Trinaesti Međunarodni festival dokumentarnog filma Beldocs i ove godine prirediće dve značajne retrospektive autora čije je stvaralaštvo ostavilo dubok i važan trag u svetskoj dokumentaristici. Na festivalu, koji će biti održan od 3. do 10. septembra, biće predstavljen izbor iz stvaralaštva francuske autorke Kler Simon i kompletan dokumentarni opus slovenačkog autora Maka Sajka. Publika će, zahvaljujući podršci Francuskog instituta i Ambasade Slovenije, biti u prilici i da upozna ove autore u okviru festivalskog programa.

Kler Simon (1955) je francuska rediteljka, scenaristkinja, glumica, snimateljka i montažerka. Danas profesorka čuvene La Femis akademije, prvo je režirala kratke filmove. Nakon što je otkrila direct cinema u Les Ateliers Varan, snimila je nekoliko značajnih dokumentarnih filmova koji su nagrađivani širom sveta, među kojima i „Veliki odmor” (1998), koji će biti prikazan i u Beogradu. Premda je stvarala i igrane filmove koji su premijerno prikazivani na Kanskom festivalu, ova retrospektiva biće posvećena njenom dokumentarnom stvaralaštvu. Kao atipičan talenat u francuskoj kinemtografiji, Kler Simon već duže od dve uspešno uspeva da uhvati suštinu stvarnosti.

Povezana vest:  Glavni internacionalni takmičarski program EXIT POINT 2010.

U okviru retrospektive na Beldocsu biće prikazana njena dela iz osamdesedih („Ne ja… ili Patricijin novac”, „Moj dragi Simon” i „Dan odmora”), kao i iz ove decenije („Šuma od koje su satkani snovi”), a kuriozitet i prava poslastica za publiku festivala biće projekcija svih epizoda obe sezone njene dokumentarne serije „Selo” u ukupnom trajanju od čak 520 minuta. U tom serijalu, ona slika Lussas u južnoj Francuskoj, selo sa samo jednim putem, u kojem poljoprivrednici i vinogradari žive svoju slatku utopiju do trenutka prihvatanja visokotehnološkog alata u svom okruženju…

Mako Sajko (1927) bio je jedan od majstora dokumentarnog filma bivše Jugoslavije, hrabar autor koji je gotovo svakim svojim filmom dovodio u pitanje status kvo i postavljao pitanja koja u tadašnjem komunističkom društvu nisu smela da budu postavljana. Zbog toga je platio visoku cenu, ali je u svom delu ostao beskompromisan.

Povezana vest:  Zoi Saldana kao Nina Simon

Sajko je 1959. završio Fakultet dramskih umetnosti u Beogradu, a usavršavanje je nastavio u Parizu i Minhenu. Kao pomoćnik reditelja radio je kod Františeka Čapa, Franca Štiglica, Janeta Kavčiča i Franca Kosmača, a zbog izbora društvenih tema u svojim dokumentarnim filmovima, svrstavan je u grupu zabranjivanih reditelja. Zbog svog kritičkog pristupa platio je prekidom karijere. Njegov kratkometražni dokumentarac „Samoubice, oprez!” (1967) bacio je crnu mrlju na tadašnju Titovu Jugoslaviju, zbog čega je on dobio lošu „ocenu” i nije postavljen za direktora „Viba filma”. Posle toga, cenzurisani su mu mnogi filmovi, među kojima i „Narodna nošnja” (1975) zbog čega je napustio kinematografiju.

Povezana vest:  Bez Ridlija Skota na premijeri Robina Huda u Kanu

U okviru retrospektive, u Beogradu će po prvi put na jednom mestu biti prikazano svih 15 njegovih dokumentarnih filmova, od kojih su svi nastali u periodu od 1961. do 1975. godine. Uz samu retrospektivu, biće prikazan i film o Maku Sajku, „Mako“ Siniše Gačića, a biće priređen i masterklas ovog velikog autora.

Trinaesto izdanje Međunarodnog festivala dokumentarnog filma Beldocs, koji je ove godine odloženo zbog pandemije korona virusa, umesto u maju biće održano od 3. do 10. septembra na nekoliko lokacija u Beogradu. U bogatom festivalskom programu, koji je četvrti put zaredom dobio podršku Evropske unije kroz program Kreativna Evropa MEDIA, biće prikazano više od 120 dokumentarnih filmova i VR/AR sadržaja.

PHOTO: Beldocs promo