Prvi StarWay manga serijal „Laku noć, Punpune“ promovisan je 14. marta u Velikoj sali SKC-a. O najpopularnijem manga serijalu Inija Asana govorili su Aleksa Gajić, strip autor i dugogodišnji Lagunin ilustrator, Milan Jovanović, urednik u IK „Stalker“ i Aleksandar Nešić, urednik serijala.

„Laku noć, Punpune“ – manga koja ima čast da prva povede StarWay na putovanje kroz svet devete umetnosti, remek-delo je koje potpisuje Inio Asano, nadaleko poznat kao jedna od vodećih olovaka japanske strip-produkcije 21. veka. U svom najintimnijem delu do sada Asano kroz 13 tankobona govori o teškim temama otuđenosti, nelagode, te danas nikad aktuelnijeg FOMO-a (Fear Of Missing Out iliti strah od propuštenog) kroz prizmu zajedništva, dečje euforije i ljubavi u svakom pogledu.

Milan Jovanović je bio urednik gotovo svakog manga serijala tokom 2010-ih, i jedan je od većih stručnjaka na temu izdavaštva i stripa u zemlji. „Japan ima veoma zatvorenu i tradicionalnu kulturu i njihovo izdavaštvo je tokom 20. veka vrlo malo bilo dostupno zapadnom čitalačkom svetu. Nakon Drugog svetskog rata Japan potpada pod ekonomski, politički, ali i kulturološki uticaj Zapada, i te njihove protomange koje su se oslanjale na crteže iz 18. veka takođe su nastajale pod uticajem američkog stripa. Tu treba pomenuti čoveka koji se smatra ocem mangi – Osama Tezuka, koji je po profesiji bio lekar. On je svoj stil, koji mi danas poznajemo i zovemo manga stilom, bazirao na Diznijevim crtežima i tradicionalnom japanskom izrazu. Danas je Inio Asano jedna od najvećih zvezda u svetu mangi, ali i zvezda uopšte, a njegovi stripovi se štampaju u milionskim tiražima.“

Povezana vest:  Laguna pomaže deci sa autizmom

Aleksa Gajić se susreo sa mangama još 1992. godine. „Tada sam pogledao animirani film ‘Akira’ Katsuhiroa Otomoa, koji je rađen po njegovoj mangi, i odmah sam shvatio zašto ga ljubitelji japanskog stripa doživljavaju kao boga. Masamune Širo je na mene ostavio još veći utisak, oduševio me je sveži pristup crtanju, oslobađajuć, pun vazduha, jakih linija, posebno kada ga uporedite sa stegnutim francuskim stripovima i isproduciranim američkim superherojima.“

I Inio Asano navodi Široa i njegov strip „Duh u oklopu“ kao najveći uticaj na svoj rad, ne samo u crtežu već i u građenju priče, kaže Aleksandar Nešić. „Asano uspešno meša žanrove, u serijalu o Punpunu, koji pripada seinen mangama, odnosno stripu namenjenom pre svega mladićima, obrađuje i teme koje se tradicionalno pojavljuju u šođo mangama, namenjenim ženskoj tinejdžerskoj publici, kao što su škola, zaljubljivanje, nesrećne ljubavi, ali zatim ubacuje elemente šonena, poput bitke između dobra i zla, neminovne pretnje svetu i okupljanja junaka sa posebnim moćima. Asano obrađuje i neke društveno neprihvatljive teme aktuelne u šonen mangama, namenjenim muškoj populaciji, ali time te teme ne podržava, već osuđuje i ukazuje na uzroke određenih situacija.“

Povezana vest:  Grozon - jedna od najpopularnijih priča za laku noć

Asano ima i komplikovan način crtanja, kako Gajić kaže, „ručno i mukotrpno“. „Bio sam fasciniran količinom strana i obimom posla, i nije mi bilo jasno kako mangakama to polazi za rukom. To je za nas nedostižan nivo, jer oni imaju armiju pomoćnika, i uslove u kojima mogu da odvoje ceo dan da rade na stripu. Kod Punpuna sam odmah primetio spoj bazičnog crteža junaka, minuciozne pozadine i ostalih likova. Pitam se kako je Asano došao do ideje za strip, mora da ju je sanjao. Naslovne strane su me takođe oduševile, ovakav minimalizam se ne viđa često i savršeno ide uz crtež, zaista je izuzetno izdanje.“

„Asano ima već status zvezde pa može sebi da dozvoli ovakve ideje u dizajnu“, smatra Milan Jovanović. „U njegovim stripovima ima autobiografskih momenata, ali i veliki broj originalnih ideja i rešenja koje kroz kontraste Punpunovog unutrašnjeg monologa i ponašanja u društvu na sjajan način predstavljaju moderno japansko društvo. Od prvog broja je jasno da je Asano imao kristalnu ideju kako će serijal teći i kako će se završiti, ali je opet uspeo da spoljne faktore poput velikog zemljotresa iz 2011. ili kraha svetske ekonomije 2008. naknadno doda svojoj priči i podari joj još veću vrednost sa svakim novim čitanjem“, naglašava Aleksandar Nešić.

Povezana vest:  Boris Komnenić dobitnik nagrade "Raša Plaović"

„Laku noć, Punpune“ je uspeo ono što su retki planetarno popularni serijali doživeli, a to je da prevaziđe svoju nametnutu ciljanu publiku (tinejdžeri i mladići) i postane manga van žanra, manga iz koje mladi upijaju i uče dok se stariji podsećaju i prihvataju.

Svi posetioci na poklon su dobili grafiku sa Asanovim ilustracijama u ograničenom tiražu, specijalno napravljenu povodom održavanja promocije.

Prva četiri dela serijala „Laku noć, Punpune“ možete naći u svim Delfi knjižarama, Laguninim klubovima čitalaca, onlajn knjižari delfi.rs, kao i na sajtu laguna.rs, dok će se „Laku noć, Punpune 5″ u prodaji pojaviti 27. marta.