Prolećno izdanje Beogradske nedelje mode – 51. L’Oreal Fashion Week, održalo se u Beogradu od 8. do 14. maja u novom centralnom prostoru – ekskluzivnom BFW Tentu, koji je bio postavljen na platou ispred Ušće Shopping Centra, a napravljen po ugledu na modne manifestacije svetskih metropola. Kao i na prethodnom izdanju – i ove sezone, ekskluzivni partner manifestacije je L’Oreal Paris, globalni lider u industriji lepote.

Program 51. L’Oreal Fashion Week-a bio je revidiran zbog tragedije koje je početkom maja pogodila Srbiju. Iako teška odluka, iz poštovanja prema svim saradnicima, kreatorima, publici, sponzorima i javnosti – odlučili smo da se 51. Beogradska nedelja mode ipak održi u izmenjenim datumima i u primerenom obliku. Smatramo da je važno da i u najtežim trenutcima, koristimo kreativno izražavanje kao jedan od načina komunikacije, te su se na 51. izdanju BFWa našle i poruke koje su se bavile aktivizmom i društvenim problemima. 

Modni Studio Click, organizator najprestižnijeg modnog  projekta u regionu uspeo je da predstavi  radove preko 100 samostalnih i mladih dizajnera, modnih ateljea, on-line brendova i studenata modnog dizajna. 

Kampanja koja je pratila ovogodišnju manifestaciju, nosila je naziv “Nova Renesansa za novu generaciju”, autorka kampanje bila je Nevena Ivanović, multitalentovana umetnica, koja uspešno vodi brend NeoDesign. Noseće fotografije kampanje ispirisane su generacijom Z a predstavljaju ukrštanje nasleđenog iskustva i novih ideja, promišljanje baštine, ali i slavljenje autentičnosti i održivosti novih vrednosti i poslužile su kao inspiracija za 51. L’Oreal Fashion Week.

Program je otvorila revija  kojom smo obeležili jubilej – 15 godina dodeljivanja Nagrade za savremeni modni izraz „Boris Nikolić“, koja nosi ime po čuvenom dizajneru, jednom od najznačajnijih kreatora autorske mode u Srbiji. Verujući u kulturu sećanja, ova revije je istovremeno obeležila i 15 godina od kada Boris više nije sa nama, ali njegov rad i uticaj nastavljaju da žive kroz kreacije dobitnika ove nagrade, koji su za obeležavanje ovog jubileja predstavili nove kreacije – Ana Ljubinkovć, Ana Trošić Trajković, Aleksandra Lalić, Budislava, Ivana Pilja, Milica Vukadinović, Senka Kljakić, Sonja Jocić, Tijana Milutinović i Vesna Kracanović. Reviju je zatvorila Aleksandra Lalić  koja je noseći svoju kreaciju i vez na kojem je bilo ispisano “svet mora stati, mami nije dobro”, naglasila atmosferu u kome se odvija BFW.

Revija koje je privukla mnogo pažnje je i Marini Vesto by Boško, kojom je Boško Jakovljević obeležio 15. godina od prve dizajnerske kolekcija prikazane na BFWu. Nova kolekcija predstavila je više od 40 novih modela i sadržala je širok spektar boja, krojeva i materijala. Završetak revije i defile obeležilo je emotivno izvođenje evergrina grupa Bitls „Yesterday“, koju je za ovu priliku interpretirao Princ, čime je na prikladan način završena ova revija i 51. L’Oreal Fashion Week

