U bogatom programu četrnaestog izdanja Međunarodnog festivala dokumentarnog filma Beldocs, od 9. do 16. septembra u Beogradu, biće prikazano više od 100 dokumentarnih filmova i VR/AR sadržaja. Beldocs će, kao i prošle godine, biti održan u hibridnom formatu, u nekoliko prostora u Beogradu i onlajn. Sva festivalska događanja biće u potpunosti organizovana u skladu sa merama suzbijanja Covid-19.

„U ovom izdanju ćemo predstaviti 107 filmova u 16 programskih celina. Ponosan sam na činjenicu da i ove godine imamo projekcije na otvorenom. Takođe se jako radujem projekciji video dnevnika Nelsona Salivena, za koga mnogi kažu da je prvi vlogger u istoriji, čovek koji je anticipirao selfi još osamdesetih godina prošlog veka. Tu je i retrospektiva dokumentaraca portugalskog velikana Pedra Košte, čije smo igrane filmove imali prilike da gledamo u Beogradu u prošloj deceniji”, istakao je Marko Grba Singh, umetnički direktor festivala.

Beldocs će biti održan na otvorenom u amfiteatru ispred Muzeja Jugoslavije, ali i na terasi Art bioskopa Kolarac. Posetiocima Beldocsa na raspolaganju će biti i sale partnera Festivala – Jugoslovenske kinoteke, Doma omladine Beograda, Dvorane kulturnog centra Beograda, Muzeja savremene umetnosti Beograda, Centra za kulturu Vlada Divljan i bioskopa Balkan – u kojima će moći da uživaju u najboljim svetskim dokumentarcima novije produkcije.

„Mislim da ove godine imamo jednu od najjačih i kreativno najavanturističkijih selekcija do danas, i ponosan sam što smo u mogućnosti da prikažemo program koji je ovoliko beskompromisan i smeo. Drago mi je što ćemo i ove godine i mimo retrospektiva prikazati srpske premijere velikih dokumentaraca iz godina kada dokumentarni film nije imao toliko prostora u srpskim bioskopima, kao što je recimo film „Ovoliko velikog srca“ Fransoa Rajhenbaha. Ovaj film bavi se afričkim imigrantom u Evropi sa snovima o bokserskoj slavi, koji pokazuje da godine prolaze ali neke stvari uvek ostaju iste”, rekao je Igor Stanojević, selektor Beldocsa. „Ostvario mi se san da na Beldocsu prikažemo filmove velikih autora kao što su Frederik Vajzman ili Spajk Li. Takođe ćemo prikazati i novi film Kazua Hare kojeg je publika u Srbiji imala priliku da upozna baš putem retrospektive koju smo priredili. Tu su i izvrsni filmovi srpskog takmičarskog programa, koji su nam svake godine inspiracija i znak da je i u oskudnim okolnostima moguće napraviti značajna dela. Ukratko, trudimo se da poštujemo bogato nasleđe dokumentarnog filma i ujedno ne dozvolimo njegovim novim stazama da ostanu neobasjane” dodao je Stanojević.

Povezana vest:  Šta stiže u domaće bioskope u januaru i februaru

Ovogodišnji događaji u okviru programa Beldocs Industry spajaju više od 60 profesionalaca iz filmske industrije – agente prodaje i distributere, predstavnike festivala, VOD platformi i TV emitera, iz više od 30 zemalja. Biće prisutno više od 30 autora dokumentarnih filmova koji učestvuju u programima Beldocs in Progress, Serbian Docs in Progress, Beldocs Academy i Documentaries for Kids & Youth. Oni predstavljaju i Zapadni Balkan, ali i šire geografsko područje od baltičkih država do Ukrajine i Gruzije.

„Drago nam je što  vidimo da su se neki od projekata koji su prethodnih godina učestvovali u programu Beldocs Industry sada vratili na Beldocs kao gotovi filmovi, među kojima su i sva ostvarenja iz selekcije Ukrajina u fokusu.  Beldocs Industry ove godine omogućava širok spektar aktivnosti koje su dostupne i fizički i onlajn. Dokumentaristi iz Srbije i inostranstva su naročito dobrodošli da se priključe panelima 13. septembra koji se fokusiraju na promene u ponašanju publike i nove načine gledanja filmova, kao i prodajne i distribucijske strategije koje prate te promene.  Takođe nam je veoma drago što ćemo ugostiti Vitalija Manskog, reditelja i direktora ArtDocFest festivala. Tom prilikom organizovaćemo jedan poseban događaj – razgovor između Manskog i Želimira Žilnika pod naslovom „Documentary Cinema: A Mirror or A Magnifying Glass?”, istakla je Ieva Ūbele, šefica Beldocs Industry programa.

„U dinamičnim i turbulentnim vremenima koje živimo, Beldocs se trudi da na kreativan način zadrži autentičnost, a da se istovremeno adaptira na promene izazvane globalnom zdravstvenom krizom i njenim tehnološko-biološkim konsekvencama. Vodeći računa o inovativnim aspektima, jedan od prioriteta Beldocsa je potpuno ovladavanje procesima digitalne transformacije, što će se manifestovati ne samo u onlajn verziji festivala, već i lansiranju VoD platforme Beldocsa koja će zaživeti nakon festivala i omogućiće da kreativni dokumentarci budu na raspolaganju publici Beldocsa u Srbiji i regionu preko cele godine. Poseban izazov za nas biće živi prenosi hibridnih događaja kao što su paneli, pičinzi, namenjeni filmskim profesionalcima, i masterklasovi etabliranih filmskih velikana kao što su Vitalij Manski i Pedro Košta. Podsećam da je publici na raspolaganju festivalski onlajn servis za prodaju karata koji smo implementirali prošle godine, što znači da se na jednom mestu mogu kupiti karte za sve offline projekcije na svim lokacijama, dok će se karte za onlajn projekcije kupovati preko Vimeo servisa”, izjavila je Mara Prohaska Marković, direktorka Beldocs festivala.

