Pod nekoliko slogana, pred nama je 18. Beogradski festival igre. Pozivajući na uživanje u živom nastupu i magiji teatra, njegov glavni program je do koske hrabar, suludo zanimljiv i odvažno zreo, baš po meri festivalskog punoletstva.
I ovoga puta, virus je kreirao redosled naslova, pa će tako glavni program početi 23. marta, nastupom švajcarske trupe Alias u Beogradu, a završiti se u oktobru gostovanjem Kompanije Akrama Kana iz Londona…
Međutim, ovo nije sve, jer postoje i programi prethodne festivalske edicije koji zbog pandemije nikako nisu mogli da stignu do publike. Onima koji su brižljivo čuvali ulaznice, festival duguje neke senzacionalne predstave, pa će tako maraton gostovanja izuzetnih savremenih koreografa i trupa, potrajati od 6. marta do kraja novembra!
Festivalu je prethodila tradicionalna revija filmova Dani igre u Kinoteci (18-21. februar), koreografske
radionice, majstorski kursevi, a neće izostati ni ulični performansi i izložbe…
Beograd je zahvaljujući ovom festivalu postao važna stanica u biografiji umetnika koji kreiraju trendove u oblasti umetničke igre i pozorišta, mesto gde se otkrivaju nove produkcije i sa jednakom pažnjom predstavljaju poznati i mladi autori. Aktuelnost programa odredila je poziciju manifestacije na međunarodnoj mapi, dok visoki standardi i hrabro uvođenje novih koreografskih rukopisa i estetike, unapređuju očekivanja publike i diktiraju izazove kreiranja sadržaja. Otkrivajući igru kroz njene vrhunske domete, festival je na putu do osamnaeste godine, pridobio brojnu publiku. Od osnivanja je predstavljeno 417 koreografskih ostvarenja, dok je poslednje edicije pratilo oko 23.000 gledalaca i 120 akreditovanih novinara iz zemlje i inostranstva. U godini pandemije, uprkos strogim međunarodnim protokolima, izvedeno je 11 predstava u 3 grada, odnosno nastupilo 7 trupa iz inostranstva i 1 produkcija iz Srbije. Programe je u pozorišnim salama i putem festivalskog FB kanala pratilo preko 8.000 ljudi.
Beogradski festival igre se razvijao zahvaljujući podršci Ministarstva kulture Srbije, Grada Beograda, ambasada i kulturnih centara zemalja učesnica. Za realizaciju programa u Vojvodini, značajna je dugogodišnja saradnja sa Pokrajinskim sekretarijatom za kulturu AP Vojvodine i Gradom Novim Sadom. Osam godina zaredom, Beogradski festival igre realizuje svoje edukativne programe u saradnji sa Delegacijom EU u Srbiji. Kompanija NIS i ove godine podržava manifestaciju koja značajno doprinosi razvoju kulture i umetnosti u Srbiji. Podrška festivalu koji okuplja najbolje svetske umetnike i doprinosi popularizaciji naše zemlje u svetu je logičan korak u skladu sa vrednostima koje kompanija NIS neguje u okviru svog društveno odgovornog poslovanja. Kompanija Visa, kao dugogodišnji pokrovitelj Festivala, sa velikom satisfakcijom podržava realizaciju ovog prestižnog kulturnog događaja uz nastojanje da bogat program učini dostupnim ljubiteljima savremene igre širom sveta, nudeći sigurno iskustvo plaćanja, kao i posebne pogodnosti za online kupovinu. Erste banka kao višegodišnji partner Festivala nastoji da vrhunsku umetnost učini dostupnom najširoj publici u Srbiji. Pored toga, podržava promociju manifestacije u susednim zemljama, s idejom da Festival postane regionalni doživljaj. Tradicionalni prijatelji Festivala su Fondacija Hemofarm, DDOR osiguranje, Nestlé Adriatic, Heineken, Vahali Production Services, Schweppes, Advokatska kancelarija Bojović Drašković Popović i partneri, Renault, Telegroup, Lasta, dm drogerie markt… Manifestaciju su podržali i Hotel Mercure Excelsior, Hotel Centar i Planeta Inn.
