Jedan od najistaknutijih kubanskih jazz (i ne samo jazz!) muzičara novog milenijuma, klavirista, kompozitor, aranžer i pevač iza kojeg je nekoliko Grammy nominacija  – Roberto Fonseca, predstaviće sa svojim orkestrom, na otvaranju Nišpvila u četvrtak 10. avgusta, novi  projekat “La Grand Diversion” (Velika zabava). Ovaj projekat koji objedinjava, muziku, scenogradfiju, koreografdiju,video snimke u pozadini (…) svojevrsni je homage čuvenom klubu “Cabane Cubaine” u koji je tridesetih godina prošlog veka dolazio ceo Pariz da sluša fantastične kubanske muzičare i  pleše mambo, rumbu ili salsu.

Roberto Fonseca je rođen 1975. godine i odrastao je u San Migel del Padronu , jugoistočnom predgrađu Havane. Otac je bio bubnjar, a majka čuvena pevačica Bolera. Počeo je da svira bubnjeve sa četiri godine, i kao dečak nastupao u bendu koji je izvodio pesme Beatlesa. Sa osam godina je počeo da svira klavir, a prvi ozbiljniji nastup imao je kao petnaestogodišnjak na Jazz Plaza festivalu u Havani. Diplomirao je kompoziciju na prestižnom Institutu Superior del Arte, a njegov klavirski stil karakteriše izuzetan i snažan temperamen ali prefinjost koja ide do lirizma. Njegov muzički ukus je uvek bio eklektičan: slušao je (a uspešno i svirao) i hard rock,  američki jazz (prvi uzori su mu bili Herbie Hancock, Keith Jarret,  Oscar Peterson), funk i soul, afričku i brazilsku muziku, reggae, elektronsku muziku, hip-hop, ali klasike poput Mocarta, Šopena, betovena Rahmanjinova, Skrjabina, Griga, Bartoka… U najkraćem njegovu muziku karakteriše otvorenost ka svim tim stilovima ali i želja da ostane veran svom afro kubanskom jezgru. Kada je imao 21 godinu angažovan je da na turneji u Italiji svira klavirsku pratnju jednoj italijanskoj pevačici.  po Italiji. Vrativši se na Kubu, pridružio se “Temperamentu”, progresivnoj džez grupi, sa kojom je sarađivao tokom 15 godina nastupajući I snimajući – izmešđuu ostalog i album “En El Comienzo” (1998) – proglašen za najbolje džez izdanje na Kubi.

Povezana vest:  Madona: Ne volim sve da kontrolišem

Prvi album pod svojim imenom objavio je 1999. godine. Komponovao je muziku za jedan framcuski film, a u prvi plan muzičke javnosti dolazi 2001. godine kada je u legendarnoj trupi  “Buena Vista Social club“ seo u klavirsku stolicu umesto legendarnog (i tada već veoma bolesnog) Ruberna Gonzalesa. Išao je na turneju sa još dve legende Buena Viste: Ibrahimom Fererom i vitalnom Omarom Portuondo u čijem je bendu bio i umetnički direktor.

Nakon što je koproducirao i svirao na Fererovom posthumno objavljenom albumu “Mi Sueno: A Bolero Songbook” (2006), Fonseca je objavio svoj (sada već legendarni ) solo album “Zamazu” na kojem se vraća jazz korenima, a čija je smela vizija uključivala 20 gostujućih saradnika i nagovestila blistavu budućnost. Usledio je album Akokan iz 2009. na kojem su se njegovom kvartetu pridružili pevačica sa Zelenortskih ostrva Maja Andrade i američki gitarista Raul Midon. Live in Marciac iz 2010. snimljen je pred 5.000 fanova u istoimenom festivalskom gradu na jugozapadu Francuske. “Kreatori ukusa” su u Fonseci prepoznali potencijal njegovih lucidnih muzičkih ideja, pa je čuvena francuska dizajnerka Agnes B  za njega kreirala modele  za nastupe… uključujući i Fonsecim zaštitni znak: kožni šešir “Biblos”  2006. („Delimo ideje, koncepte“). Čuveni britanski radio voditelj, producent i impresario Gilles Peterson  zamolio ga je da organizuje i koproducira projekat Havana Cultura 2010: dvostruki album koji prikazuje regeton, hip-hop, afro-džez i još mnogo toga iz nove kubanske muzičke generacije.

Povezana vest:  Lista 10 najprodavanijih singlova u SAD

Godine 2012. izašlo je njegovo remek delo, nominovano za Grammy nagradu, album album “Yo” sa turbo punjenjem uz pomoć 15 muzičara sa Kube, iz Afrike i SAD, i delo koje je otišlo još dalje u Fonsecinom usklađivanju tradicije i eksperimentisanja. Na tom albumu je gostovala i čuvena kantautorka i gitaristkinja Fatoumata Diawara, sa kojom je posle nastupao u prestižnim svetskim dvoranama (londonski Barbikan,  Pariska Filharmonija…) i 2015. godine sa njom snimio album uživo “At home”  snimljen na čuvenom Marciac jazz  festivalu u Francuskoj. Na kasnijim albumima, između ostalih su mu gostovali I Joe Lovano, Ibrahim Maalouf, Mayra Andrade, Raul Midon… Godine 2019. dobio je orden “Viteza umetnosti” – najviše francusko priznanje da kulturu i umetnost.

Povezana vest:  Koldplej na koncertu Amnesti internešenela

Pored snimanja, vežbanja i komponovanja, Fonsekina su upak u prvom planu nastupi. Kaže da želi da uživo predstavi svoji muziku u svim krajevima sveta gde neko želi da ga čuje. Kada su kod kuće u Havani, Fonseka i njegovi muzičari – koji su na sličan način blagosloveni muzičkom radoznalošću i sklonošću eksperimentisanju – imaju dva puta nedeljno rezidenciju jazz klubu “Zorro i el Cuevo” (Lisica i vrana). Taj klub je praktično  Fonsecina muzička laboratorija u kojoj sa prijateljima- saradnicima razvija i istražuje nove kompozicije, testiraju jedni druge munjevitim promenama ritma, ostavljajući prostor za nove i nove ideje, ili kako on kaže:  “otkrivanje svrhe muzike”.

Foto: Roberto Fonseca promo