U susret 17. po redu izdanju festivala Beldocs, koji počinje sledeće srede 22. maja u Beogradu i drugim gradovima u Srbiji, predstavljamo međunarodni takmičarski program, koji je sačinjen od deset izuzetnih, pažljivo odabranih naslova smelih autora koji polažu temelje nekog novog panteona dokumentarne kinematografije.

„Sa fokusom na mlade autore i sveže, nove izraze, međunarodna takmičarska selekcija, jednostavno rečeno, predstavlja ono najbolje od dokumentarnog filma danas. Ovi hrabri, urgentni i pre svega moćni filmovi predstaviće nam stvari koje prosto moramo da vidimo“, rekao je Igor Stanojević, selektor festivala Beldocs.

Ruski dokumentarni film Blato (Mud) Ilje Povolockog vodi nas u staro blatno lečilište na jugu Rusije. Dok u blizini besni rat, ovaj mikrokosmos čini se netaknutim, ali ipak tamni odjeci razaranja podmuklo se uvlače se kroz pore. Blatnim ritualima i kupanjem u lekovitoj vodi guše se potencijalni nemiri, a detaljnim birokratskim nadzorom utišavaju buntovni pojedinci.  Ovo ostvarenje pruža nemilosrdan pogled na mesto koje postaje alegorija savremene Rusije.

U dokumentarcu Porodica na određeno vreme crnogorski reditelj Sead Šabotić traga za junakom svog filma. Na putu gubi se u izolovanim selima, a filmska priča pretvara se u alegorijsko putovanje kroz nepoznato.

Povezana vest:  Henks i Hauard snimaju "Inferno"

Pseći snovi (Dreaming Dogs) Else Kremzer i Levina Petera prati gomilu lutalica – sedam pasa  i jednu ženu koji skrivajući se od totalitarne vlasi lutaju kroz divlje pejzaže zabačenih, ruiniranih delova Moske. U ovom dokumentarcu, snimljenom iz ugla životinja, počinju da se zamagljuju obrasci međusobne zavisnosti i ukroćivanja.

Izraelski dokumentarac Cipora i Rahel nisu mrtve (Tzipora and Rachel Are Not Dead) Hadar Morag je priča o traumi, dugo potiskivanom bolu i potrebi da se on njemu progovori. Rahel uspeva da ubedi svoju sestru Ciporu da napusti psihijatrijsku bolnicu  i preseli se kod nje. Zajedno, one preispituju i dekonstruišu jezik, kako verbalni tako i filmski, sve dok ne počnu da ga koriste kako bi izrazile tišinu, zaborav, disocijaciju, crnu provaliju traume, ono čega ne mogu da se sete i ujedno ne mogu da zaborave.

Kineski dokumentarni film Dosadni dani i noći (Tedious Days and Nights) Gua Ženminga prati lutajućeg pesnika Zengova koje se posle trideset godina vraća u svoje rodno mesto na jugu Kine. Dva prijatelja posećuju pesnika i on im razotkriva svoju staru, skrivenu ranu. Zengov život se, usled njegove uloge u demokratskom pokretu 1989. godine, potpuno promenio. Film beleži njegove kišne noći, borbu sa osećajem praznine i koprcanje u beznađu.

Povezana vest:  Priča o slavnoj književnici Ingeborg Bahman u domaćim bioskopima

Francuske rediteljka Sara Majegol se u filmu Kumva (Kumva – Which Comes from Silence) vraća u prostore svoga detinjstva i  beleži sećanja ljudi koji su kao deca preživeli genocid nad Tutsijima 1994. godine. Njihove zamagljene priče o izgubljenom detinjstvu sudaraju se sa sećanjima njihovih roditelja koji su predugo ćutali. Dajući oblik mrtvima i praveći most između prošlosti i sadašnjosti, autorka istražuje temu sećanja.

La Reine Nikole Klingera je filmski esej o ljudima i biljkama, kao isceliteljima i glasnicima. Priča prati starog boema koji živi na jugu Francuske i proizvodi esencijalan ulja. Iza njega je buran period, koga se još uvek nije oslobodio. I pored toga, on je ujedinio lokalnu zajednicu, postao učitelj i inspiracija mnogima. Ponekad se pita da li je to sve što želi od života.

Povezana vest:  Avataru 3,5 miliona dolara od ponoćnih projekcija

Sunčani sat (Sundial) Lis Nimik je oniričko filmsko putovanje kroz estonsku seosku sredinu. Na 16mm traci, film beleži suživot ljudi i drugih bića koji su kreirali mikrokosmos, odbacujući arogantnu doktrinu o ljudskoj superiornosti.

Francuski dokumentarac U tišini i galami (In Silence and Clamour) Klemana Rusijea i Adrijena Mosaza beleži svakodnevicu Klemans i drugih koji su utočište od nasilnog sveta pronašli u psihijatrijskoj klinici. Voz u kojem žive je stao i ne ide nigde. Ali nigde je dragoceno mesto: velika, prelepa zgrada sa zidovima od kamena obraslim bršljanom, koja se otvara prema poljima, nebu i potpunoj tišini.

Opservacioni dokumentarac Ustati noću (Rising Up At Night) (Nelson Makengo), portretiše zajednicu koja se suočava sa prirodnom katastrofom: Kinšasa i njeni stanovnici su u mraku. U nadi, razočaranju i pobožnosti, čekaju i bore se za svetlo.