Predstojeći 16. Beldocs festival (koji će se održati od 10. do 17. maja) donosi jedan od najintrigantnijih metafilmskih dokumentarnih osvrta iz prethodne godine, Linč/Oz (Lynch/Oz) autora Aleksandra O. Filipa. Ovaj dokumentarac istražuje zagonetnu simbiozu između najveće bajke američke pop kulture – filma Čarobnjak iz Oza (The Wizard of Oz) Viktora Fleminga i stvaralaštva najvećeg savremenog nadrealiste Dejvida Linča.
„Linč je uvek fascinantna tema za diskusiju i razmišljanje. Verovatno do pravog i potpunog zaključka nikada nećemo i ne možemo doći, ali je nepresušni izvor zabave i inspiracije to svejedno pokušati.“, rekao je selektor festivala Beldocs Igor Stanojević.
Teme, motivi i jezik Čarobnjaka iz Oza uporno opsedaju Linčovu filmografiju. Uticaji su vidljivi od prvog filma Abeceda (The Alphabet, 1968), pa do najnovije serije Tvin Piks: Povratak (Twin Peaks: The Return, 2017). Sasvim je moguće da nijedan filmski stvaralac nije u toj meri svesno ili nesvesno crpeo inspiraciju iz jednog dela. Da li je Linč ostao zarobljen u zemlji Oz? Ako je tako, možemo li iznova čitati njegovo delo, i to otkrivajući puteve kojim se ono ukršta i komunicira sa Čarobnjakom iz Oza? Zauzvrat, da li Bulevar zvezda (Mulholland Drive, 2001), Hotel izgubljenih duša (Lost Highway, 1997) i Čovek slon (The Elephant Man, 1980) sadrže mračnu stranu ogledala najvećeg dečijeg filmskog klasika? Uranjanjem u Linčov nadrealistički vizuelni jezik možemo pronaći ključ za razumevanje ove iskonske bajke, koja ima mnogo toga da kaže o američkim snovima, težnjama i strahovima.
Ispričan iz perspektiva savremenih filmski stvaralaca i teoretičara, Linč/Oz razjašnjava, pokazuje put, povezuje tačke i vodi nas iza čarobnjakove zavese, omogućavajući nam da ponovo doživimo i protumačimo ovu omiljenu bajku. I suprotno, novim čitanjem Linčovog simbolizma kroz prizmu njegovog najvećeg uticaja naziremo samu suštinu američkog sna.
Film je imao svetsku premijeru na filmskom festivalu Tribeka. Prikazan je i na festivalima Karlove Vari, Doslisboa, London, Solun, Fantastic Fest u Teksasu, Siđes, Sidnej i mnogim drugim.
Aleksandar O. Filip autor je dokumentarnih filmova Doc of the Dead (2014), 78/52: Hitchcock’s Shower Scene (2017), Memory: The Origins of Alien (2019), Leap of Faith: William Friedkin on the Exorcist (2019) i The Taking (2021). Osnivač je projekta „bioskopski eseji“, u okviru kog istražuje umetnost stvaranja filmova.