„Tuđinka“ – nova „Igra prestola“
Svako ko je prošle sedmice prošao pored Glavnog pozorišta na trgu Šarlot u Edinburgu i video ogromnu grupu žena kako se tiskaju ispred pomislio bi da čekaju na nekog glumca ili pevača.
I pogrešio bi. Na stotine žena čekalo je sat vremena kako bi se srele sa 62-godišnjom spisateljicom iz Arizone. Njeno ime? Dajana Gabaldon.
Za one koji ne znaju, Gabaldon je autorka osam knjiga iz serije „Tuđinka“ (prve tri knjige u Srbiji je objavio Portalibris), epske priče u kojoj su pomešani putovanje kroz vreme, istorijska saga, romansa i koja je prodata u 25 miliona primeraka širom sveta od objavljivanja 1991.
Pojavljivanje Gabaldonove na Sajmu knjiga u Edinburgu moglo je da se uporedi samo sa dolaskom pisa „Igre prestola“ Džordža R.R. Martina, a kritičarka „Indipendenta“ Sara Hjuz ocenjuje u dužem članku o „Tuđinki“, da bi Gabaldonova uskoro mogla i da zaseni samog Martina jer je na američkoj televiziji Starz nedavno počelo prikazivanje serije „Tuđinka“ (Outlander) rađene prema njenim knjigama, koja je već izazvala nezapamćeno interesovanje gledalaca.
Američki mediji „Tuđinku su nazvali „majkom gorštačkih strasti“, „seksi, zabavnom i uzbudljivom“ a prvu epizodu serije pogledalo je rekordnih 4 miliona gledalaca.
Zbog čega je „Tuđinka“ postigla svetski uspeh? U finalu druge sezone serije „Narandžasto je nova crna“ jedna od junakinja Tejsti čita izakani primerak „Tuđinke“ i pokušava da objasni šta je to što ju je privuklo knjizi svojoj prijateljici Pusi.
„Ženska otputuje kroz vreme u Škotsku…spanđa se sa ovim velikim, seksi razbojnikom i njih dvoje se tako iz dana u dan. Yo, žestoko je!“, kaže ona entuzijastično. Pusin pogled zabavljenog nerazumevanja poznat je svima koji su pokušali da objasne zbog čega je „Tuđinka“ tako zabavna.
„Tuđinka“ je priča o Kler Rendal (u seriji je igra Kaitriona Balfi), engleskoj sestri koja se posle Drugog svetskog rata ponovo sreće sa suprugom. Odlaze u Škotsku na drugi medeni mesec ali Kler slučajno prolazi kroz misteriozni kameni krug i završava u Škotskoj u 18. veku usred pobune Jakobita. Tamo upoznaje veoma harizmatičnog gorštaka Džejmija (Sem Hjuan) i ubrzo biva razapeta između sve jačih osećanja prema njemu i želje da se vrati kući.
Ono što sledi je gomila seksa i sukoba dok Džejmi i Kler pokušavaju da pobegnu glavom negativcu Blek Džek Rendalu koji je predak Klerinog smernog supruga Frenka. (Tobajas Menzis odlično se zabavlja u ove uloge).
Ako sve deluje kao nemoguća kombinacija Gorštaka, Rob Roja i erotskih romana iz 1970ih, to je zato što „Tuđinka“ to i jeste ali i pored svega toga, to je roman koji je nemoguće ispustiti iz ruku.
Zanimljivo je da je „Tuđinka“ postala fenomen zahvaljujući usmenim preporukama a čitaju je različite generacije žena. Majke je daju ćerkama koje je daju prijateljicama. Zašto? Jer, piše kritičarka Indipendenta, Gabaldonova razume da bez obzira na seks priča ne funckioniše bez osećaja autentičnosti, da ste, kao Kler, završili u 18-vekovnoj Škotskoj.
Bivša profesorka sa univerziteta, sa diplomama iz zoologije, pomorske biologije i bihejvioralne ekologije, Gabaldonova pomno istražuje period i u knjizi se to oseća – od toga šta su koristili kao četkicu za zube do biljaka koje su upotrebljavali, šta su jeli, kako su živeli…
Potom, tu je i heroina Kler. Sposobna, pametna i brzog jezika. Na ovogodišnjem Komik Konu Gabaldonova je prokomentarisala: „Ne volim glupe žene, pa zašto bih stvorila jednu?“
Kler je takođe i osvežavajuće svesna svog tela i seksualnosti i to je takođe jedna od velikih privlačnosti knjiga a verovatno i serije.
Dok su „Igru prestola“ kritikovali da žene tretiraju kao predmete, „Tuđinka“ je na momente zastrašujuće iskrena. Ne samo da Kler jasno izražava šta želi – bilo suprugu bilo Džejmiju, već u seriji više vidimo nagih muškaraca nego žena, što je lep kontrast „IGri prestola“.
Iako je Džejmi lojalan, hrabar i često veoma duhovit, „Tuđinka“ je Klerina priča a Džejmi je mnogo bliži ulozi tradicionalne junakinje – zgodna devica koga često treba spašavati. S toga ne čudi što su mnogi „Tuđinku“ nazvali feminističkim odgovorom na „Pedeset nijansi“ i pozdravili kao „anti Igru prestola“.
Kritičarka Slejt magazina navela je da je TV adaptacija „Tuđinke“ serija koja pazi na zadovoljstva ženskih likova i fokusirana je na zadovoljstva gledateljki.
I pored snažnog početka, putovanje neće biti bez bure. Kada je reč o rodnoj politici, knjige nisu savršene. Ozgloglašena scena u kojoj Džejmi „disciplinuje“ Kler dugo je izazivala kontroverze. Tu je i problem muške publike serije zbog čega su producenti ublažili romansu a jači naglasak stavili na političke i istorijske teme.
Taj potez nije usrećio mnoge. „Ako muškarci odluče da ne gledaju seriju to će biti rezultat njihovog nedostatka avanturističkog duha i kukavičluka da ne pogedaju nešto što bi im se dopalo samo zbog toga što je žena vodič“, navela je kritičarka Bužfeed-a En Helen Pitersen.