Selekcija Meteori u okviru predstojećeg 17. Beldocs festivala (koji počinje u sredu 22.maja 2024.), predstavlja izbor od deset arthaus dokumentarnih filmova koji svojom inovativnošću i tematikom prevazilaze okvire svakidašnjih festivalskih ostvarenja i pokazuju nekonvencionalne načine kreacije. Među filmovima koji će biti prikazani nalaze se dela poznatih i etabliranih autora, ali i mladih stvaraoca čije će jedinstvene vizije uobličiti budućnost filma.
„Prikazaćemo deset čudesnih, jedinstvenih filmova koji preispituju konvencionalni filmski jezik. Ove godine slavimo i jedan jubilej; pedeset godina od prikazivanja debitantskog filma Šantal Akerman Ja, ti, on, ona. Presrećan sam što ćemo po drugi put u Meteorima imati neki od njenih filmova. Takođe kao ekskluzivu imamo bunkerisani film čileanskog velikana Raula Ruiza Socijalistički realizam koji je restauriran ugledao svetlost dana tek prošle jeseni, dvanaest godina nakon njegove smrti (korežiran sa suprugom Valerijom Sarmijento). Pozivam vas da nipošto ne propustite filmove iz ove selekcije“, rekao je Marko Grba Singh, umetnički direktor Beldocsa.
Film Direktna akcija (Direct Action), nazvan po istoimenoj vrsti protestnog političkog delovanja, ilustruje svakodnevnicu jedne od najpoznatijih aktivističkih zajednica u Francuskoj (ZAD – Zone to defend) kroz objektiv rediteljskog dua Gijom Kajo i Ben Rasel.
Socijalistički realizam (Socialist Realism) je restaurirani izgubljeni film upokojenog čileanskog umetnika, renomiranog reditelja Raula Ruiza snimljen u periodu pre dolaska Pinočea na vlast. Režiju potpisuje i njegova supruga Valerija Sarmiento, koja je i jedna od inicijatora restauracije.
Reditelj Deklan Klark u filmu Kako sam postao komunista (How I Became a Communist) istražuje odnos životinja i ljudi povezujući život starije žene na farmi i marksističku reinterpretaciju Grimove bajke Bremenski muzikanti.
Lepota i tragedjia se prepliću u filmu Kao bolesna žuta (Like a Sick Yellow), u kojem rediteljka i scenaristkinja Norika Sefa istražuje sećanja i tumačenje realnosti iz ugla jedne devojke koja direktno iz ušuškanog detinjstva porodične kuće ulazi u pakao naglog odrastanja.
Plava (Blue) je ostvarenje u celosti nastalo tehnikom cijanotipije, kojom se rediteljka Violeta Ampudija bavila na radionici za žene koje pate od postporođajne depresije. Slike urađene na ovaj način imaju distinktivnu cijan boju, kroz čije nijanse plavetnila autorka ilustruje unutrašnji svet tih žena.
Četrnaestosatni film exergue – on documenta 14 podeljen u 14 epizoda je prikaz organizacije jedne od najvećih smotri savremene umetnosti na svetu – Dokumenta u Kaselu. Reditelj Dimitris Atiridis je pratio umetničkog direktora dokumente Adama Šimčika u borbi sa birokratijom, politikom i organizacijom tog naizgled sizifovskog posla.
U okviru selekcije Meteori povodom pedeset godina od premijere biće prikazano i kultno ostvarenje Ja, ti, on, ona (Je, tu, il, elle) pionirke nezavisnog filma, Šantal Akerman. Šantal od skora po Sight & Sound listi nosi titulu najveće rediteljke svih vremena. Ja, ti, on, ona je film o tri epizode iz života glavne junakinje u prelasku iz adolescencije u surov život.
Lišajevi pokazuju put (Lichens Show the Way), delo reditelja i umetnika Ondžeja Vavečke, jeste dokumentarno dočaravanje životnih procesa neobičnih organizama lišajeva u prirodnom ambijentu kanadske divljine.
Film Presretnuti (Intercepted) govori o užasima rata preko poziva upućenih porodici i prijateljima od strane ruskih vojnika sa fronta u Ukrajini. Rediteljka Oksana Karpovič iskoristila je pozive prikupljene od strane ukrajinske obaveštajne službe, koji se kreću od uzavrelih herojskih pokliča do zastrašenih vapaja.
Čuveni autor iz sveta nezavisnog filma, Džejms Bening, donosi nam Do poslednjeg daha (Breathless), nazvan je po čuvenom Godarovom ostvarenju i trebalo je da bude rimejk tog filma ali u jednom kadru. Međutim, Bening je na putu ka lokaciji zatekao nešto nesvakidašnje. Karakteristično za njega, film je rezultat unikatnog procesa stvaranja i perceptivnog promatranja prirode.