Ekipa „Senovitog Mediterana“ završila je drugi, završni deo snimanja na lokacijama u Grčkoj, a poslednja klapa pala je 9. aprila 2022. godine, na kikladskom ostrvu Folegandros. „Senoviti Mediteran“ je sniman i na lokacijama na Santoriniju i, ranije, tokom jula 2021. godine, u Novom Sadu, na Petrovaradinskoj tvrđavi, u Belom Blatu i Banoštoru. Podsećamo da je Filmski centar Srbije ovaj projekat podržao u maju 2019. godine, u konkursnoj kategoriji Sufinansiranje proizvodnje domaćih dugometražnih igranih filmova.

Reditelj Ivan Jović je u izjavi za sajt Filmskog centra Srbije rekao o završetku snimanja: „Na Senovitom Mediteranu radimo već dugo, i zahvaljujući situaciji sa kovidom imali smo odlaganja koja su uticala na tok produkcije. U tom smislu morali smo biti spremni da činimo ustupke i dovoljno fleksibilni za promene, koje ja uvek doživljavam kao kreativni izazov. Sa ove tačke sam prezadovoljan odlukom da deo produkcije uradimo u Novom Sadu, i moram priznati da mi je Novi Sad pružio u kreativnom pogledu prilično mnogo – počevši od saradnje sa sjajnom ekipom scenografa koji su napravili zaista izuzetne enterijere na Petrovaradinskoj tvrđavi, u koje smo smestili ovu priču. O lokacijama u Grčkoj nema se šta reći – one su po svojim geografskim i kulturnim odlikama same po sebi izuzetne i filmski neverovatno ubedljive. Osećam potrebu da se zahvalim ekipi koja je i jedne i druge sa mnom osvajala – jer to je zaista najtačnija reč. Kao što je trebalo osvojiti lagume ispod Petrovaradina i napraviti od njih poseban filmski svet, tako je trebalo preploviti vrlo neprijatno more da bi se snimile scene pod udarima vetra na ostrvu kakvo je Folegandros, koje nije baš usput, i sa kog naposletku nismo uspeli na vreme ni da se vratimo zbog vremenskih uslova.“

Povezana vest:  Divac dolazi na projekciju filma "Nekad braća"

Iza ovog filmskog projekta stoji produkcijska kuća Terirem koja je izrasla iz rada na filmu „Isceljenje“, i koja stoji iza velikog arhivsko-dokumentarnog projekta „Zaveštanje“. Režiju „Senovitog Mediterana“ potpisuje Ivan Jović, scenario Monja Jović, direktor fotografije je Simon Tanšek, dok montažu radi Aleksandar Jaćić. Scenografija i kostim povereni su ekipi iz novosadskog Srpskog narodnog pozorišta (Mladen StojanovićŽeljko PiškorićMarina SremacSenka Ranosavljević). Enterijeri su kreirani u lagumima Petrovaradinske tvrđave, i predstavljaju poseban, likovno izazovan rad scenografa Mladena Stojanovića i Željka Piškorića, kojim su odgovorili na specifične zahteve autora projekta. Autor Ivan Jović  zamislio je film začudne atmosfere, koja se gradi kroz neobične kikladske pejzaže i na koju se nadovezuju karakteristična rešenja u enterijerima.

Priča filma prati Lazara, koji se, nakon niza godina koje je proveo kao putujući ulični umetnik, igrajući nepomičnu skulpturu, obreo i na malom mediteranskom ostrvu. U njemu se javlja čežnja za povratkom kući, ali njegov odlazak sa ostrva komplikuje se nemogućnošću sporazumevanja sa ostrvskom administracijom. Klaustrofobično zarobljen u pomerenoj kafkijanskoj realnosti, Lazar obilazi od jednog do drugog službenika na ostrvu, strpljivo odgovara na pitanja i ispunjava njihove zahteve. Mučno sakupljanje dokumentacije prerasta u preispitivanja smisla života, dubokih tajni skrivenih od samog sebe.

