Sezona godišnjih odmora uveliko hvata svoj zalet i svi roditelji razmišljaju o zaštiti dece od sunca, komaraca, neželjenim povredama, temperaturi i terapiji na odmoru, što je apsolutni prioritet kada stignete na destinaciju. Mi smo se pozabavili temom samog putovanja ka i povratku sa destinacije, naročito ako na svoj odmor planirate ići kolima.

Nedavno je doneta nova EU regulativa kojom je određen minimum za vožnju deteta u smeru kretanja kola. Nova i-Size regulativa navodi da se deca ne smeju voziti okrenuta u smeru vožnje pre navršenih 15 meseci života. Takođe, ova regulativa uvodi bočno testiranje kao obavezno i razvrstava proizvode po grupama prema visini i građi dece, a ne samo po njihovoj težini. Razlog za to je da, do tog uzrasta, dečije telo ne može podneti opterećenje na vratu do kojeg dolazi u slučaju najčešćih i istovremeno najopasnijih sudara: frontalnih i bočnih sudara. Na njih se odnosi 96% svih sudara, a događaju se obično pri većim brzinama i za njih je karakteristično da se u koliziji nalaze dva vozila koja su se do tada kretala u suprotnim smerovima.

Povezana vest:  ZELENA Я:EVOLUCIJA: EXIT i ekološke organizacije uputile javni apel za masovno pošumljavanje Srbije

Skandinavska sigurnost – suprotan smer je pravi smer

U skandinavskim zemljama deca se voze u autosedištima koja su postavljena u suprotnom smeru od smera vožnje sve do 4. ili 5. godine života. Tako se smanjuje opasnost od stradanja dece u saobraćanjim nesrećama, jer je suprotan smer sigurniji i do 5 puta! Koncept skandinavske sigurnosti sve je popularniji u zemljama EU i u zemljama regiona, jer mu je cilj maksimalno smanjenje stradanja dece na putu.

Prilikom sudara najopasnije povrede vezane su uz glavu i vrat deteta. Kada je dete okrenuto u smeru vožnje njegovo telo zadržavaju pojasevi autosedišta, a njegova relativno velika i teška glava (koja kod male dece iznosi oko 25% težine tela) nastavlja kretanje prema napred. Taj nagli pomak glave prema napred izlaže detetov osetljivi vrat (posebno kučmenu moždinu koja se nalazi unutar elastičnijeg kičmenog stuba) opterećenju čije posledice mogu biti kobne po život deteta. Takođe, lobanja i lice izloženi su udarcima fragmenata, koji u slučaju sudara lete po kabini vozila, pogotovo zato što glava povučena silom udarca izlazi iz zaštićenog okvira autosedišta. Osim povreda glave i vrata, mogu se dogoditi i ozlede unutrašnjih organa radi pritiska pojaseva kojima je dete vezano u autosedištu.

Povezana vest:  Sestre Kardašijan kao Barbi lutke?

Svi testovi ukazuju da u autosedištu postavljenom u suprotnom smeru sila frontalnog udarca se raspoređuje na čitava leđa i glavu deteta. Kada je dete u takvom autosedištu, vrat i kičma deteta ostaju u ravnini, a naslon autosedišta apsorbuje sile sudara. Glava deteta zadržava se unutar autosedišta, a leđni deo autosedišta štiti dete od udarca u razbijene delove vozila ili druge predmete koji ulaze u automobil prilikom sudara.

Nekoliko saveta za sigurnije putovanje

  • Preporuka je i da na put, u kabini vozila, za svoje dete unosite isključivo meke igračke. U nepredviđenim situacijama i prilikom naglog kočenja, vaše dete ostaje sigurno i bez opasnosti od udara u čvrste predmete koji ga okružuju.
  • Hidratacija deteta tokom dugog putovanja je bitna. Vrućina i duže putovanje dete uvode u san, ali na vama je da ga prilikom putovanja redovno napajate vodom ili mlekom, ukoliko je beba na mlečnoj ishrani.
  • Pravite češće pauze tokom dužih putovanja. Izađite svi iz svog vozila i prošetajte na stajlištima kako bi odmorniji prelazili preostale etape puta, koje mogu biti veoma opterećene zbog velikog priliva turista i očekivanih letnjih gužvi u saobraćaju.
  • Pripremite se na gužve na graničnim prelazima, tako što ćete deci obezbediti neki vid animacije u tim višečasovnim čekanjima.
Povezana vest:  „Dunavski valcer“ slavi 150. rođendan

Znamo da je dolazak na cilj najlepši trenutak, ali i samo putovanje do destinacije krije svoje čari. Mi vam želimo srećan put i lep odmor sa vašim najmlađim članovima!

PHOTO: : BeSafe PR