Izložba falsifikata i pogrešno pripisanih slika
U Nacionalnoj galeriji u Londonu sutra će biti otvorena izložba „Pod lupom: falsifikati, greške i otkrića“ koja će publici predstaviti slike koje su eksperti pogrešno pripisali drugim autorima.
Ugledni britanski muzej je iz zbirke koja broji više od 2.000 dela izdvojio 40-ak kako bi ilustrovao izazove sa kojima su vekovima bili suočavani najveći poznavaoci kad je reč o atribuciji umetničkih dela.
Zahvaljujući modernim tehnikama (ispitivanje infracrvenom svetlošću, rendenskim zracima, elektronskom mikroskopijom, spektrometrijom mase), naučno odeljenje Nacionalne galerije, osnovano 1934, uspelo je da reši neke misterije.
Neka otkrića bila su prijatna iznenađenja, ali je bilo i onih drugih.
Sliku na drvetu „Grupni portret“ muzej je kupio 1923. kao rad iz 15. veka, ali se ispostavilo da su za nju korišćeni pigmenti koji se koriste tek od 19. veka.
Posao stručnjaka otežavala su dela nastala u ateljeima u kojima je bilo više umetnika koji su mogli da rade na istom delu ili da kopiraju radove starih majstora.
U junu 1874. muzej je kupio dva Botičelija, „Marsa i Veneru“ i „Alegoriju“, koja je u vreme kupovine smatrana boljom slikom, pa je i više plaćena.
Naknadno se ispostavilo da je „Alegorija“ delo nekog učenika italijanskog majstora.
Izložena su i dela koja su namerno modifikovana iz komercijalnih razloga kao „Portret Aleksandera Mornauera“, rad nepoznatog slikara iz perioda 1464-88, koji je u 18. veku izmenjen kako bi bio pripisan Hansu Holbajnu (Holbein), čiji su radovi bili veoma traženi.
Da bi se to postiglo, prebojena je pozadina i promenjen oblik šešira, a ti detalji su uočeni pregledom rendgenskim zracima i analizom raznih slojeva boje.
Izložba je otvorena do 12. septembra.