Priča o tragediji dve porodice, srpske i albanske, identitetu i podelama, centralne su teme nove predstave Srpskog narodnog pozorišta „Berlinski zid – Kad se mi mrtvi zaigramo živih“, po drami i u režiji Željka Hubača, koju će publika premijerno imati priliku da vidi 21. oktobra na Kamernoj sceni.
Iskoračivši na neposredan način u materijal aktuelne istorije – kako navodi teatrolog Svetislav Jovanov – Hubač se dramom „Berlinski zid“ upušta u novi sloj istraživanja ljudske sposobnosti za nasilje i praštanje, ali i na novi način artikuliše motiv porodice.
„Porodica je žrtva ovde, ona je pokretač radnje i patnje, ali i žrtva patnje. Zapravo, odnosi u porodici utiču na urušavanje likova”, ističe Hubač i dodaje: „Mi pričamo priču o podelama unutar porodica koje urušavaju pojedinačne sudbine bez obzira na istoriju. Rat na Kosovu i Metohiji je bio katalizator tog tragičnog procesa, ali on bi se dogodio i bez ovog rata. Govorimo o složenim odnosima koji dovode do kraha pojedinaca, porodica, sa istorijom i bez nje”.
Kako kaže u prvobitnoj varijanti, „Berlinski zid“ je bio komad o identitetu. U sadašnjoj verziji drame, podnaslov „Kad se mi mrtvi zaigramo živih“, upućuje na našu spremnost da podredimo sopstveni život ideologijama u koje verujemo – do istrebljenja.
„Nakon ove predstave, možemo da ispričamo još stotinu priča koje imaju isti ishod. Mi našu pričamo u formi svedenog glumačkog realizma sa jasnom stilizacijom koja obeležava trenutke smrti. Ustvari, pokušavamo da napravimo jednu vrstu otklona od realizma i tako apostrofiramo tragičan proces stradanja”, ističe reditelj.
U predstavi svaki član glumačke ekipe igra dva lika, pa tako Milan Kovačević tumači uloge Skendera, odnosno Velimira. Peđa Marjanović igra Faruka i Raška, Dušan Vukašinović – Petrita i Vasilija, Marija Medenica glumi Ditu i Mariju, a Marko Savić – Envera i Dimitrija. Nina Rukavina tumači lik Ane.
Dramaturg je Aleksandar Milosavljević, dok je asistentkinja dramaturga Divna Stojanov. Muziku je komponovala Irena Popović Dragović, scenograf je Željko Piškorić, a kostimografkinja Marina Sremac.
Repriza predstave će biti 25. oktobra.
PHOTO: Vladimir Veličković