Glavnu ulogu u filmu, pantomimičara Lazara, tumači naš popularni gumac Ivan Bosiljčić„Bilo mi je veoma izazovno da tumačim ulogu Lazara u projektu koji se razlikuje od mojih dosadašnjih angažmana, i tematski i po preovlađujućoj atmosferi“, otkriva Bosiljčić. „Osetio sam da imam priliku da u ovom radu pokažem sad već nataloženo ne samo glumačko već i određeno duhovno iskustvo i da upotrebim i ono što sam poneo iz pozorišta. U tom smislu su za glumca ovakvi projekti dragoceni. Rad sa Ivanom Jovićem se pokazao kao izuzetno detaljan. Svaki dijalog smo produbljivali, i pripreme za snimanje bile su veoma opsežne za svakog učesnika. Zahvaljujući saradnicima nijednog trenutka nisam osetio opterećenje. Možda bi najtačnija reč bila radost, radost u radu i osećanje istinske slobode i dubinske glumačke kreacije.“

Povezana vest:  „IGLA ISPOD PRAGA“ debitantski film Ivana Marinovića na festivalu u Sarajevu

Pored Bosiljčića, u „Senovitom Mediteranu“ glume: Žarko RadićNebojša DugalićJudita Franković BrdarBojan ŽirovićAnđela PopovićAna ĆukDejan Stojaković, a u ekipi se ističu novosadski glumci – Jugoslav KrajnovSanja Ristić Krajnov, kao i Marina Medenica.

Scenaristkinja Monja Jović ističe da je uvek je uzbudljivo i na momente možda čak i emotivno izazovno gledati kako drugi oživljavaju reči koje ste jednom stavili na papir. „One se tada nekako od vas odvoje i više ih ne posedujete“, objašnjava ona, „to je valjda normalan deo kreativnog procesa u stvaranju filma. Veoma sam privilegovana da je ono što sam napisala – scene, dijalozi, tretirano u ovom procesu sa tako mnogo kreativne pažnje, sa kojom prvo Ivan radi sve što radi – ali i sa kojom su svi ostali na ovom projektu pristupili oživljavanju zamisli Senovitog Mediterana. U ovoj priči je obrađena većina meni opsesivno važnih tema – tema smrti, pre svega, a zatim tema čovekove slobode, drame odnosa između čoveka i Boga, čoveka i bližnjih – koju ja pre svega vidim kao dramu slobode. Gledajući snimljeni material mogu samo da slutim film, za koji znam da je u rediteljevoj glavi već izgrađen, sa svakim kadrom koji ima svoje mesto, i radujem se tom završnom proizvodu,  možda sad već malo i nestrpljivo.“

O svojoj filmskoj ekipi, Ivan Jović je rekao: „Ljudi sa kojima sam radio bili su zaista izuzetno motivisani, profesionalni i sposobni da u trenutku i bez roptanja rešavaju probleme i prelaze prepreke, i ja sam im na tome veoma zahvalan. Želim da verujem da su tako radili i zato što veruju u smisao ovog projekta, ili zato što sam ja uspeo da ih tom verom zarazim. Tako da imam nakon svega osećanje ogromne zahvalnosti za posvećenost svih učesnika, za ozbiljnost glumaca koje sam birao, za spremnost svih da od sebe traže više. Prezadovoljan sam materijalom koji je nastao kao rezultat saradnje sa direktorom fotografije Simonom Tanšekom i mnogo se radujem procesu montaže sa svojim sada već oprobanim saradnikom Sašom Jaćićem.“

Povezana vest:  Autorka romana Gravitacija tuži Vorner Bros

Na ove Jovićeve reči se nadovezao Ivan Bosiljčić: „Ekipa je bila sjajna, počevši od kolega sa kojima sam delio kadar, koji su odreda pristupili ovome veoma posvećeno. Pošto su mi sada najsvežiji utisci sa snimanja u Grčkoj osećam zaista potrebu da se javno zahvalim izuzetno pripremljenoj i profesionalnoj ekipi koja je svoj posao uradila sa posebnom srčanošću, iako je na trenutke bilo, na nepoznatom terenu, izuzetno izazovno. Kako sam se, zbog vere u ovaj projekat prihvatio i dela producentskih dužnosti – nadam se pre svega dobrom i smislenom filmu, što se možemo nadati od reditelja kakav je Ivan Jović – a zatim se nadam i dobrom prijemu od strane publike.“

Film „Senoviti Mediteran“ je podržan od strane Filmskog centra Srbije, Kreativne Evrope – Medije i SEE Cinema Network-a. Koprodukcijski je u projekat uključena atinska producentska kuća Viewmaster films, koja je radila i na filmu „Božji čovek“. „Senoviti Mediteran“ je ušao u fazu postprodukcije, nakon čega ga očekuje festivalski život i bioskopska distribucija. Premijera filma se očekuje tokom 2023. godine.

Foto Milan Kolarski