PROGRAM
6. mart, 20h|Srpsko narodno pozorište, Novi Sad
7. mart, 19h|Jugoslovensko dramsko pozorište, Beograd Prvaci i solisti Njujork siti baleta
Veče prvaka i solista Njujork siti baleta publika sa nestrpljenjem očekuje od prošlog marta. U međuvremenu je pandemija učinila da se sve zavese u njihovom gradu spuste, a čuvena trupa – raspusti na neodređeno vreme. Prvi datumi u njihovom kalendaru su rezervisani za nastupe u Beogradu i Novom Sadu. Iz bogate repertoarske riznice, program čine komadi Džordža Balanšina, Džeroma Robinsa, Kristofera Vildona i Johana Koborga.
23. i 24. mart, 20h|Beogradsko dramsko pozorište Alias, Ženeva
Sve pojave su ciklične, sve ima svoj kraj; stvari neumitno nestaju i ističu pre ponovnog pojavljivanja ili rađanja u nekom drugačijem obliku, vremenu i prostoru. Kolaps, nestajanje, obnova, transformacija. Grupa pojedinaca ulazi u proces, hipnotički privučena nevidljivom silom. Alegorija života u stalnom kretanju i transformaciji postaje progresivno manifestna… Kroz svoju najnoviju produkciju, koja nosi umirujući naslov “Normalno.”, Đulijerme Boteljo nas poziva da izaberemo metafizički pogled na čin padanja. Šta znači pasti? Da li to znači nestati ili prepustiti se? Da li je to zaljubiljivanje, prelaženje poznatog vrtloga uzbuđenja i osećanja? Uvek ovacijama ispraćen, švajcarski Alias stiže četvrti put na Beogradski festival igre!
25. mart, 20h|Opera Madlenianum Zappala Danza, Katanija
Autentičan komad posvećen Svetoj Agati, zaštitnici Katanije. Usvajajući ikonografsku estetiku, ali ne odustajući od svog izuzetno hrabrog i savremenog rečnika, koreograf Roberto Zapala govori o aktuelnim temama poput nasilja nad ženama, religioznog i ekonomskog feudalizma. Sicilija je prostor koji objedinjuje fascinaciju, misticizam i surovu stvarnost. Svetica, čija se pobožna slika graniči sa erotikom i sadizmom, opšte je poznata u katoličkom svetu i polazna osnova komada. Legenda kaže da je Agata odbila da se uda za gradskog sudiju, nakon čega su joj odsečene grudi, a zatim je pogubljena. Godišnja procesija u Kataniji, u njenu čast, jedna je od najvećih u katoličkom svetu. Komad prate izuzetni sicilijanski muzičari.
28. i 29. mart, 20h| Beogradsko dramsko pozorište Adi Butrus, Tel Aviv
U novom komadu, nastalom u produkciji pariskog Teatra de la Vil, izraelski koreograf Adi Butrus nas poziva da preispitamo vrednosti grupe i individualaca koji čine grupu. Kroz ritual koji povezuje savremenost sa tradicijom, četvorica muškaraca prelaze svoj put zasnovan na empatiji, zajedničkoj sudbini i dubokom razumevanju. Na taj način, oni promatraju odnos između muškosti i snage, odnos pripadajuće potencijalne podrške, intenziteta i želje za sinhronizacijom.
1. april, 20h|Pozorište Atelje 212 Alesandro Šjaroni, Ankona
“Avgust” je komad koji je Alesandru Šaroniju doneo Zlatnog lava u Veneciji, 2019. godine. To je priča o potrebi da se bude voljen, bezuslovno. Počast figuri Avgusta: klovna koji uvek pravi nevolje, budale kojoj je sve smešno, dok zapravo sebi nanosi bol. Ali “avgust” takođe znači carski, kraljevski, i ime je prvog rimskog cara. Fizička i vokalna vežba kroz koju je interpretatorima omogućeno da se izraze, isključivo kroz smeh, vodi do gorkog kraja. Smehom se predstavlja radost, euforija, patnja, bes, strah… Izvođači “Avgusta” se neprekidno smeju, ne dajući sebi, a ni publici, priliku da shvate razlog.
3. april, 20h|Pozorište Atelje 212
5. april, 20h| Srpsko narodno pozorište, mala scena
7. april, 20h|Kulturni centar, Gornji Milanovac Malpaso, Havana
Malpaso je jedna od najtraženijih kubanskih trupa savremene igre. Uz podršku njujorškog Džojs teatra, kompanija često gostuje i na svom repertoaru ima originalna dela brojnih poznatih koreografa. Za svoje prvo gostovanje u Beogradu i Novom Sadu, prikazaće “Neukrotivi valcer” koji je za trupu kreirala Kanađanka Azur Barton, komad “24 sata i pas” osnivača trupe Osnela Delgada, ali i antologijski komad “Tabula Rasa” slavnog izraelskog koreografa Ohada Naharina. Naharin je 2018. godine, sa igračima ove trupe, u Havani rekonstruisao ovo delo koje je tokom procesa dobilo neke nove elemente i izuzetnu energiju.
