“Panika u selu: Vašar poljoprivrede” je pustolovna komedija čiji su tvorci reditelji Vincent Patar, Stéphane Aubier. Nakon mnogo napornog rada i samopožrtvovanja, Indijanac i Kauboj polažu školske ispite sa odličnim ocenama. Da bi ih nagradio za njihov trud, Konj im kupuje VIP propusnice za Vašar poljoprivrede koji se održava jednom godišnje – ali kad napusti dnevnu sobu da ih pozove, on se oklizne na skejtbord i padne na glavu. Kada se Konj probudi u bolnici, boluje od amnezije i nema pojma gde je sakrio karte. Tako počinje trka protiv vremena za Indijanca i Kauboja, koji moraju da se domognu dragocenih propusnica pre nego što bude prekasno. Ovo ostvarenje biće prikazano na 13. Međunarodnom festivalu dokumentarnog filma Beldocs koji se održava na nekoliko lokacija u Beogradu i onlajn. Tim povodom, razgovarali smo sa rediteljima filma.
Prva “Panika u selu” snimljena je u vidu kratkog filma u trajanju od 4 minuta koji je premijerno prikazan 1991. Kako ste došli na ideju da ga snimite i da li ste ikada zamišljali da će trajati toliko dugo kao serija?
Ideja je potekla od diplomskog filma koji je Stéphane Aubier’s snimao u školi La Cambre u Briselu. Taj film je već bio nazvan “Panika u selu”. Uopšte nismo znali šta se desilo nakon prvih 20 epizoda, imali smo dobar fidbek i serija je počela da se prikazuje svuda. To nas je ohrabrilo da ponovo izmislimo univerzum. Tako smo došli do igranog filma.
U kojoj meri su se glavni likovi razvili u periodu od tih prvih dana do danas?
Na početku su Kauboj i Indijanac uglavnom bili protagonisti gegova. Uglavnom su se takmičili u jedenju torte ili u lovu na lisicu. Kasnije im je dato više humanosti, radosti,ljubomore, tuge i ljutnje. Isto je i sa Konjem, koji u igranom filmu postaje glavu porodice i koji je zaljubljen u kobilu učiteljicu klavira. I životinje su postale samoodrživa grupa koja “podržava” rad Farmera Stivena. Vremenom su Kauboj i Indijanac postajali sve više i više deca koje odlikuje dečje ponašanje. Oni idu u školu, žele svoje frizbije, polažu ispite itd.
Koja ideja se krije iza “nadrealnog” pristupa, kako kritičari umeju da kažu priče iz “Panike u selu”?
Počelo je sa instalacijom Kauboja i Indijanca u jednostavnim situacijama koje korespondiraju sa njihovim karakterima, a onda smo izazvali jedan incident koji je protresao celokupan projekat i pomoću kog smo pokušali da razvijemo univerzum.
Danas se dosta priča i piše o pristupu “stereotipnim” likovima (npr, Apu iz Simpsonovih i sl). Da li ste ikada imali neku vrstu problema (medija ili reakcije ljudi) u vezi sa vašim pristupom, posebno sa likom Indijanca i da li ste ikada razmišljali o svojim likovima na taj način?
U Sjedinjenim Američkim Državama sama činjenica da Indijanac i Kauboj žive zajedno ima jaku političku naglašenost koja ne postoji u ostalim delovima sveta. U Evropi nije postojala reakcija na njihove likove. Za nas su Kauboj i Indijanac pre svega igračke koji ne znaju da li na glavi nose pero ili šešir, ne znaju za Indijance i kauboje i mogu biti svako. Srećom, bili su tamo kad se uključila kamera. Mogli bismo da napravimo epizodu o nastanku ovih likova ali bi ipak bolje da ih ostavimo takve kakvi su. Ista je stvar sa Janine, Stiven i životinje su tipične figurice za decu samo što su oživljene.
Koja se kreativna ideja krije iza filma Sajam poljoprivrede (Le Foire Agricole) nastalog iz ove serije?
Sa svakom novom epizodom se trudimo da iznenadimo sebe i da obnovimo koncept. Glavna ideja za “Sajam poljoprivrede” je bila da suočimo Kauboja i Indijanca sa konceptom putovanja kroz vreme u seriji “Panika u selu”. i vvek isto – Kauboj i Indijanac putuje kroz neverovatne svetove a sve sa namerom da ispune svoje svakodnevne nagone.
Kako su ljudi reagovali na ovaj film? Primećujete li razlike u reakcijama od 1991. do danas i postoji li razlika u reakcijama starijih gledalaca u odnosu na mlađe?
Potencijalna publika postala je mlađa i to je ono što predstavlja ključnu razliku. Na početku je ona bila za uzrast tinejdžera i malo odraslih. Od La Bûche de Noël, La Rentrée des Classes and La Foire Agricole ciljna grupa se podmladila.
Na kakvih projektima i filmovima ćete raditi u budućnosti?
Počeli smo da prioremamo novu epizodu “Panike u selu” (26 minuta) i snimanje je zakazano za početak 2021. godine. Zove se “Letnja pauza”. Za ostalo ćemo videti…
PHOTO: Kris Dewitte