Promocija knjige „Studije filma i /ekranskih / medija: Srbija 3.0“ u izdanju Filmskog centra Srbije, koju je uredila dr Nevena Daković, održana je sinoć (u utorak, 22. oktobra) u Sali „Borislav Pekić“ u okviru predstavljanja izdanja Filmskog centra Srbije na 64. Međunarodnom beogradskom sajmu knjiga. O ovom zborniku kao delu grupe autora koji su svestrano mapirali ideju studija filma u Srbiji u 21. veku govorili su Dragan Jeličič, Đorđe Bajić, Aleksandar S. Janković i dr Nevena Daković, urednica ovog dela i redovna profesorka studija filma i medija na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu.
Dr Nevena Daković osvrnula se na splet složenih okolnosti koje su je inspirisale da uredi ovu knjigu, u čemu joj je kao inspiracija za uređivanje poslužio „Kritički vodič kroz srpski film 2000-2017“ u izdanju Filmskog centra Srbije:
„Prošlo je preko dvadeset godina od objavljivanja prvog izdanja „Leksikona filmskih teoretičara“ dr Dušana Stojanovića, kao jedne od najreferentnijih knjiga koja predstavlja filmske mislioce iz celog sveta. Dvehiljadite godine počeli smo da radimo na prvom digitalnom izdanju, i tada sam napisala novi pogovor koji sam završila rečima da se na našem podneblju javila čitava generacija mladih ljudi koji o filmu pišu iz različitih aspekata, ali da je to, pre svega, jedan kritičko-analitički rad koji je na putu da dosegne kvalitet teorijskog promišljanja primerenog studijama filma. I konačno, došao je trenutak kada je sazrela čitava ta generacija teoretičara čije je radove trebalo predstaviti najširoj publici. Tako je nastala ova knjiga. Treća inspirativna okolnost bilo je izdanje „Kritičkog vodiča kroz srpski film“ Filmskog centra Srbije koje je poslužilo kao vrsta neposrednog modela prema kome sam osmislila koncept knjige. Takođe, ova knjiga predstavlja neku vrstu medijatora između dve direktorske figure – početa je i završena u vreme kada je Boban Jevtić bio direktor FCS-a, a promovišemo je sada kad je Gordan Matić u međuvremenu stupio na dužnost, što za mene predstavlja veoma dragu koincidenciju.“
Knjiga pruža iscrpan analitički i interpretativni uvid u konstituisanje i razvoj polja Studija filma i njegovih srodnih medijskih „pojavnosti” u trećem milenijumu. Autori tekstova su profesori, doktorandi i studenti Teorije dramskih umetnosti, medija i kulture, poznati reditelji i filmski stvaraoci, a među njima Ivan Velisavljević, Dragan Jovićević, Biljana Mitrović, Vesna Perić, Mila Turjalić, Aleksandra Milovanović i drugi.
Dragan Jeličić istakao je značaj ovakve studije u vreme kada je stručno pisanje o filmu na ovim prostorima sve ređe zastupljeno:
„Smatram da su danas studije filma nešto što nedostaje našoj kulturnoj sredini u vremenu u kojem su vrednosti pogubljene. Svako pisanje o filmu i napori koje čine Fakultet dramskih umetnosti i Filmski centar Srbije da se pisana reč o filmu u ovoj zemlji održi, i da se neguju nove generacije mladih pisaca o filmu dobrodošla je, i ja je pozdravljam. Čini mi se da je ovo sjajna polazna pretpostavka za dalje bavljenje raznorodnim oblicima razmišljanja o filmu u vreme kada jako mali broj ljudi uopšte promišlja o toj oblasti danas. Ono što možete naći u ovoj knjizi je pokušaj mladih autora da pronađu svoj ugao posmatranja filma i njemu srodnih delatnosti, dok predgovor koji je Nevena napisala predstavlja sjajan osnov i putokaz ovim mladim ljudima koji će se, nadam se, i dalje baviti filmom.“
Dr Aleksandar S. Janković izdvojio je diverzivnost ove knjige kao njen najvažniji kvalitet i dodao da bi ona trebalo da bude dostupna i široj javnosti, umesto da ostane poznata usko specijalizovanoj grupi ljudi:
„Čitajući ovu knjigu stekao sam utisak da uvodni deo treba da postoji sam za sebe ali i da posluži studentima za jedno sveobuhvatno sagledavanje teorije filma pre nego što uđu u hrestomatiju Dušana Stojanovića i mnogo važnije i mnogo komplikovanije teme. U tom smislu, ni na ostatak knjige kao jedne stilsko-raznolike kompilacije ne možemo ostati ravnodušni. Mislim da je jedan od glavnih kvaliteta zbornika to što je proširila svoj značaj van teorije filma došavši čak i do neke popularne kulture jer obuhvata i video gejming, televizijske serije i slične pojave. Ono što sam ja shvatio kao suštinsku vrednost ove knjige je to da je ne treba popularizovati kao jedno introvertno štivo, već ono treba da izađe van fakulteta i sušte teorije. Možda je ona čak neki početak i za one mlade ljudi koji nisu na fakultetu, ali se bave filmom.“
Đorđe Bajić filmski kritičar rekao je da prijemčivost koja karakteriše tekstove zastupljene u zborniku predstavlja ključnu vrednost koja će u čitaocu probuditi interesovanje i za radove ostalih autora:
„Knjiga koja je pred nama je jedno bitno izdanje koje će apsolutno zainteresovati filmofile, i to ne samo one koji se na najstručniji način bave proučavanjem filma, već i širu publiku. Ovi tekstovi u knjizi su veoma raznovrsni, čitljivi i zanimljivi, i mislim da će ljude koji vole i prati film većina ovih tekstova privući i otvoriti im apetit da pročitaju još neke radove koji su ovde zastupljeni. Autori tekstova koji čine zbornik su ljudi koji promišljaju o srpskom filmu na sveobuhvatan akademski način, a čija istovremena prijemčivost može da zainteresuje širu publiku.“
Filmski centar Srbije, kao i prethodnih godina, izlaže svoja izdanja na Međunarodnom beogradskom sajmu knjiga. Na ovogodišnjem Sajmu knjiga, koji se ove godine održava od 20. do 27. oktobra, FCS će imati brojne aktivnosti, uključujući i nekoliko promocija, a ljubitelji knjiga o filmu će biti u prilici da nabave stara i nova izdanja po ekskluzivnim sajamskim popustima. Danas (u sredu 23. oktobra) tradicionalno će biti obeležen Dan filmske knjige, i tom prilikom biće upriličena velika sajamska akcija, kada će posetioci imati priliku da ostvare popust od 70% na sva izdanja Filmskog centra Srbije.