U proteklom periodu mnogo toga se promenilo u našim životima. Ljudima je savetovano da napuštaju svoje domove samo ukoliko je to neophodno, kao što su odlazak do prodavnice po potrepštine ili potražnja medicinske nege. Ipak, zahvaljujući različitoj tehnologiji, omogućeno nam je da sačuvamo uobičajeni ritam svakodnevnog života. Primera radi, usluge kao što je Amazon Fresh or Peapod omogućuju nam da naručimo namirnice a da ne moramo da napustimo kuću.
Nažalost, nisu svi u mogućnosti da iskoriste ove pogodnosti. Ljudi koji su najugroženiji i kojima su ovakve usluge najpotrebnije – stariji građani – često se susreću sa poteškoćama prilikom korišćenja modernih alata koje mnogi od nas inače uzimaju zdravo za gotovo. Osim toga, mlađi, i po pitanju tehnologije spretniji članovi porodice, ne mogu da im pomognu u svakodnevnim aktivnostima tako lako kao što su to mogli ranije, jer su socijalno distanciranje i ograničavanje fizičkog kontakta stvorili dodatne barijere.
Kako bi ostali u kontaktu i kupili potrepštine, starije generacije sada moraju da nauče kako tehnologija funkcioniše i da se naviknu na to da na internetu provode više vremena nego inače, što sajberbezbednosne rizike pridodaje ostalim izazovima sa kojima se suočavaju. Prema najnovijem istraživanju kompanije Kaspersky[1], 46% ljudi starosti 55 ili više godina ne preduzimaju nikakve posebne mere kako bi zaštitili sebe na internetu. Ukoliko ove brojke uporedimo sa mlađom generacijom to je 25% više nego ljudi starosti između 25 i 34 godine.
Takva situacija može dovesti do krađe njihovih podataka ili otkrivanja istih trećim stranama, s obzirom na to da starijim generacijama može biti teško da naprave razliku između pravih ponuda i prevara iza kojih stoje oni koji pokušavaju da ih eksploatišu.
Kako biste pomogli starijim članovima svoje porodice da ostanu zaštićeni na internetu za vreme trajanja karantina usled virusa korona, kompanija Kaspersky predlaže preduzimanje sledećih mera:
- Koristite telefonske i video pozive prilikom pomaganja oko rešavanja tehničkih problema. Mnogi programi, kao što je Skype, takođe pružaju mogućnost deljenja slike ekrana sa drugima radi olakšavanja pružanja pomoći.
- Posavetujte ih sa kojih veb-sajtova mogu da poruče hranu ili pronađu pomoć za neka druga bitna pitanja, ili razmotrite opciju da im pomognete tako što ćete se ulogovati na njihove naloge. Ipak pazite sa kime delite svoje kredencijale. Alternativno, vi možete kupovati preko interneta za njih – mnogi dobavljači obezbeđuju dostavu na mnoštvo lokacija.
- Objasnite im da ne treba da koriste jednu lozinku za više od jednog veb-sajta ili servisa. Možete ih uputiti na password manager tool kako bi im olakšali posao.
- Razgovarajte sa njima o opasnostima fišinga i odgovaranja na linkove u nepoželjnim i-mejlovima, na društvenim mrežama i SMS porukama, kako bi im pomogli da izbegnu prevare prilikom plaćanja ili kupovine putem interneta.
- Recite im da ne bi trebalo da čuvaju informacije sa svojih kartica na veb-sajtovima koje posećuju i sa kojih kupuju.
- Obavestite ih gde mogu pronaći vladine ili pouzdane službe za podršku/pomoć ili se registrujte u ovim agencijama u njihovo ime
- Instalirajte pouzdano rešenje za širok opseg pretnji – na primer, Kaspersky Security Cloud – i delite porodičnu licencu sa svojim najstarijima. Rešenje uključuje zgodan sistem za deljenje zaštite i daljinsko upravljanje, i omogućuje korisnicima da obezbede svoje uređaje i zaštite svoju privatnost na nekoliko različitih načina
[1] Istraživanje je sprovela nezavisna istraživačka agencija Toluna u periodu između januara i februara 2020. godine, ukupno je ispitano 15.002 potrošača u 23 zemlje.