Srbija pod svetlom holivudskih reflektora
Srbija je ovog proleća obasjana holivudskim reflektorima zahvaljujući snimanju velike filmske produkcije „Koriolan“, dok njen glavni grad Beograd „glumi“ različite lokacije, povremeno i ratnu zonu, u ekranizaciji te Šekspirove tragedije.
Posle izolacije tokom stvarnih ratova devedesetih godina prošlog veka, Srbija se sada nada da će „Koriolan“, rediteljski debi Rejfa Fajnsa, koji igra i glavnu ulogu uz DŽerarda Batlera, otvoriti novu eru filmskih produkcija u Srbiji, naveo je Rojters u članku pod naslovom „Srbija sanja da postane ‘vruća’ filmska destinacija“.
-To je nešto vrlo, vrlo pozitivno. Veoma značajno za turizam i privredu – izjavila je državni sekretar u Ministarstvu kulture Nadica Momirov.
U atmosferi dobrog publiciteta oko „Koriolana“, srpski parlament planira da ovog meseca razmatra predlog o ponudi poreskih olakšica za međunarodne filmske produkcije.
Producent „Koriolana“ Kolin Vejns, koji je bio izvršni producent u filmovima kao što su „Bande Njujorka“ i „Mlada Viktorija“, kaže da je ušteda novca od vitalnog značaja u teškim ekonomskim uslovima.
Fajns je morao da spusti troškove svoje produkcije, koja je završila sa 30 odsto manje sredstava nego što je nameravao, ali je pohvalio Srbiju što mu je dopustila da snima u zgradi parlamenta i da iznajmi kao statiste pripadnike Ministarstva unutrašnjih poslova.
-Naša produkcija je tekla prilično glatko. Statisti i lokacije bili su sjajni – izjavio je Fajns u jednom intervju.
Drugi producent „Koriolana“ Gabrijela Tana kaže da je snimanje u Srbiji 20 odsto jeftinije nego u Mađarskoj i Češkoj, a čak 50 do 60 odsto nego na tradicionalnim lokacijama kao što su London ili Pariz.
Izvršni direktor privatnog studija u Srbiji PFI Barbara Sandić ističe da su nekadašnja Jugoslavija i njen veliki studio „Avala film“ imali dužu tradiciju snimanja filmova nego lokacije u Rumuniji ili Bugarskoj.
Srpska filmska komisija (SFA) i ostali faktori žele da vlada „zasladi“ stvar uz pomoć odredbe o povraćaju 15 odsto „keša“.
Takav prihod predstavlja
Očekuje se da će strane filmske produkcije, uključujući snimanje reklama, ove godine doneti Srbiji više od 20 milona dolara.