4. april, 20h|Beogradsko dramsko pozorište Grupa gospodina Serana, Barselona
Banane. Svima na dohvat ruke, nedužne, slatke, živahne, jeftine… Daleke 1890. godine niko na Zapadu nije video, a još manje pojeo bananu. 1920. godine, banana već zauzima kraljevsku poziciju u prodavnicama. Industrija banana i njeni pioniri, savršen su primer savremenog kapitalističkog sistema i načina na koji on funkcioniše. Istorija kapitalizma i banana je prikazana u ovom komadu onako kako je niko ranije nije predstavio… Grupa gospodina Serana je trupa iz Barselone, koja je već imala prilike da oduševi beogradsku publiku. Svojim čudnim izborom tema i kreacijom koja ujedinjuje performans, tekst, video i zvuk, oni su apsolutno osveženje na pozorišnoj sceni, dok ih španski El Pais naziva “majstorima simulacije nad simulacijom”.
5. april, 20h|Jugoslovensko dramsko pozorište TanzMainz, Majnc
Iako Šaron Ejal kaže da je “Lanac duše” komad o ljubavi i čežnji, ne treba očekivati previše romantike. Umesto toga, pokreti su životinjski i sirovi, a uzavrela grupa se kreće u vrhunskoj disciplini i ritmičkom jedinstvu. Što duže traje sklad, sve više vremena moramo da uložimo u traženje razlika među igračima, te njihovih stvarnih namera. Iz istih stvari se vidi koliko smo drugačiji. U kontrastu između grupe i pojedinca, Ejalova pokazuje svoju naklonost prema apsolutnoj jedinstvenosti svakog pojedinca. Iako TanzMainz prvi put gostuje u Beogradu, festivalska publika dobro poznaje opus Šaron Ejal, koja je jedna od laureata Nagrade Jovan Ćirilov.
9 i 10. april, 20h|Opera Madlenianum Peeping Tom, Brisel
Diptih „Vrata koja nedostaju” i „Napuštena soba”, likove zatiče u prostorijama iz kojih se ne može pobeći. Lutajući zastrašujućim lavirintom, u potrazi za idealom, oni nose san i nadu. Njihov život se odvija između stvarnosti i zamišljenog, dok im prirodne sile nameću neizvesnu sudbinu. Gabrijela Karizo i Frank Šartije stvaraju uznemirujući, mračan i zatvoren svet – tipičan rukopis trupe Peeping Tom, istovremeno postavljajući u središte komada jedinstven, ekstremni jezik pokreta i izvođenja. Oni prekidaju nit vremena, mešajući prošlost, sadašnjost i budućnost. Svaki deo diptiha ima jedinstvenu postavku i pokreće filmski set. Scenske promene odvijaju se pred očima publike i postaju deo predstave, ostavljajući utisak žive montaže vrhunskog horora.
14 i 15. april, 20h|Srpsko narodno pozorište Dimitris Papajoanu, Atina
Slikar i koreograf, jedinstveni pozorišni i vizuelni umetnik, Dimitris Papajoanu doneće na 18. Beogradski festival igre svoju najnoviju produkciju. Još u toku kreativnog procesa, komad „Mastilo“ je otkupljen od strane najvećih festivala i pozorišta. Međutim, pandemija je htela da svetska turneja počne sa skoro godinu dana zakašnjenja, u aprilu 2021. godine. Radovi Dimitrisa Papajoanua su već tri puta prikazani na Beogradskom festivalu igre, a ovaj čuveni autor jedan je od laureata Nagrade Jovan Ćirilov.
17. april, 20h|Sava Centar Drezden Frankfurt kompanija igre
Inspirisan vrhunskim igračima Drezden Frankfurt kompanije igre, Jakopo Godani priprema spektakl za pamćenje. U pitanju je sasvim nova verzija komada Alter Ego, pripremljena posebno za beogradsku publiku. Predstava je nekoliko puta odlagana zbog strogih epidemioloških protokola, ali je svakako dokazala da je Godani miljenik festivalske publike, koji je zasluženo poneo iz Srbije Nagradu Jovan Ćirilov.
