Dodelom nagrada najboljim dokumentarnim filmovima, u ponedeljak 15. maja u 20.00 u Domu omladine Beograda, kao i projekcijom filma „Pariska opera” Jeana- Stephana Brona svečano je zatvoren 10. Beldocs festival.
Srpski takmičarski program ocenjivao je žiri u sastavu: Thierry Detaille, reditelj i novinar, Tea Lukač, rediteljka i Mladen Kovačević, reditelj i prošlogodišnji pobednik Beldocs festivala.
Prema rečima žirija nagradu za najbolji film (1000 evra u dinarskoj protivvrednosti) kao i za najbolju kameru (500 evra u dinarskoj protivvrednosti) dobio je film „Gora“ reditelja Stefana Maleševića, za intuitivnu umetničku viziju oslobođenu tradicionalnih formula dokumentarnog filma kao i za pokazanu izvanrednost u fotografiji, radikalne izbore kadriranja i pokreta, uz reafirmaciju osnova filma.
Reditelj filma Stefan Malešević izjavio je povodom nagrade: „Veoma mi je drago, s obzirom da mi je ovo prvi festival nakon premijere u Sarajevu. Prvi put učestvujem na Beldocs-u sa svojim prvim dugometražnim filmom. Nisam očekivao dve nagrade i srećan sam što sam ih osvojio u svom rodnom gradu. Takođe sam zadovoljan što je žiri prepoznao estetske i filozofske kvalitete mog filma“.
Nagradu za najbolju montažu (500 evra u dinarskoj protivvrednosti) dobio je film „Pejzaži rata, pejzaži mira“ reditelja Arona Sekelja, za intrigantno korišćenje slika i ne-slika, uz uspešno kombinovanje arhivskog i snimljenog materijala da bi se iskomunicirala kontemplativna studija o lokalnoj, a ipak univerzalnoj prošlosti.
Povodom nagrade reditelj Aron Sekelj je izjavio: „Presrećan sam, s obzirom da je ovo prva nagrada koju sam dobio za svoj samostalni film. I činjenica da montaža nije moja glavna struka, ovu nagradu čini još zanimljivijom i vrednijom. Zahvalan sam ljudima koji su mi dali priliku da prikažem svoj film, i hvala svima koji su radili na njemu“.
Nagradu (500 evra u dinarskoj protivvrednosti) za najbolji pič u okviru Work in progress prezentacije dobio je film „Zabranjena tetka“ rediteljke Bojane Novaković.
Takođe, međunarodni žiri u sastavu Andreas Horvath, Robert Tomić Zuber i Adrijana Stojković doneo je odluku da nagradu za najbolji dokumentarni film međunarodne takmičarske selekcije dodeli rediteljima filma „Bez naziva“ Mihaelu Glavogeru i Moniki Vili, zbog svog jedinstvenog pristupa umetnosti izrade dokumentarnog filma, čudesnog pogleda na život koji je obično sakriven i visoko estetičkog pristupa filmskom jeziku, kinematografiji i montaži.
Povodom nagrade, Monika Vili je izjavila: „Velika mi je čast i zadovoljstvo da primim ovu nagradu na ovom posebnom festivalu, u posebnom gradu. Film je našao svoje poreklo i povezanost sa ljudima u ovoj divnoj oblasti Evrope. Osećalo se Mihaelovo pristustvo na festivalu, godinama nakon njegove smrti. Ukoliko je ova nagrada potvrda da je moj pristup našim životima i životima ljudi koji učestvuju u ovom filmu onoliko pun poštovanja koliko sam želela da bude, onda sam beskrajno srećna“.
Posebno priznanje međunarodni žiri je dodelio reditelju filma „Poslednji ljudi u Alepu“ Firasu Fajadu, za opis strahote rata do kog je moguće doći samo istrajnošću i hrabrošću filmskih stvaralaca.
Povodom priznanja Firas Fajad je izjavio:„Otvorimo svi širom oči za kriminal u Siriji i zajedno zaustavimo ove zločine protiv ljudskosti i ovaj rat. Podržimo pravdu, mir i ujedinjenje Sirije“.
Jubilarni 10. Beldocs festival zatvorio je film „Pariska opera“ reditelja Jean-Stephana Brona, koji iza scene pokazuje kako Pariska opera funkcioniše pod upravom Stefana Lisnera. Pre filma „Pariska opera”, od 18 publika imala prilike da razgovara sa autorkom, Mirjanom Bojić Walter.