Povezana vest:  Ajfelova kula zatvorena za turiste zbog štrajka

Još jedna važna revija koja je obeležio 51. L’Oreal Fashion Week bila je Tribute to Vivienne Westwood, kojom su ovdašnji modni dizajneri odali počast ikoni britanske mode, inovatorki i jednoj od začetica pank estetike. Aleksandra Lalić, Ana Ljubinković, Budislava, Daniela Glišić, Dejana Momčilović, Igor Todorović, Ivana Najdanović, Jasmina Vujović – GET UP, Lilly Tailor, Marko Feher, Milica Vukadinović, Nevena Ivanović – NEOdesign, Peđa Nerić, Sestre Stevančević, Sonja Jocić, Svetlana Jaćović i Valentina Obradović interpretirali su uticaj koji je Vivienne Westwood imala na njih kao dizajnere i poštovaoce mode. Na pisti smo mogli videti razne elemente koji su karakterisali njen stil – poigravanje sa rodnim elementima, buntovništvo, avangardu, skulpturalnost ali i romantizam, inovativnost i tartan koji je toliko karakterisao njen rad. Osim doprinosa modi, Westwood je koristila svoju platformu da se zalaže za različite društvene ciljeve, uključujući antinuklearni pokret, socijalna i prava LGBT osoba. Kultura sećanja koju BFW gaji mogla se videti i na ovoj reviji, dajući priliku da se modni velikani i inovatori ne zaborave i kreirajući priliku mladim generacijama da se upoznaju sa onima koji su na toliko načina doprineli svetu u kome živimo. U sklopu ove revije i tokom celog L’Oreal Fashion Week-a, organizovana je i akcija “Koji je tvoj pogled na svet”, kojom je BFW želeo da doprinese podizanju vidljivosti boelsti oka i mrežnjače koje dovode do smetnji u vidnom polju ali i o značaju preventivnih oftalmološkoh pregleda, što je nastavak rada koji BFW ulaže u različite edukativne i društveno-odgovorne projekte.

Program posvećen autorskoj modi bio je, kao i svake godine, okosnica najznačajnije modne manifestacije u regionu.  Nataša Šarić, kolekcijom NA-ŠA košulja, prikazala je elemente karakteristične  za njen dizajn i njen dugogodišnji autorski izraz, sublimisan u novi koncept baziran na reinterpretaciji bele košulje. Testiranjem pravila modnih konvencija, kombinacijom klasičnih i hyte materijala, kreacijama je dala novu dimenziju, otvarajući time mogućnost transformacije klasičnog modnog predmeta u umetnički objekat. Peđa Nerić, kolekcijom “Dunes” prikazao je meke fluidne forme drapirane svile, suprotstavljene voluminoznim formama tafta i brokata sa ponekim orijentalnim detaljima. Ovaj etablirani dizajner nastavlja sa unošenjem inovativnosti u klasične ženstvene forme, čineći dame koje nose njegove kreacije elegantnim, smelim ali uvek ženstvenim i lepim. Predrag Đuknić, miljenik zvezda i poznatih žena, predstavio je 30tak novih modela, sa akcentom na haljine sa korsetima, obogaćene kristalima i cirkonima, kao i haljine sa čipkom, dok su glamurozni mantili bila novina. 

Povezana vest:  Erste Banci dodeljen Employer Partner sertifikat

Brend SestreS, iza koga stoje Ivana i Jelena Stevančević, kolekcijom šaljivog i blago ironičnog naziva “Ko nosi brkove?!, poigrale su se sveprisutnim i rigidnim potrebama društva za označavanjem. Dekonstruisanjem elemenata narodne nošnje koji reflektuju tradicionalnu raspodelu moći, SestreS su ukazale da moć možemo dodeliti svima, dok smo slobodni da sami biramo uloge koje u društvu zauzimamo. Đorđe Baščarević, u novoj kolekciji zanimljive muške mode inspirisane underground kulturom i elektronskom muzikom, pokazao je još jedno promišljanje koncepta “soft masculinity” – redefinišući kodekse muškog oblačenja. Kolekcija Tangram Tijane Mladenović, prikazana je plesnim performansom rediteljke Marije Spasić u kojoj su učestvovali plesači i glumci. Dizajnirana da ponudi više od odeće koja je tu samo da zaštiti naše telo – kolekcija nudi komade koji se mogu transformisati i nositi na više načina. Makedonska dizajnerka Viktorija Džimrevska, pokazala je snagu žene u novoj kolekciji “Independent”; prenaglašavanjem oversized formi i kontrastima materijala kao i suprotstavljanjem mekih i oštrih linija kroja – dočarala je dihotomiju snage i nežnosti smelih žena, koje su bile inspiracija za ovu kolekciju

Kao i na prethodnim izdanjima, Belgrade Fashion Week dao je platformu i novim dizajnerima da predstave svoj rad. U tradicionalnom programu Fashion Incubator by Perwoll, studenti, diplomci i postdiplomci beogradskih škola modnog dizajna odgovarali su na temu “Rethink Fashion”: Studenti Fakulteta savremenih umetnosti, pod mentorstvom Sonje Krstić, interpretirali su malu belu haljinu, promišljajući nove odevne forme koje proizilaze iz standardnih modnih obrazaca. Studenti Fakulteta digitalnih umetnosti Univerziteta Metropolitan, vođeni mentorom Aleksandrom Protićem, prikazali su modele koji primenom različitih tehnika i načina obrade već postojećih upotrebljenih ili neupotrebljenih odevnih predmeta pretvaraju u nove, redizajnirane odevne komade. Studenti odsekaVisoke tekstilne škole za dizajn, tehnologiju i menadžment, akademije tehničko-umetničkih strukovnih studija, vođeni mentorkama Sonjom Jocić i Ivanom Najdanović, istraživali su teme i razvijali tehnike inovativnog dizajna drapiranja, redizajna i reciklaže kako bi napravili iskorak ka dizajnu budućnosti, u skladu sa savremenim modnim i društvenim tokovima.

