masici poz 1

Velikani grafičkog dizajna – Mašići u KC Grad

Izložbom plakata Savete i Slobodana Mašića sutra KC Grad počinje novu sezonu, a ujedno i pokreće ciklus godišnjih izložbi „Velikani grafičkog dizajna“ koje ce biti posvećene autorima koji su vizuelno oblikovali našu prošlost.
Ciklus započinje izložbom koja će obuhvatiti deo stvaralaštva ovo dvoje izuzetnih umetnika, a izbor njihovih radova koji će biti predstavljeni napravio je Borut Vild.
Izložba će biti otvorena do 11. septembra.
Program „Velikani“ će obuhvatiti i razgovore sa umetnicima, radionice sa studentima, vođenje kroz izložbu. Takođe, tokom ove godine biće prikupljani materijali o radu Savete i Slobodana Mašića, radiće se video intervjui sa umetnicima, a započeće rad i na posebnoj publikaciji koja će predstaviti veći deo umetničkog opusa dvoje umetnika.
Ova publikacija biće prva u novoj ediciji koju pokreće KC Grad i koja nosi naziv „Velikani“. Svake godine uz novu izložbu biće publikovano novo izdanje u ovoj ediciji. Posle Beograda izložba Savete i Slobodana Mašića biće predstavljena i u Požarevcu.
Pomalo je nepravedno Savetu i Slobodana Mašića predstavljati samo kao grafičke dizajnere. Arhitekta, dizajner, prvi ovdašnji nezavisni izdavač, sa Savetom Mašić tvorac vizuelnog identiteta BITEF-a… često se spominje u apokrifnim usmenim pričama o onom vremenu.
Naći ćete ga sa Leonidom Šejkom u Beogradu, kod Josipa Vanište u Zagrebu, u zatvoru sa Mihajlom Mihajlovim 1966, sa Borom Ćosićem i Dragoslavom Mihailovićem u pripremi za štampu njihovih „sumnjivih“ knjiga, naći ćete ga na FEST-u, u SKC-u i na svim onim mestima gde se rađala ili stvarala „alternativna“ kultura tog vremena, navode iz KC Grad.
Celokupan opus, ali i uloga Mašića kao kritičkih intelektualaca i jednih od ključnih figura tadašnje kulturne scene zaslužuje temeljno i obimno istraživanje i analizu.
Opus grafičkog dizajna Studia Structure koji su 1968. pokrenuli zajedno sa Borom Ćosićem i Dragošem Kalajićem od samog početka karakteriše izuzetno baratanje svim elementima vizuelne komunikacije.
Od modernističkih početaka, minimalističke i racionalne tipografije „internacionalnog“ stila, geometrijskih sistema, serijalnosti i korišćenja semantičkih znakova do veštog poigravanja sa elementima stilova druge polovine prošlog veka, op-arta, pop-arta, postmodernizma…
Izuzetno osetljiva i promišljena upotreba fotografije, uključivanje fotografa kao ravnopravnog učesnika u kreativnom procesu stvoriće seriju plakata za BITEF, verovatno najcelovitiju i najkompaktniju seriju radova srpskog grafičkog dizajna u 20. veku.
Čime god se igrali: tekstom, grafikom, slikom, ili fotografijom, radovi Savete i Slobodana Mašića su uvek prepoznatljivi i „svoji“. I uvek su deo jedne veće celine, jednog univerzalnog ali i vrlo ličnog kosmosa u koji je nemoguće prodreti i spoznati ga bez aktivnog posmatranja, otvorenog srca, ali i uma.

Povezana vest:  Uskoro dvadeseto izdanje knjige „Spas" Isidore Bjelice