Čarls Eše, holandski kustos, univerzitetski profesor i direktor Muzeja Van Abe iz Ajndhovena održao je javno predavanje sinoć (u sredu, 6. novembra) u okviru međunarodnog kustoskog kursa „Šta kustosiranje može/treba da bude” u Salonu Muzeja savremene umetnosti. Predavanje pod nazivom “Dekolonizacija mogućnosti” koje je ujedno bilo poslednje u seriji javnih predavanja ovog kursa podržala je Ambasada Kraljevine Holandije u Beogradu.
Tokom predavanja Čarls Eše je ukazao na potrebu da se preispita savremena modernost kako bi se videlo da li je zapadnjački model taj koji opravdano dominira u savremenom svetu ili postoji neki druga tradicija koja bi služila kao primer:
“Govorio sam o demodernosti što zapravo predstavlja kritiku modernosti. O povezivanju modernosti sa našom ljudskom eksploatacijom i kapitalizmom od kojih mi ne možemo pobeći. Ono za šta se ja zalažem je univerzalni modernizam. Da se fokusiramo na moderno ali da nađemo nova rešenja. Neka od njih su možda van zapadne tradicije, sadržana u mišljenju starosedelaca. Shvatam da, u okviru Evope, zapadnjački model ne treba da bude onaj koji svi prate. To je nekako i odgovor posle 1999, posle rata na ovim prostorima, da treba da odbacimo ideju da je zapad vodilja. To mišljenje treba da napustimo i da tragamo za novim semenom koje će da raste na ovom tlu.“
Biljana Ćirić, kustoskinja i organizatorka ovog kursa osvrnula se na doprinose koje Čarls Eše kao kustos i direktor Muzeja Van Abe pruža umetnosti:
„Čarls Eše je direktor jednog od najzanimljivijih muzeja u kritičkom promišljanju muzeja 21. veka, koji ujedno predstavlja jako zanimljiv i bitan primer kako se muzej kroz svoj program dekolonizuje. Isto tako, Čarls Eše je na brojnim fakultetima predavao i osnovao izdavačku delatnost koja se tiče istorije izložbi, i koja predstavlja jako bitan segment našeg kustoškog znanja na međunarodnom nivou. To izdavaštvo je objavilo veliki broj vrlo bitnih knjiga kroz koje su se oni kritički osvrtali na bitne istorijske izložbe koje su se desile u svetu, ne samo u Evropi nego u drevnim delovima sveta. On je definitivno jedan od današnjih aktivnih kustosa koji pokušava da možda zakomplikuje kustoški diskurs i uključi u zapadni diskurs neke prakse nezapadnih mišljenika i kulturnih radnika. To se može videti kroz izbor kustoškog kolektiva iz Indonezije i Džakarte koji će da budu umetnički direktori sledeće Dokumente, najbitnije izložba na svetu. Upravo je Čarls Eše je bio taj koji je predlagao kustose za sledeću Dokumentu. Kroz to se možda najbolje i vide njegova interesovanja i razmišljanja. Takođe, on je zajedno sa svojim brojnim kolegama devedesetih godina osnovao diskurs i praksu koje mi zovemo institucionalna kritika, a koji su deo naše istorije umetnosti koju mi čitamo i učimo. To je po mom mišljenju jedan od najbitnijih etabliranih kustoških praksi u zapadnom kontekstu.“
Nevena Nikolić ispred Ambasade Kraljevine Holandije u Beogradu izjavila je da su oni uvek spremni da podrže projekte koji ističu značaj umetnosti i kustosa kao što to ovaj kurs čini:
„Ambasada Holandije je i prošle godine, kad se prvi put pojavila ideja za ovakav kustoški kurs, odmah prihvatila da podrži tako nešto jer smatramo da je to nešto inovativno, nešto što ovde ne postoji, a što je u zemljama Evropske Unije uobičajena praksa. Mislimo da bi bilo dobro da se takav program uspostavi i ovde jer shvatamo koliko je, s jedne strane važno kakvo je umetničko delo i kakva je sama izložba, ali isto tako i da ta izložba veoma zavisi od toga kakav je kustos i kako se on postavi. Drago nam je da Biljana Ćirić u svom projektu poziva bitne ljude iz Holandije i koristi Holandiju kao primer.“
Čarls Eše je direktor Muzeja „Van Abbe“ u Ajndhovenu; profesor savremene umetnosti i kustosiranja na Univerzitetu „Central Saint Martins“ (UAL, London) i sa-direktor Afterall Journal and Books. Predaje na kursu „Exhibition Studies MRes“ na CSM, i Akademiji „Jan van Ajk“ u Mastrihtu. Van muzeja bio je (sa-)kustos izložbe Power and Other Things, Europalia, BOZAR, Brisel 1017; Art Turns, Word Turns, Muzej MACAN, Džakarta 2017; Le Musée Égaré, „Kunsthall“ u Oslu 2017, i Printemps de Septembre, Tuluz, 2016; Bijenale u Džakarti 2015; 31. Bijenale u Sao Paolu, 2014; U3 Trijenale, u Ljubljani, 2011; RIWAQ bijenale, Palestina, 2007. i 2009; Istanbulsko bijenale, 2005; Bijenale u Gvangdžuu, 2002; među drugim međunarodnim izložbama.
“Šta kustosiranje može/treba da bude” (WCSCD) je kustoski kurs i serija javnih predavanja koje je pokrenula i koje organizuje Biljana Ćirić.