U sredu 15. juna u Malom pozorištu „Duško Radović“ u 20 sati premijerno će biti izvedena predstava za mlade „Bolje polje ili igranje republike“ u režiji Aleksandre Jelić po tekstu Bogdana Španjevića.
Predstava je deo projekta „Demokratija i lutkarsvo“ koji je nastao uz podršku Erazmus+ programa Evropske Unije i paralalno se odvija u četiri grada – Beogradu, Beču, Budimpešti i Ravne na Koroške.
O PREDSTAVI
Rediteljka i voditeljka dramskog procesa: Aleksandra Jelić
Tekst: Bogdan Španjević
Stručni saradnik na izradi scene i kostima: Filip Jevtić
Koreograf: Miona Petrović
Animacije: Darko Duckin
Muzika: Moby*
* Uz saglasnost mobygratis.com za nekomercijalne projekte
Uloge**:
Jovan Đokić
Anđela Zlatković
Dejana Krilić
Dragica Obućina
Sonja Stevanović
Ema Klopić
Predrag Bilić
Jana Zamečnik
Milica Gračanin
** Učenici Osnovne škole „Ilija Birčanin“, Zemun Polje
Glasovi iz of-a:
NARATOR
Vladislava Đorđević
GLAS
Damjan Kecojević
Preporučeni uzrast: 12+
Malo pozorište „Duško Radović“, Osnovna škola „Ilija Birčanin“ i organizacija „ApsArt“ bili su zaduženi za realizaciju projekata „Demokratija i lutkarstvo“ u Srbiji. Prve radionoice započete se u oktobru 2021. godine, a predstava „Bolje polje ili igranje republike“ u režiji Aleksandre Jelić, po tekstu Bogdana Španjevića koja je nastala kao rezultat dramskog procesa zajedničkog osmišljavanja sa učenicima 6. i 8. razreda Osnovne škole „Ilija Birčanin“ premijerno će biti izvedena 15. juna u 20 sati u Malo pozorištu „Duško Radović“.
Projekat interaktivne pozorišne predstave „Bolje polje“ zasnovan je na konceptu simulacije video igre. Poznato je da igre u kojima se simulira razvoj društva (npr. Civilization), razvoj grada (npr. SimCity) ili građenje sveta (npr. MineCraft) imaju veoma veliku populanrost među mladom populacijom. Upravo tu činjenicu da su takve igre opštepoznate i široko prihvaćene, koristimo kao istraživačku platformu za naš pozorišni projekt u kome će deca sama kreirati svoju predstavu koja će imati elemente video igre, a publika predstavljati aktivnog činioca donosioca odluka.
Cilj te „igre“, a zapravo dramskog teksta koji je nastao iz dramskog procesa sa decom, je da im približi ideju izgradnje društva/sveta zasnovanog na zakonu, demokratiji i pravima čoveka – kroz koncept video igre.
U toj video igri, deca kao svojevrsni likovi iz igre – izgrađuju svoj imaginarni svet rešavajući jedan po jedan izazov koji se pred građane postavlja i u pravom društvu. Na taj način, likovi u predstavi zapravo nude odgovore na probleme i pitanja na koje će deca, ako već nisu, svakako susresti tokom svog odrastanja i života u društvu. Tako ova predstava ima kako zabavan tako i edukativan karakter, budući da otvara polemiku o pitanjima važnim za funkcionisanje svakog društva.
Posebno je važno da u izgradnji tog „sveta“ ili društva, aktivno učestvuje i publika svojim glasanjem. Svaka scena/nivo u igrici završava se glasanjem publike o pitanju koje je u toj sceni obrađivano. Na osnovu glasova publike, svet ili društvo koje se gradi na sceni – dobijaće drugačiji oblik i ishod.
Na taj način ova predstava je zapravo mala škola za vežbanje demokratije u kojoj se u praksi vidi kako naše odluke oblikuju kako naš život tako i društvo u kome živimo.
O PROJEKTU
Projekat „ Demokratija i lutkasrvo“ realizuje se uz podršku Erazmus+ programa Evropske Unije. Nosilac projekta je Lutkarsko pozorište Lilarum iz Beča, dok su ostali partneri – Malo pozorište „Duško Radović“ (Beograd), Osnovna škola „Ilija Birčanin“ (Beograd), Srednja škola Hainburger Straße (Beč), Centrum polis – političko učenje u školi (Beč), Zadruga Zraven (Ravne na Koroškem), Srednja škola Ravne (Ravne na Koroškem), Keleti István Grundschule für Kunst und Kunsthochschule i ITERPLAY Hungary Egyesület (Budimpešta).
Projekat „Demokratija i lutkasrvo“ omogućio je mladim evropskim građanima između 11 i 16 godina da se na kreativan način bave pitanjima demokratije i ljudskih prava.
Učesnici u projektu su dobili osnovna znanja na teme demokratija i ljudska prava na radionicama u okviru redovne nastave u školi. U daljem toku projekta, oni su u ispitivali svoje lično okruženje kao i okruženje njihove nacionalne i regionalne stvarnosti. Dobijeni uvidi su bili osnov za kreiranje lutkarske pozorišne predstave, koja će se izvoditi u javnim prostorima. Na taj način, svoje misli i želje u vezi sa temama demokratije i ljudskih prava direktno će predstaviti u svojoj zemlji, ali i omogućiti publici koja je aktivno uključena u događaj da vidi iskaze koji mogu imati negativne konotacije (npr. zbog migracione pozadine) iz drugačije perspektive. Pri tome će im lutkarska umetnost pomoći da izraze kontroverzu, da dođu do srži onoga što je teško reći ali i dovedu u vezu potpuno nove odnose.
U projektu su učestvovali mladi, čiji rad su pratili njihovi nastavnici i umetnici. Metode korišćene u radu sa mladima predavaće nastavnici i umetnici „Zentrum polis – političko učenje u školi“, a finalnu formu će razvijati zajedno sa učesnicima projekta. Tim povodom su u Beču održane radionice sa predstavnicima svih partnera koji učestvuju iz četiri države. Projekat se istovremeno odvijao u Budimpešti, Beogradu, Ravnim na Koroškem i Beču.
Foto: Maša Raca