U Laguninoj knjižari Delfi SKC u sredu 29. septembra predstavljen je integralni koncept suvenira Narodne biblioteke Srbije, u okviru projekta Biblioteka van biblioteke.
Govorili su v. d. upravnika Narodne biblioteke Srbije dr Vladimir Pištalo, osnivač i direktor Lagune Dejan Papić i autor koncepta i dizajna suvenira NBS Nađa Stojković Jovanović.
Kolekcije bukmarkera, notesa, cegera, ešarpi, slagalica, magneta koje su trenutno dostupne u Laguninim i Delfi knjižarama, najvećem knjižarskom lancu u ovom delu Evrope, deo su stalne kolekcije suvenira NBS. Korišćeni su motivi iz:
– Zbirke rukopisne knjige (fragment iz „Sintagme Matije Vlastara“ iz Prizrenskog rukopisa Dušanovog zakonodavstva)
– Zbirke stare i retke štampane knjige (fragment iz „Kaligrafije“ Zaharija Orfelina)
– Kartografske zbirke (karta Typus Orbis Terrarum iz čuvenog atlasa Atlas minor Gerarda Merkatora)
„Mislim da je kultura kolektivni projekat i zahvalio bih Dejanu Papiću što nas je od početka podržao i imao razumevanja jer ovo ipak predstavlja viši nivo socijalne odgovornosti, promocija kulture kroz predmete koji predstavljaju najstariju ustanovu kulture u Srbiji“, istakao je Pištalo i dodao: „Mi afirmišemo našu tradiciju i ovo podneblje na ovaj način, a sada svaka knjižara postaje galerija zahvaljujući najvažnijem lancu knjižara u zemlji – Laguni i Delfi knjižarama. Mi nismo u ’kuli od slonove kosti’, ne volim mistifikaciju u kulturi, zašto ne bismo išli prema svojim čitaocima. Mislim da većina stvari mogu da se komuniciraju, a ovo je dobar primer.“
Izdavačka kuća Laguna i Delfi knjižare više od 20 godina istrajavaju u svojoj misiji promovisanja kulture objavljivanjem najvažnijih književnih dela domaćih i svetskih autora, kroz ediciju „Savremenice“ i ponovnim objavljivanjem klasika domaće i svetske književnosti.
„Zaista nije trebalo mnogo razmišljanja da se prihvati jedna ovakva saradnja“, istakao je Dejan Papić i dodao: „Pre svega zahvaljujem kolegama iz Narodne biblioteke Srbije što su u knjižarskom lancu Laguna i Delfi prepoznali svog partnera. Potrudićemo se sa naše strane da opravdamo ovo poverenje i da pokušamo da ove predivne predmete i suvenire predstavimo što širem krugu posetilaca naših knjižara. Siguran sam da će i komercijalni efekat biti vidljiv za Narodnu biblioteku Srbije jer zašto se ova institucija ne bi bavila i komercijalnim stvarima i u isto vreme sačuvala kulturno nasleđe do kojeg nam je toliko stalo.“
Integralni koncept suvenira, planiran kao organizovani sistem informacija o kulturnoj baštini, predstavlja vizuelno i logički usklađenu, prepoznatljivu celinu sa poštovanjem specifičnosti svih zbirki, kao i svakog eksponata pojedinačno.
Autorka koncepta i dizajna suvenira NBS Nađa Stojković Jovanović je istkla da i pored toga što suveniri NBS postoje skoro čitavu deceniju, tek sada bivaju vidljiviji i dostupni širem krugu ljudi: „Ideja je da se predstave sve zbirke Narodne biblioteke Srbije kroz suvenire, da se nauči, vidi, oseti koliko imamo veliki kulturni potencijal, što do sada nije bilo prepoznato.“
Pištalo se na kraju osvrnuo i na dobru praksu u svetu koja povezuje javni i privatni sektor i nudi brojne beneficije za one koji ulažu u kulturu i promovišu je.
„Poslovni ljudi u Americi ne plaćaju porez kad ulažu u kulturu. To je odlično rešenje i za nas. Zašto ne biste imali tu spregu između privatnog i javnog koja je najprirodnija sprega da se omogući ljudima da pomažu kulturu a da budu oslobođeni od poreza.“
Osim funkcije prezentacije i edukacije (različitih ciljnih grupa na različitim nivoima), ovi suveniri obuhvataju i više funkcija kulturnog turizma (turizam baštine, umetnički turizam i sve popularniji kreativni turizam) i predstavljaju vodič na putovanju kroz fondove Narodne biblioteke Srbije, kao i početak dokumentovanja adekvatnih kulturnih događaja na ovakav način.
PHOTO: Mateja Stanisavljević/ATA Images