7 velicanstvenih 2016

Festival „7 veličanstvenih“ od 29. januara do 4. februara

Ovogodišnji, 12. Festival evropskog dugometražnog dokumentarnog filma „7 veličanstvenih“ biće održan od 29. januara do 4. februara u velikoj sali Sava Centra.
Ta jedinstvena manifestacija osnovana je 2005. godine kao prvi festival u Srbiji posvećen isključivo bioskopskom dokumentarnom filmu, koji je sebi postavio cilj da autore dovede u Beograd i omogući direktan kontakt publike sa najvećim imenima u savremenom dokumentarnom filmu.
Festival predstavlja izbor najboljih ostvarenja iz prošlogodišnje izuzetno razvijene evropske produkcije modernog dokumentarnog filma.
Film koji će 29. januara svečano otvoriti festival „7 veličanstvenih“ je nemačko-argentinsko ostvarenje „Još jedan tango“ u režiji Hermana Krala koji donosi priču o legendarnom paru igrača tanga, Mariji Nieves i Huanu Karlosu Kopesu čija sećanja grupa mladih igrača i koreografa pretvara u zadivljujuće koreografije.
Film donosi izuzetne rekonstrukcije milongi Buenos Airesa, tih važnih dešavanja i prostora susretanja energija u kojima se stvarao tango i koracima se ispisivala njegova živa istorija, čiju samu suštinu učesnici i autor filma pokušavaju da dosegnu.
Film, koji je producirao Vim Venders, imao je premijeru na festivalu u Veneciji i prikazan je širom sveta.
Festival „7 veličanstvenih“ predstavlja 30. januara belgijsko-izraelski film „U smiraj života“ u režiji Silvena Bigelajzena, prefinjeni dokumentaristički biser u kojem reditelj svedoči o toploj i očaravajućoj komunikaciji sa potpuno onemoćalom majkom čije je poslednje dane odlučio da snimi.
Dobitnik nagrada za najbolji belgijski i najbolji izraelski dokumentarac na festivalima u Levenu i Tel Avivu, ovaj poetski dokumentarac nas opominje da je svaki trenutak onaj u kome možemo da bolje razumemo i osetimo druge, da bismo bolje razumeli i osetili sebe.
Publika festivala će 31. januara imati priliku da vidi češki film „Melori“, najnoviji dokumetarac Helene Treštikove, jedne od najznačajnijih evropskih autorki dokumentarnog filma.
Nagrađen Gran Prijem za najbolji dokumentarac festivala u Karlovim Varima, „Melori“ je napravljen u jedinstvenom stilu njenih najpoznatijih ostvarenja nastalih u dugim vremenskim periodima.
Ovoga puta Treštikova je trinaest godina pratila i beležila sve važno što se dešava sa, u početku, problematičnom devojkom Melori, a onda je junakinja pred kamerom postala majka i od tada, trapavo i neobično, pokušava da se izbori za svoje mesto u svetu.
Majstorski režiran, analitičan i prožet empatijom „Melori“ spada u vrh savremenih dokumentaraca posmatranja.
Film „Lampeduza smrti“ Jakoba Brosmana, snimljen u austrijsko-italijansko-švajcarskoj koprodukciji biće na programu festivala 1. februara.
U jedno od morskih letovališta koje su tokom zime napustili turisti dolazi Jakob Brosman sa svojom ekipom. U tom trenutku svi mali lokalni problemi postaju veliki događaji, a njihovi protagonisti počinju da liče na junake Felinijevih filmova.
Na Lampeduzi sve to još prati, kao velika, neželjena senka, prisustvo „ljudi iz čamaca“, spasavanih dramatičnim akcijama.
Film je slojevito ispričana priča o sudaru svetova – Afrike i Evrope, ostrva i kopna, provincijske zabiti i centra, i neizbežno, ispod svega, siromašnih i bogatih, i sve to na duhovit i mediteranski razigran način, sa puno buke i strasti, ali i sa empatijom i istinskim razumevanjem za ljude, okolnosti i stanja.
Dan kasnije, 2. februara biće prikazan švedsko-finsko ostvarenje „Don Žuan“, u režiji Ježija Šlatkovskog.
Film je ovogodišnji pobednik najvećeg evropskog festivala dokumentarnog filma u Amsterdamu, IDFA, i bez sumnje jedan od najboljih dokumentaraca nastalih u poslednjih nekoliko godina.
Početna ideja autora je bila da napravi film o psihajtrijskim ustanovama i pacijentima u Rusiji, a već tokom prvih istraživanja ođednom se pojavio Oleg, mladić zarobljen autizmom i njegova majka uverena da njen sin može i treba da u životu uradi više, posebno kad su u pitanju devojke.
I Oleg počinje da vodi bitku da bi naučio kako da postane Don Žuan, da makar malo probije oklop iza koga je sigurno sakriven od sveta i devojaka.
Polazeći od uvek zanimljivog i intrigantnog pogleda na „kišnog čoveka“, film razvija duboku, toplu i dirljivu priču o osobi kreirajući pravog, sjanog i ubedljivog filmskog junaka.
Na programu pretposlednjeg dana festivala „7 veličanstvenih“, 3. februara, je film „Braća“ poljskog reditelja Vojćeha Starona, nesvakidašnja, poetična priča o dvojici braće.
Taj dokumentarac vodi gledaoca seoskim putevima oivičenim livadama, u predivna, rascvetala polja, u tamne šume kroz koje hodaju dva starca harizmatičnog izgleda – jedan je slikar, stalno u traženju onog što uzbuđuje njegov kreativni duh, a drugi izgleda kao njegov odraz u ogledalu, koji je kao u bajkama uspeo da se oslobodi fizičke veze s likom i postao njegova suprotnost – nemi, pouzdani pratilac i zaštitnik.
Staron je autor koji priča o nevidljivom, dokumentujući i gradeći, pre svega, atmosferu prostora i dešavanja.
Pobednik festivala u Lajpcigu, „Braća“ opčinjavaju svojim pažljivo osmišljenom likovnošću, poetičnošću prizora i potreta i snažno govore o vezama koje prožimaju čoveka, o ljubavi, lutanju i traženju.
Festival „7 veličanstvenih“ će 4. februara zatvoriti film „Palio“, britanske rediteljke Kozime Spender koja se ovim dokumentarcem vraća u grad u kojem je odrasla, Sijenu, koji dva puta godišnje postaje podeljena i sukobljena varoš, kada svi stanovnici, od najmlađih do najstarih žive za Palio, jednu od najstarijih trka konja u svetu.
To je svojevrsni vremeplov koji magično oživi renesansne kostime, zastave, grbove i trube i svojom iskonskom snagom zaustavi sve i potpuno opčini i posmatrače i učesnike.
To je i istinska bitka za prestiž pretvorena u simbolično nadmetanje konja i jahača i to na iznenađujućem mestu – u samom središtu Sijene, na najvećem gradskom trgu.
Rediteljka filma razvija ovaj vizuelno atraktivni spektakl prikazujući nam Palio iz vizure četiri generacije najboljih, najvažnijih pobednika trka, od onih koji su najsjanija istorija do najnovijeg i najmlađeg koji se priprema za bespoštednu borbu da bi mogao da ostvari svoj najveći san.

Povezana vest:  Pobedničku fotografiju izložbe organizovane povodom pretpremijernog vikenda komedije „Pingvini moga tate“ potpisuje Andrej Potočnik