Kanski filmski festival je završen, a za najbolji film proglašeno je ostvarenje „Anatomija pada“ francuske rediteljke Žistin Trije. Filmski centar Srbije, predvođen direktorom Gordanom Matićem, učestvovao je na ovoj najprestižnijoj svetskoj smotri sedme umetnosti. Srbija je ove godine imala svog predstavnika u jednom od zvaničnih kanskih programa. Dugometražni igrani film „Lost Country“, scenariste i reditelja Vladimira Perišića, prikazan je sa velikim uspehom u „Nedelji kritike“, pritom osvojiviši zvaničnu nagradu „Zvezda u usponu“ koja je pripala mladom glumcu-debitantu Jovanu Giniću.

Tim povodom razgovarali smo sa direktorom Matićem, koji ocenjuje da je „Kan odlična prilika za susrete filmskih profesionalaca, dogovore i planove“.

„Delegacija FCS je ove godine u Kanu imala mnogobojne sastanke, bilo je veoma živo i produktivno. Možda su najbitniji sastanci sa kolegama iz drugih filmskih centara, ministarstava i festivala. Istakao bih, pre svega sastanke sa kolegama iz Južne Koreje, zatim sa kolegom iz Francuske, i naravno iz celog regiona Jugoistočne Evrope.“

Povezana vest:  Helena Bonam Karter u Velikim očekivanjima

Pod okriljem Regionalnog paviljona (South-East European Pavilion) u Kanu su već tradicionalno predstavljene kinematografije Srbije, Bosne i Hercegovine, Bugarske, Crne Gore, Hrvatske, Kipra, Severne Makedonije i Slovenije.

Matić posebno ističe: „Velika podrška je došla od svih kolega za vreme prikazivanja filma Vlade Perišića Lost Country. Bili smo jedina zemlja iz Centralne i Jugoistočne Evrope koja je imala film u zvaničnom programu ovogodišnjeg Kana, što nije mala stvar, a lepa je bila podrška od naših regionalnih partnera.“

Svake godine gotovo 15.000 poslovnih ljudi, producenata, finansijera, TV mreža i kanala, distributera, promotera, predstavnika medija i drugih filmskih profesionalaca poseti Kanski festival. Komunikacija i razgovori su ključ budućnosti, a Matić kao najvažnije izdvaja sastanke Evropske asocijacije filmskih agencija (EFAD), Godišnju skupšinu direktora filmskih fondova, zatim sastanak sa agencijom BPX (Best Practice Experience), koja ima najbolju praksu u menadžmentu filmskih fondova, ne samo u Evropi već i u Kanadi, Argentini i Australiji.

Povezana vest:  „Pucnji u Marseju“ premijerno 9. oktobra u Beogradu

Matić dodaje: „Takođe bih istakao sastanak Evropske filmske akademije. Ono što je najbitnije za naše kolege producente za buduće filmove, jesu razgovori sa direktorima i selektorima festivala u Veneciji, Torontu, San Sebastijanu, i drugih važnih festivala koji predstoje. Naš posao u Kanu je pre svega i bio da predstavimo i promovišemo srpske filmove u nastajanju koji će se, nadamo se, pojaviti na ovim značajnim filmskim feštama.“

„Projekti naših producenata i reditelja su takođe predstavljeni u Kanu, sa željom da pronađu međunarodnu podršku i partnere, u čemu smo im mi, nadam se, bar malo pomogli“, kaže Matić. Na Kanskom filmskom marketu biće prestavljen projekat za novi film Filipa Kovačevića, distopijska naučno-fantastična priča „Absolution“, koja je pod naslovom „Deca bogova“, podržana 2021. godine od strane FCS na Konkursu za sufinansiranje proizvodnje domaćih dugometražnih igranih filmova.

Povezana vest:  Uživaj u omiljenim filmovima uz Cineplexx Porodični film klub

Srpski autoru su ove godine bili izuzetno prisutni na Kanskom festivalu. Sedam vodećih evropskih festivala dokumentarnog filma tradicionalno je u Kanu objavilo listu filmova nominovanih za prestižnu, godišnju nagradu „Doc Alliance Award“. Među 16 nominovanih filmova našla su se i dva filma iz Srbije: dugometražni hibridni film „Kristina“, Nikole Spasića (predložen od strane festivala FIDMarseille) i „Prilagođeni“, Dejana Petrovića (nominovan za najbolji kratki dokumentarni film na predlog umetničkog direktora Dokufesta). Osim premijernog filma „Lost Country“, na 76. Kanskom festivalu u programskoj celini „Kanski klasici“ bila je prikazana i restaurirana verzija „Podzemlja“ u režiji Emira Kusturice, filmskog klasika i kanskog pobednika iz 1995. godine.

Foto: Maja Medić