Pored studenata, svoj debi na BFWu imali su i #teamNEO – Milutin Lađević, Sanja Žigić i Ivana Jovanović, vođeni mentorkom Nevenom Ivanović – prikazali su Showcase “Inherited Identities”, na kojom su sva tri dizajnera predstavila modele inspirisane ličnim identitetima ali i onim koje prenose od porodice, kulture, zajednice ali i etničkog, rasnog porekla, religija, jezika, kulture i tradicije.

“MaximaliZm as a Spectacle“, autorke koncepta Jovane Nikolić, predstavila je neponovljive kombinacije već nošenog – vintidž garderobe, redizajna trendi komada aktuelnih velikih brendova sa “do it yourself” pristupom”, inspirisane snagom i karakteristikama generacije “Z”. Kroz ovaj performans, Jovana je analizrala vrednosti generacije “Z” koje ne počivaju u ekcesivnom konzumerizmu, već se grade iz novog pristupa građenja autfita. Dizajneri koji su učestvovali u ovom projektu su Olja Marković, Nenad Pavlović, Marija Čanji, Kee.bo, Milutin Lađević, Nevena Ivanović/Neo Design, Verikina, Bakay, Shada, Milica Vukadinović/Haiduk, Helena Plećaš, H.C.11 i Senka.

Povezana vest:  Jaffa okuplja samo najbolje

Street & Urban fashion Show, novitet je u programu BFWa, a za cilj ima osnaživanje i podršku  mladim i on-line brendovima urbanog stila. Street i urbana moda najviše privlači mladu populaciju, te je ovaj program osmišljen upravo da privuče njih i otvori Belgrade Fashion Week za širu publiku. U foajeu BFW Tenta bio je postavljen pop-up store u kome su brendovi izlagali svoje kreacije, dok su na pisti, u sklopu Street&Urban Fashion Show-a, prikazani modeli atraktivnih novih brendova koji su pokazali veliki talenat mladih modnih preduzetnika sa zanimljivim konceptima. Posebnu pažnju privukla je prva prezentacija novog brenda .DOT, koji je svoju premijernu kolekciju predstavio zajedno sa atraktivnim asortimanom patika iz partnerskog brenda BUZZ – lidera beogradske urbane mode; na pisti su se našli novi komadi „athleisure“ odeće, koji se lako mogu kombinovati i sa sportskim ali i urbanim stilom. Od novih samostalnih brendova, pistom su prodefilovali modeli sa atraktivnim printovima, poput brendova ALBY Wear, New Cycle i Živi Proživi; zanimljivu primenu jarkih boja videli smo kod Kee.Bo i Plima Sport dok se kreativnost izrade muških modela istakla kod LYBAH i BRAAT Wear. Reviju su upotpunili aksesoari, u vidu rančeva i torbi, iz modne kuhinje Hemp Packs-a. Najnoviji modeli patika iz bogate ponude Sport Vision-a, dali su modelima poseban street šarm.

Pored autorske mode, jedan od fokusa BFWa bio je i na drugim autorima – jedan od njih je i mladi fotograf Danijel Rauški, pobednik BFW InstaShot konkursa, čija je izložba “From Backstage Perspective” bila otvorena u Ušće Shopping Centru i trajala je tokom celog 51. L’Oreal Fashion Week-a. Njegove fotografije otkrivaju trenutke iza scene BFW-a, koji inače nisu vidljivi široj publici, a kriju pravu magiju modnog sveta.

Iza nas je još jedno  uspešno izdanje L’Oreal Fashion Weeka i bez obzira na situaciju sa kojom se suočava celo naše društvo, našli smo način da na primeren način promovišemo pozitivne vrednosti poput kreativnosti, stvaralaštva i humanosti. Predstojeće, 52. izdanje Beorgadske nedelje mode, održaće se u novembru 2023. godine.

Foto: Marija Mlađen/ATA Images