8. septembar, 20h|Pozorište Atelje 212 Kompanija Magi Maren, Sent Foa le Lion
Zapetljani u čvor nastao od svih muka našeg vremena: socijalnog nasilja, ludila trgovačke požude, mračnih ekonomskih i političkih struktura, bučne nepravde, ratova, mrtvih i utopljenika, obespravljene nade, rezignacije i osećaja nemoći… Nije lako ostati na nogama. Kretanje se odvija korak po korak, na tankoj liniji između dve opasne padine, između nasilja nefunkcionalnih institucija i nasilja čovekove strasti. Velika dama francuske savremene igre, Magi Maren, kreirala je “Liniju grebena” istražujući Spinozinu i Marksovu filozofiju. Međutim, namera joj je bila da se pozabavi ovom temom iz zabavnijeg ugla, poput ludih alpinista koji zahvaljujući svojoj izdržljivosti radikalno menjaju položaje i strategije, otkrivajući neistražene staze. Uostalom, to je jedina mogućnost da se osvoji nedostižan vrh.
25. septembar, 20h| Srpsko narodno pozorište, mala scena
26. septembar, 20h| Opera Madlenianum BodyTraffic, Los Anđeles
Dela tri izuzetna koreografa čine veče u izvođenju trupe BodyTraffic iz Los Anđelesa, grada koji postaje svetski centar umetničke igre. “Prašina” tumači sile koje pokreću savremeno društvo, kroz snažan pokret i muziku slavnog Hofeša Šehtera. “(Ne)stvarni umovi” Fernarda Hernarda Magadana koga smo kao igrača gledali u postavkama Holandskog teatra igre, zasniva se na istinitoj priči o mentalnom bolesniku sa tipom šizofrenije u kojoj je osoba uverena da je član porodice zamenjen identičnom ličnošću. Anton Laki osmislio je “Skrivene igre: Poglavlje 1” koristeći jedinstven pokret i prodorne slike kako bi publiku poveo u tajanstveni svet.
1. oktobar, 20h|Srpsko narodno pozorište Kompanija Akrama Kana, London
„Nadmudrivanje đavola“ je delo inspirisano fragmentima 12 slomljenih glinenih ploča koje zajedno čine jedno od najstarijih velikih književnih dela, drevni sumerski Ep o Gilgamešu. Novi komad Akrama Kana otelotvoruje nasilno poglavlje u životu mladog Gilgameša, koga se Gilgameš priseća i tumači u poznim godinama, pred smrt. Kritičar francuskog lista Le Croix kaže: “ovo je majstorsko delo, predstava izuzetne dubine čiji snažni eho odzvanja savremenošću. Između meteža i magije, na publiku se moćno prenose pouke. Izvrsan pripovedač, vođa – kroz proces zahtevnog rituala, Kan naz poziva da izazovemo razornog đavola, skrivenog u najmračnijim delovima našeg bića!
datum će biti naknadno objavljen| Opera Madlenianum
datum će biti naknadno objavljen | Srpsko narodno pozorište, mala scena Džejson Samjuels Smit & Divine Rhythm Productions, Njujork
“Nikada nećete pogrešiti ako odaberete predstavu apsolutnih brodvejskih step šampiona, kao što su Džejson Smit, Derik K. Grant i Dormišija… Kombinacija trostruke sonične pretnje i intimnosti je fascinantna… U pitanju je jedan od najkompletnijih nastupa ove ili bilo koje sezone”, reči su kritičara. Beogradski festival igre prvi put predstavlja brodvejske zvezde, i to igrače koji su nenadmašni u svojim cipelama za stepovanje, nudeći senzacionalno iskustvo!
datum i mesto će biti naknadno objavljeni Balet džez Montreal
Sa odobrenjem Lenarda Koena, pod umetničkom direkcijom Luja Robiteja i u dramaturgiji Erika Žana, ovo je omaž slavnom pesniku i kantautoru koji evocira životne cikluse kroz pet sezona, kako je opisano u Koenovim pesmama. Tri međunarodno priznata koreografa bila su zadužena da osmisle pokret na muziku poznatih nota: Andonis Fonjadakis, Anabel Lopez Očoa i Ihsan Rustem. Njihov moćan i celovit koreografski rečnik, oživljava na poseban način Koenov opus, uz podršku 14 izuzetnih igrača. “Dance Me” kombinuje scenski, vizuelni, muzički, dramaturški i koreografski izraz, a sjajna predstava ima petogodišnja izvođačka prava.
PHOTO: Travis Magee