Na 16. izdanju Kondenza – Festivala savremenog plesa i performansa koji se, pod sloganom „Feminističke budućnosti“,od 27. oktobra do 4. novembra održava u Beogradu u organizaciji Stanice Servisa za savremeni ples, biće odigrano osam predstava i performansa.
Ovaj festival će pokušati da, kroz rad gostiju koji dolaze sa različitih kontinenata i iz sredina koje su snažno obeležene posledicama imperijalističke i kolonijalne prošlosti, ispita forme neokolonijalizma koje oblikuju društva u kojima i danas živimo. Kroz različite umetničke i istraživačke forme i teme pogledaćemo u izazove sadašnjice koja još uvek pruža mogućnost za bolju, feminističku budućnost.
Marijana Cvetković suosnivačica Stanice Servisa za savremeni ples i festivala Kondenz, povodom ovogodišnjeg festivalskog izdanja je rekla: „Ovaj festival radili smo u saradnji sa dva partnerska festivala savremenog plesa, Plesnim festivalom Rejkjavik sa Islanda i festivalom Meteor iz Bergena u Norveškoj. Kroz dvogodišnju razmenu, zajednička putovanja, razgovore i zabrinutosti za svet koji se pred našim očima ruši pod silama kapitalističke surovosti, mapirali smo umetničke odgovore na fenomene koje danas prepoznajemo kao forme neokolonijalizma u našim različitim, ipak perifernim evropskim društvima: od ekstrakcije prirodnih resursa (minerala, nafte, gasa…), preko uništenja lokalne poljoprivrede i proizvodnje hrane, rasprodaje vodenih izvorišta i vodotokova, do kulturnog kolonijalizma koji onemogućava prepoznavanje izvorišta savremenih društvenih problema i sukoba. U vezi sa takvim uvidima, festival takođe skreće pažnju na naš prostor i region i na izuzetno važno stvaralaštvo u polju koreografije i plesa koje nastaje u okvirima naše mreže Nomad Dance Academy i naše inicijative (Non)Aligned Movements.“
U petak 27. oktobra u 17:30, performerka i rediteljka Paula Diogo iz Lisabona će predstaviti performans “Terra Nullius” u javnom prostoru, a mesto polaska biće na savskom šetalištu ispod Hercegovačke ulice. “Terra Nullius” je audio performans zasnovan na zvučnom tkanju koje prevazilazi geografski određene granice i stupa u dijalog sa svakom novom lokalnošću u kojoj se performans dešava. Time uvlači publiku u kolektivno iskustvo koje se, prateći predodređenu putanju, završava ponovnim susretom u Kulturnom centru Magacin i razgovorom umetnice i publike.
Narednog dana, u subotu 28. oktobra u 20 časova u Centru za kulturnu dekontaminaciju, na programu je predstava “I need a new body” Viktorije Ilioske. Ovaj rad mlade makedonske koreografkinje fokusira se na pojmove ispumpavanja, isisavanja, crpljenja i ekstrakcije koji povezuju način na koji ljudi iscrpljuju i sopstveno telo i prirodne resurse.
Predstava “Es un no parar” na programu je u Malom pozorištu “Duško Radović” u nedelju 29. oktobra u 20.30 časova. U ovom delu autor Darío Barreto Damas i plesačica Zrinka Užbinec koriste repeticiju i ritam kao generatore kako bi plesali ples koji ostvaruje sopstveni potencijal fenomena u stalnoj promeni i koji koegzistira sa drugim formama, ne potčinjavajući se ni jednoj od njih.
U ponedeljak 30. oktobra u Centru za kulturnu dekontaminaciju biće izvedena predstava “Omni Tóxica” Paule Chaves Bonille iz Kolumbije, nastanjena u Amsterdamu. Ova autorka, poznata i kao La ChicaScratch, je koreografkinja, performerka i aktivistkinja u brojnim lokalnim inicijativama u Amsterdamu. U ovom radu stvara distopijsku laboratoriju u kojoj se odvija novinarski i forenzički izvedbeni ritual o istoriji biljke koke.
Predstava “Hiljadu i druga noć” kolektiva NEUT biće izvedena u utorak 31. oktobra u galeriji ArtGet Kulturnog centra Beograda u 20 časova. Na ovom performans-putovanju, mladi plesni kolektiv NEUT iz Beograda istražuje forme i sredstva koja su u vezi s temama samog dela, sa različitim fokusima na tekst, ples, muziku, video i veštačku inteligenciju. Kamerni ansambl MONK učestvuje u događaju izvođenjem transkripicije dela “Šeherezada” Rimskog-Korsakova, originalno pisanog za simfonijski orkestar, čime se nadgrađuje princip pripovedanja koji prožima čitav događaj.
U sredu 1. novembra u 20 časova, u Centru za kulturnu dekontaminaciju, koreograf i performer Arkadi Zaides iz Brisela izvešće predstavu “Necropolis”, koja istražuje i dovodi u pitanje forenzičke procedure i odsustvo informacija vezanih za raspadajuća tela nepriznatih i neidentifikovanih žrtava – migranata i izbeglica koji su izgubili živote pokušavajući da uđu na teritoriju Evrope. “Necropolis” je zamišljen kao rastuće virtuelno skladište, arhiv, mapa i nevidljivi horizont koji spaja mitologije, istorije, geografije i anatomije onih koji su ušli u nekropolis. Predstava je i njegov doprinos aktivističkim borbama da se pomogne porodicama nastradalih migranata i mapiraju njihovi grobovi širom Evrope, a nastala je u saradnji sa našim Igorom Dobričićem kao autorom teksta.
Predstava “Želja da se napravi čvrsta istorija završiće se neuspehom” Igora Koruge na programu je u četvrtak 2. novembra u 20 časova u Bitef Teatru. Polazna želja u kreiranju ove plesne predstave jeste pitanje: na koji način arhiviranje plesne umetnosti može biti umetnička praksa? Autorovo istraživanje ove želje odvija se kroz transgeneracijsku kreativnu razmenu sa šest koreografa/reditelja/plesača/izvođača lokalne nezavisne plesne scene: Nelom Antonović, Anđelijom Todorović, Jelenom Jović, Tatjanom Pajović, Borisom Čakširanom, i Sanjom Krsmanović Tasić.
U petak 3. novembra u 20h u Bitef Teatru, biće odigrana predstava “Repertorio No.2” dvojice mladih autora iz Rija de Žaneria, Davija Pontesa i Valasa Fereire. To je koreografski eksperiment koji koncipira ples kao praksu samoodbrane kroz analizu devijantnih, transgresivnih i neformalnih tehnika. Pontes i Fereira formulišu ovaj rad oko pojmova pobunjeniih tela i njihovih načina pružanja otpora. Njihov boravak u Beogradu rezultat je nove saradnje Stanice i brazilskih plesnih umetnika, kao i podrške Ambasade Brazila u Beogradu.
Foto: Sonja Stavrova