Povezana vest:  Ben Aflek: Opsednut sam novcem

Ovogodišnji specijalni program Beldocs festivala biće posvećen mentalnom zdravlju, a u selekciji pod naslovom eleMental biće prikazano pet internacionalnih ostvarenja.

„Iako tema mentalnog zdravlja sve više nalazi put do šire publike, tek nakon proteklih godinu i po dana dolazimo do shvatanja da će nam biti potrebne radikalne promene u načinu na koji mentalno zdravlje tretiramo kao društvo. Ovogodišnji specijalni program eleMental će publici približiti temu mentalnog zdravlja kroz inspirativnu paletu životnih priča i ljudskih perspektiva, a pet pažljivo odabranih filmskih ostvarenja u programu će o ovoj temi govoriti na uzbudljiv, iskren i beskompromisan način, rezonirajući sa našim unutrašnjim svetovima, budeći empatiju i razbijajući barijere i stereotipe. Nakon projekcija, serija pratećih diskusija i razgovora sa autorima, protagonistima, korisnicima podrške i stručnjacima iz oblasti mentalnog zdravlja i ljudskih prava otvoriće dijalog o najosetljivijim pitanjima i o važnosti solidarnosti i podrške za sve”, izjavila je Aleksandra Vušurović, urednica programa eleMental.

Beldocs Akademija, kao i prethodne godine, u fokus stavlja VR/AR projekte u razvoju. Beldocs Akademija se održava u saradnji sa Filmskim centrum Crne Gore, koji je i ove godine sponzor nagrade za najbolji projekat na akademiji.

„Za ovogodišnje izdanje smo selektovali četiri projekta umetnika iz Letonije, Moldavije, Hrvatske i Srbije koji će razvijati svoje imerzivne sadržaje na trodnevnoj interaktivnoj radionici pod mentorstvom  Sare Tireli, jedne od najznačajnijih savremenih umetnika koja nam dolazi iz Italije. Pored uvodnog predavanja, upoznavanja sa tehnologijom i konkretnog rada na produkciji sadržaja, polaznici će imati priliku da čuju masterklas Ane Knežević, naše umetnice koja živi i radi u Njujorku, a čiji je rad prošle godine bio izložen na Beldocsu”, istakla je Marija Vukić, producentkinja Beldocs Akademije.

Povezana vest:  Na FEST-u novi film Pitera Džeksona

Na otvaranju festivala 9. septembra, pod otvorenim vedrim nebom u amfiteatru ispred Muzeja Jugoslavije biće prikazan film „Fejt i Branko” (Faith and Branko) u režiji Ketrin Hart (Catherine Harte), intimni dokumentarac koji prati ljubav i odnos dvoje muzičara, britanske harmonikašice Fejt Eliot i romskog violiniste Branka Ristića.

„Ova premijera nam znači mnogo oboma: Srbija je zemlja u kojoj smo se nas dvoje i Ketrin upoznali pre 11 godina, i naša srca su ovde”, rekli su Fejt Eliot i Branko Ristić, glavni protagonisti ovog ostvarenja.

U subotu, 21. avgusta, počela je prodaja karata za fizičke projekcije na festivalu. Karte su u prodaji preko Beldocs online servisa, dok će kupovina ulaznica na lokacijama održavanja festivala biti moguća od početka septembra do kraja festivala, osim za Amfiteatar Muzeja Jugoslavije gde će fizička prodaja biti moguća samo na licu mesta, pola sata pred projekciju. Cena karata je 300 dinara za sve projekcije, osim za one u Muzeju savremene umetnosti Beograd, koje će se prodavati po ceni od 100 dinara.

Više od 90 filmova na Beldocs festivalu će biti dostupno za gledanje online, od 9. septembra u 22.00 do 16. septembra u 23.59h. Karte za online projekcije će moći da se kupe u ovom periodu i za većinu filmova važiće 48 sati nakon obavljene kupovine. Cena karte je 200 dinara ili 2 dolara za dugometražne filmove, a 150 dinara ili 1.5 dolar za kratkometražna ostvarenja. Filmovi će biti dostupni preko linka „Beldocs online“ u glavnom meniju festivalskog sajta.

Beldocs je realizovan zahvaljujući podršci Evropske Unije kroz program Kreativna Evropa, potprogram MEDIA, Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije, Filmskog centra Srbije, ambasada Australije, Portugalije, Ukrajine, Izraela, Švajcarske, Slovenije, Gete instituta, Austrijskog kulturnog foruma, Italijanskog kulturnog centra, Francuskog instituta, Filmskog centra Crne Gore, Grčkog filmskog centra, Misije OEBS-a u Srbiji, RYCO, DOX TV, TV Al Jazeera Balkans i Orion Telekoma.

PHOTO: Mateja Stanisavljević/ATA Images