Za ljude koji vole vožnju nema ničeg zabavnijeg kao što je odlazak na odmor automobilom. Prelepi pejzaži, šarmantni meštani i naravno sloboda otvorenog puta čari su jednog takvog putovanja. Bez obzira na to da li ste na put krenuli sami, sa nekim dobrim prijateljima, ili koristite školski raspust vaše dece da odete negde porodično, morate biti sigurni da će vas vaš automobil bezbedno odvesti na odredište.

Evo nekoliko saveta kako da brzo i lako proverite da li je vaš ljubimac spreman za planirano putovanje:

 Obavezna dokumentacija

U zavisnosti od toga da li obilazite Srbiju ili putujete u inostranstvo, budite sigurni da kod sebe imate spremnu svu potrebnu dokumentaciju. Pored obavezne saobraćajne i vozačke dozvole, izvan naše zemlje biće vam potrebni različiti papiri, poput ovlašćenja ukoliko niste vlasnik vozila, međunarodne dozvole ili putnog osiguranja. Možda vam za Grčku nije potreban zeleni karton, ali ne zaboravite da ga morate imati ako prolazite kroz Makedoniju. Ako ostajete u Srbiji, proverite da li imate Evropski izveštaj o saobraćajnoj nezgodi, za svaki slučaj.

 Ulje i tečnost u automobilu

Ovaj korak ne zahteva mnogo vremena. Prvo i najvažnije je proveriti ulje u motoru. Izvucite metalnu šipku za kontrolu ulja, obrišite je, a zatim ponovo vratite u rezervoar, izvadite i proverite na kom je nivou. Previše ulja, kao i premalo, podjednako može štetiti radu motora. Naravno, sve ovo možete da proverite i u obližnjem servisu.

Povezana vest:  Kia Sportage već na drumovima u Srbiji

Za bolju preglednost neophodno je da imate dovoljno tečnosti za čišćenje stakala, potrudite se da uvek ponesete i rezervu u gepeku.

Sledeća stavka je hladnjak, u njemu se nalazi rashladna tečnost za motor, najčešće je to mešavina vode i antifriza. Idealna proporcija ovih elemenata je 50:50.

Pritisak u gumama

Samo pravilno napumpane gume učiniće vaše putovanje udobnim, sprečiće habanje gazećeg sloja i na kraju uštedeti gorivo. Međutim, poražavajuća je informacija da je približno 40% svih slučajeva otkazivanja gume prouzrokovano upravo nedovoljnim pritiskom. Kako bi rešila ovaj problem, kompanija Continental, kao jedan od vodećih svetskih proizvođača guma, razvila je sistem za nadzor pritiska u pneumaticima (TPMS) koji radi na principu senzora na točkovima i kočionim sistemima. TPMS kontinuirano i pouzdano prati pritisak u realnom vremenu i u slučaju pada ispod sigurnog praga šalje upozorenje vozaču da preduzme adekvatne mere. Softver je toliko precizan da nakon procene prikupljenih podataka može da izračuna tačnu brzinu gubljenja pritiska. Na primer, ako su pneumatici u vozilu ispumpani za samo 0,3 bara, vozilo troši 1,5 odsto više goriva, a takođe proizvodi određenu količinu CO2.

Bez obzira na to da li automobil dolazi sa TPMS opremom ili ne, Continental savetuje da pritisak proveravate jednom u dve do četiri nedelje. Očitavanje se radi kada su gume hladne, odnosno kada je automobil bio u stanju mirovanja najmanje tri sata.

Povezana vest:  CHRYSLER GRUPACIJA OSTVARILA PROFIT OD 116 MILIONA DOLARA U PRVOM TROMESEČJU 2011. GODINE

 Centrirani trap i rotacija guma

Ako niste zamenili zimske gume, učinite to što pre, jer su temperature sve veće, i potrebno je da vaš četvorotočkaš ima letnje pneumatike kako biste osigurali bezbednost, ali i racionalniju potrošnju benzina. Sa druge strane, rupe na putevima ili slučajni udarci u ivičnjak mogu da dovedu do disbalansa prednjeg trapa, ali i da oštete vaše gume. Takođe, pogrešno podešeni točkovi dovode do neravnomernog ili prekomernog habanja gazećeg sloja i taj problem može da vam reši jedino mehaničar. Potrudite se da redovno rotirate gume na vozilu, jer će to doprineti ravnomernom trošenju i produžiće vek trajanja guma. To dalje znači da možete sebi obezbediti još neko putovanje slikovitim rutama pre nego što investirate u novi set guma. Standardna preporuka za rotaciju pneumatika je otprilike svakih 8.000 – 13.000 kilometara. Pri zameni zimskih i letnjih guma uvek možete zamoliti vulkanizera da to uradi umesto vas. Još jedna bitna stavka je dubina šara. Continental savetuje da dubina profila na letnjim gumama bude 3 mm, jer će to poboljšati performanse kočenja i sprečiti opasnost od akvaplaninga.

 Pretrpani auto – veća potrošnja

Povezana vest:  REVOLUCIONARNI FIAT-ov TWINAIR MOTOR U BEOGRADU

Prilikom planiranja porodičnog putovanja, primamljivo je napuniti prtljažnik sa mnogo kofera. Bilo da se radi o pakovanju šatora za kamp ili garderobi, uz izgovor da je proleće varljivo i svi žele da imaju više raznovrsne odeće. Problem je što preopterećenje vozila može da skrati život vaših guma. Svakih 90 kg dodatne težine može da poveća potrošnju goriva za 0,42 km po litru. Dakle, proverite informaciju o maksimalnom kapacitetu vozila.

Rezervna guma

Gepek je obično mesto gde se nalazi rezervni točak. Pre nego što krenete na put proverite u kakvom je stanju guma, jer ukoliko ste je držali u prtljažniku duže vreme, možda će vam trebati zamena. Zbog starosti i neadekvatnih uslova ona može da izgubi osnovna svojstva, odnosno može napući ili postati porozna.

 Obavezne pauze

Kada ste umorni od putovanja, manje je verovatno da ćete biti oprezni sa potencijalnim opasnostima kao što su rupe, oštre krivine ili iznenadni zastoj u saobraćaju. Bilo koja od ovih stvari može uzrokovati probleme za vaš auto, a niko ne želi da provede svoj dragoceni odmor gledajući u zadnju stranu kamiona za šlepanje. Redovno pravite pauze i odmorite se na kafi uz užinu. Ako je potrebno, prijavite se u hotel pored puta i odspavajte. Bezbednost vas i vaših saputnika je najvažnija za uspešno putovanje.