor Vladimir Pejković.
Scenograf je Gorčin Stojanović, kostimograf Maja Mirković, koreograf Boris Čakširan.
Autorka je izjavila da je za nju ovaj tekst nova faza, ali da je tema odavno okupira, te da je i ranije puno čitala i razmišljala o njoj.
„Uvek su me opčinjavli likovi poput Jovanke Orleanke, Marije Stjuart ili Gavrila Principa i na nivou mita i na nivou istorije“, rekla je ona.
Kako je dodala, ovo je komad fragmentarne dramaturgije, poetska drama, sa dosta songova.
Markovićeva je napomenula da u umetnosti o Principovom činu ne treba razmišljati u kategorijama pozitivno – negativno.
„On ima veličinu zato što je imao ideale za koje se borio“, rekla je ona.
Iva Milošević je istakla da je „ključno što ovaj slojevit i dubok komad veliča slobodarski duh“.
„Uzbuđuje me tema slobode kao potrebe i jakog aspekta u svakom ljudskom biću, hrabrosti i gneva potrebnih da bi se za slobodu borilo. Tu je veza sa nama sada, voleli bismo da publika sa predstave ponese misao da je sloboda važna i da nema cenu“, izjavila je ona.
Prema programu predstave, glavni junak je 17-ogodišnji dečak sa oružjem, nesuđeni pesnik čije ime predstavlja istorijski simbol i čest predmet nesporazuma. Ovaj „junački kabare“ i neka vrsta ironičnog časa istorije priča poznatu priču o atentatu kroz uzavreli poetski jezik kojim se iskazuje ključni zahtev za slobodom.
Nije reč o istorijskoj drami, nego o savremenom komadu koji tematizuje i preispituje poziciju današnjeg mladog čoveka u odnosu na taj vrhunski zahtev – biti slobodan.
Rakočević je naglasio da stvari ne treba posmatrati crno-belo, mada se mi, nažalost, stalno delimo za i protiv svega i svačega.
„U ovoj predstavi pokušavamo da razumemo, da odbacimo manipulacije naslagane kroz sto godina, pitanja heroj ili terorista i da tretiramo Principa kao ljudsko biće koje je imalo i dobre i loše strane, kao i mi“, izjavio je on.
Njegov mladi kolega Marić (koji je ove sezone igrao Principa u drami Biljane Srbljanović „Mali mi je ovaj grob“) istakao je da je „Princip ubio iz ideje, a ne iz hira“, a da je njemu ova predstava bitna kao „neka vrsta naše, generacijske revolucije“.
Vujović je dodao da prvi put igra ljude koji su zaista postojali. „Oni su radili ozbiljne i teške stvari. Imamo odgovornost prema njima da i mi pokažemo hrabrost“, rekao je on.
Mirjana Karanović je istakla da je ova predstava „spoj moderne forme, uzbudljivog sadržaja i dubokih ljudskih emocija“.
Povezana vest:  Ljubavna priča koja sledi samo svoja pravila: Ostala je uvek ista