Rezultati istraživanja pokazuju da se starosna struktura internet kupaca za vreme pandemije koronavirusa značajno izmenila, a to ukazuje da je ova situacija izbrisala jednu od najvećih eCommerce predrasuda – da je internet kupovina namenjena samo mladima.

Elektronska trgovina u Srbiji, prema istraživanju Privredne komore Srbije, udvostručena je tokom vanrednog stanja u odnosu na vreme pre pandemije Kovid‐19, a rast kupovine i prodaje preko interneta očekuje se i u narednom periodu. To potvrđuju i istraživanja inostranih eksperata po kojima bi e‐trgovina u Srbiji do kraja godine trebalo da ima 3,3 miliona korisnika i generiše prihod od oko 370 miliona evra. U martu i aprilu, pored namirnica, najviše su se onlajn kupovali računari i računarska oprema, mali kućni aparati, odeća, obuća.

Analiza PKS ukazuje da je prodaja namirnica u tom periodu povećana deset puta u odnosu na prosečan mesečni promet pre pandemije. Veliki trgovinski lanci su aktivirali i ojačali svoje onlajn prodavnice i sopstvene dostavne službe zbog zahtevanih visokih standarda za transport prehrambenih proizvoda, kaže Marko Čadež, predsednik Privredne komore Srbije.

Tako je, na primer, u Mercator-S, osim značajnog rasta onlajn prodaje namirnica, promenjena i starosna struktura kupaca, pa su skoro sve generacije kupovale preko interneta. Ovaj trgovinski lanac proširio je uslugu „Clik and Collect” u 17 gradova i na 24 lokacije i koristio specijalizovana vozila za prevoz robe, navodi se u saopštenju PKS.

Povezana vest:  BFW x 50 retrospektivna multimedijalna izložba pred početak L’Oreal Fashion Weeka

„Prvi put smo se našli u situaciji da je potražnja u e-commerce veća od kapaciteta ponude. Izbrisana je i predrasuda da je to namenjeno mladima, sve starosne strukture imaju potrebu i mogućnost da razumeju benefite koje ovakva usluga nudi i žele da kupuju online”, rekla je Maja Veselinović, direktorka sektora online prodaje u kompaniji Mercator-S, i dodala: „Kako je u trenutku skočio fokus na online poručivanje, morali smo hitno da reagujemo. Pojačali smo kapacitete za Idea Online dostavu i razvili opciju Poruči&Pokupi, uz preuzimanje kupovine u nekoj od 24 prodavice, u 17 gradova širom Srbije. Pored Idea Online dostave koja je za 24h na vašoj adresi, Poruči&Pokupi, koji se u radnji može preuzeti za samo 2 sata od trenutka poručivanja, pokrenuli smo i dostavu u saradnji sa Glovom, gde poručene namirnice možete dobiti za manje od 60 minuta, od trenutka poručivanja.”

Ono što je neplanirano jeste snažna promena ponašanja kupaca u kupovini, tome se moramo prilagoditi i nalaziti rešenja za nove i novije potrebe. Kompanija Donkafe „Štraus Adriatik” formirala je onlajn platformu „Kafa kod kuće“, prosečan dnevni broj porudžbina bio je između 80 i 100, dok se pazarilo najmanje po kilogram kafe. Kompanija je angažovala na poslovima dostave radnike koji, zbog vanrednog stanja, nisu mogli da redovno obavljaju svoj posao i tako zadržala zaposlene. Trgovci tehničkom robom, po rečima Čadeža, značajno su nadomestili pad klasične prodaje i gubitak zbog zatvorenih radnji i tržnih centara najviše zahvaljujući velikim nabavkama računara koje su kompanije kupovale kako bi zaposlene opremile za rad od kuće.

Povezana vest:  Prva Tinder kampanja za zapošljavanje u regionu: Kako preko dejting aplikacije do posla u kreativnoj industriji?

Primera radi, u Tehnomaniji je na onlajn platformi u martu 2020. registrovano oko 100.000 novih korisnika, dok je prodaja povećana za 50 procenata. Najviše su se kupovali laptopovi, veb kamere, monitori, štampači, skeneri, kuhinjski uređaji, posebno pekači za hleb, mašinice za šišanje, depilatori, fenovi, konzole i video igre, prečišćivači vazduha, frižideri i zamrzivači. I trgovac sportskom opremom Sportvižen prodao je tokom krize, preko internet, robu vrednu više od 40 miliona evra u devet zemlja u kojima posluje ‐ Srbiji, Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori, Makedoniji, Hrvatskoj, Sloveniji, Albaniji, Bugarskoj i Rumuniji, a onlajn prodaja se povećala čak za 200 odsto. Mali trgovci i proizvođači brzo su reagovali i iskoristili mogućnost da besplatno ili uz minimalnu naknadu izađu na platforme koje su IT kompanije specijalizovane za e ‐trgovinu, za njih posebno kreirale, ističe Čadež.

Povezana vest:  Španska državna TV ponovo emituje borbe bikova

Kompanije Vajerles Media i „Šopen” razvile su onlajn platforme za transformaciju preduzeća sa tradicionalnih kanala prodaje ka onlajn trgovini. Obe platforme su zabeležile trocifreni rast korisnika, a platforma „Šopen” nudi besplatnu registraciju i prijavu eprodavnice. Dijaspora šop je zabeležio rast prodaje za oko 100 odsto u poređenju sa mesecima pre pandemije Kovid‐19, a pojedini dani beleže povećanje i za 300 procenata. Najviše su se tražili prehrambeni proizvodi, a prosečna potrošačka korpa u onlajn prodaji činila je 56 artikala.

Ugostiteljski objekti, po rečima predsednika PKS, takođe su se prilagodili krizi uvodeći dostavu hrane kako bi zadržali radnike i omogućili klijentima neometano korišćenje njihovih usluga. Prema podacima PKS prikupljenim od dostavljača hrane, ove kompanije imale su veliki rast broja porudžbina, u aprilu čak 109 odsto više nego u martu.