U glavnom gradu Austrije nedavno je održana video-konferencija na temu „Mere za ekološko ponašanje kada je reč o mobilnosti na putu do radnog mesta“. Glavni rezultat stručne konferencije glasi: Austriji je potreban poslovni menadžment za mobilnost.
U Beču polovina svih pređenih kilometara u toku radne nedelje odnosi se na saobraćaj do radnog mesta i kasnije povratak kući. Ubuduće bi trebalo na posao odlaziti ili javnim prevozom ili biciklom. A o tome bi u preduzećima sa više od 50 zaposlenih trebalo da brine menadžment za mobilnost. To je zahtev Austrijskog saobraćajnog kluba (VCÖ). U Austriji već postoje firme koje angažuju menadžment za mobilnost. Po lepom vremenu u tim firmama oko 800 zaposlenih dolazi biciklima na posao. Takođe postoje inicijative pojedinačnih firmi da se koriste transportni bicikli ili da se daju pogodnosti za one koji u firmu dođu biciklom. Ali potrebno je učiniti još više. Pored privrede i politika treba da se pita, kaže Kristijan Gracer iz Austrijskog saobraćajnog kluba. Međutim, osim političke podrške potrebne su i biciklističke staze. U Austriji se trenutno koristi oko 750.000 električnih bicikala. Velika je razlika kada od 1.000 zaposlenih u jednoj firmi, njih 800 dođe na posao kolima ili samo 100. Kada bi bilo dovoljno staza za vožnju mnogo više Bečlija prešlo bi sa automobila na bicikl.
Dobri razlozi da se navike promene
Ljudima su potrebni dobri razlozi da bi promenili svoje ponašanje kada je mobilnost u pitanju, kaže stručnjak za mobilnost Martin Rajs iz Instituta za energiju Foralberg. „A preduzećima su potrebni dobri razlozi da uvedu menadžment za mobilnost“. Konkretna korist preduzeća je u uštedi mesta za parkiralište kao i zdravlje zaposlenih.
U Beču trenutno postoji 1.432 kilometra biciklističkih staza. Za 2020. godinu najavljeno je 30 projekata za produžetak staza.
PHOTO: Bubu Dujmic