Tony-Malaby

Toni Malabi uoči koncerta na 31. Beogradskom džez festivalu: Uvek sam željan novih muzičkih izazova

Veče avangarde na 31. Beogradskom džez festivalu, zakazano je za 29. oktobar od 23 časa, u Domu omladine Beograda, kada će se publici predstaviti jedan od najcenjenijih umetnika improvizovane džez scene, Toni Malabi (Tony Malaby). Tokom dve decenije delovanja na njujorškoj sceni Toni je uspeo da, kao saksofonista i kompozitor, razvije jedinstven i prepoznatljiv muzički izraz. U okviru svog koncerta će, zajedno sa sastavom TubaCello, džez publici predstaviti novi album „Scorpion Eater“. Sa Tonijem Malabijem smo popričali o njegovoj bogatoj karijeri, muzici koji stvara i projektima u koje je ukjučen.

Saksofonista Toni Malabi je rođen i odrastao u Arizoni, gde je život u meksičkoj zajednici značajno uticao na njegovo stvaralaštvo. Pod uticajem takvog okruženja uspeo je da razvije jedinstven i prepoznatljiv izraz koji se ogleda u živim improvizacijama i melodijama koje su inspirisane folklorom. „Sredina u kojoj sam odrastao uticala je na mene na apstraktan način i tako učinila da se lako povežem sa svojim emocijama i čulima. Dok sviram, vizualizujem sve iz tog okruženja što sam imao prilike da iskusim i tako uspevam da emocije kombinujem sa zvukom koji nastaje u tom trenutku“, kaže Toni Malabi.
Njegov dalji razvoj kao muzičara se nastavlja u Njujorku, u koji se doselio 1995. godine, gde sarađuje sa brojnim značajnim imenima njujorške džez scene poput: Čarlija Hejdena, Pola Moušna, Freda Herša, Maria Pavonea. Malabi kaže da je došao u Njujork jer je želeo da stvara kreativnu muziku i da svira sa velikanima te scene i tako se uključi u niz muzičkih projekata: „Ta želja se postepeno i ostvarivala i njujorška džez scena je počela da me doživljava kao vrsnog i talentovanog saksofonistu čije su improvizacije izvanredne. Od tog momenta sam nastavio dalje da se razvijam kao umetnik i počeo sam da donosim odluke koje do tada nisam mogao, poput koje tipove svirki da prihvatim i sa kim da sarađujem, uvek željan novih vrsta izazova.“

Povezana vest:  X FACTOR ADRIA 2015, Nastup Vitomira Jovića podelio žiri

Većina njegovih projekata čini već napisan materijal, dok neki uključuju spontane improvizacije. Toni Malabi želi da pisani materijal od početka zvuči improvizovano, a da improvizacije budu zvučno organizovane i komponovane: „Sviranje u studiju za mene predstavlja samo još jedan oblik vežbe i nakon nekoliko uzastopnih muzičkih proba, stvaranje muzike postaje prirodno i nalikuje opuštenoj svirci sa bliskim prijateljima. Za mene, kreativni podstrek nastupa u momentu kada neko počne sa sviranjem ili počne da štimuje instument, jer mi instinktivna reakcija na zvuk u prostoriji momentalno stvara muzičke slike.“

Povezana vest:  Adam Nussbaum na Nišvilu

Malabi danas vodi niz sopstvenih projekata među kojima se naročito ističu Tamarindo trio, Novela, TubaCello i Paloma Recio, a oni se međusobno instrumentalno poprilično razlikuju. Toniističe da ta njihova različitost upravo i predstavlja izazov za njega i da uživa svirajući u svakom od tih sastava. ,,Što se tiče saradnje, tragam za muzičarima koji nisu stilski ograničeni, ali me i dalje zanima harmonično i kreativno usaglašavanje melodija koje ne pripadaju pojedinačnom stilu. Muzičari sa kojima sviram možda jesu stručni u određenom žanru muzike, ali ostajem pri mišljenju da se prava magija dešava kada oni izađu iz svoje zone muzičkog komfora.“

Povezana vest:  kids from the sky u novom singlu i spotu - "Vatra"

Na 31. Beogradskom džez festivalu će se domaćoj publici prvi put predstaviti sa sastavom TubaCello. Ovaj sastav pored Malabija čine Bob Stjuart, jedan od vodećih džez svirača tube na svetu, čelista Kristofer Hofman, koji je radio sa istaknutim muzičarima poput Džona Zorna i Marka Riboa i bubnjar Džon Holenbek koji vodi renomirani avangardni sastav Klaudija kvintet. Malabi je nedavno sa ovim sastavom objavio album „Scorpion Eater“, koji će i predstaviti publici ovogodišnjeg Beogradskog džez festivala. „TubaCello je zanimljiva kombinacija sa tubom i čelom, koje dodaju nove teksture i zvukove koji se ne čuju često u improvizovanom džezu. Potudićemo se da na Beogradskom džez festivalu u potpunosti dočaramo senzibilitete ovih instrumenata“, završava Toni Malabi.