U pratećem programu Trećeg somborskog filmskog festivala, koji u organizaciji Kulturnog centra „Laza Kostić“ Sombor traje od 13. do 16. jula, u Atrijumu Gradske kuće održana je prezentacija izdavaštva Filmskog centra Srbije. Ovom prilikom predstavljeno je i najnovije kapitalno izdanje „Robert Meki: PRIČA – Sadržaj-struktura, stil i principi pisanja scenarija“, a o knjizi su govorili Gordan Matić, direktor Filmskog centra Srbije, i Miroljub Stojanović, urednik izdavaštva u FCS-u.
Gordan Matić, direktor Filmskog centra Srbije, o ovom kapitalnom izdanju je rekao: „Ovo je prvi put da je na južnoslovenskim jezicima uopšte prevedena ova knjiga. Ona puno znači Filmskom centru Srbije, ali sam siguran da će značiti i budućim generacijama, i to ne samo ljudima koji žele da pišu o filmu. Značiće scenaristima, ljudima koji žele da se bave pisanjem priča i novela, filmskim kritičarima. Toliko je inspirativna i motivišuća, laka za čitanje, i jedna je od najprodavanijih ikada na temu priče i analize priče“. Gordan Matić je o knjizi dodao: „Ona se ne bavi formulom kako napisati dobar scenario, već formom filmskog scenarija. Ne daje vam recept, već vam skreće pažnju da gledate celinu. Mislim da u 21. veku nisam video ovako lepo definisano šta je scenario u određenom filmskom žanru, a svi poznati filmovi su analizirani i služili su za primer. Ovo je knjiga o kojoj će se pričati na našim prostorima u narednih 30-40 godina“.
Miroljub Stojanović, urednik izdavačke delatnosti Filmskog centra Srbije, podsetio je da je „Robert Meki: PRIČA – Sadržaj-struktura, stil i principi pisanja scenarija“ druga knjiga iz edicije Imaginarijum, nakon objavljivanja dela Kristofera Voglera „Piščevo putovanje – mitska struktura za pisce“: „To su knjige kojima je gospodin Matić osvežio izdavački koncept Filmskog centra Srbije. Voglerovo delo je bila najprodavanija knjiga FCS-a prošle godine i imala je nepodeljenu kritičku recepciju, a iskreno se nadamo da ćemo taj uspeh ponoviti i sa ovom knjigom. Mislim da se i za nju sa punim pravom može koristiti izraz „scenaristička biblija“. Meki u svom teorijskom sistemu promišlja način na koji je film pratio sve mene događanja novih tehnologija, koje su ne samo izmenile uslove produkcije, nego su zapravo bile jedna od najsloženijih determinanti, koja je uključivala i odnos prema samoj strukturi priče“.
U okviru programa „Espreso u 11″, prethodnog dana je Niški kulturni centar predstavio najnovije brojeve filmskog časopisa „Filaž“, knjigu niškog filmskog kritičara i teoretičara filma, Branislava Miltojevića – „Filmovi bez filma“ (u izdanju NKC-a) i filmskog autora i producenta iz Beograda, Miroslava Bate Petrovića – „Kinematografija štapa i kanapa“.
Podsećamo, u filmskom programu festivala prikazuje se 15 filmova u pet selekcija: Glavni program, Selekcija mladih autora, Panorama švedskog filma, Kad bi Sombor bio Holivud i Filmski matine za decu, a selektor programa je Dejan Dabić. Mira Banjac, legendarna glumica jugoslovenske i srpske kinematografije, ovogodišnja je dobitnica nagrade Specijalni Ernest, za dosadašnji i budući doprinos dobrim filmovima. Na svečanom zatvaranju festivala nagrada će biti uručena i prošlogodišnjem dobitniku ove nagrade, Slavku Štimcu, još jednoj legendi domaćeg filma. Ulaz na sve programe trećeg izdanja Somborskog filmskog festivala je besplatan.
PHOTO: Portal 025.rs