Samostalna izložba “U potrazi za nečim” jednog od najistaknutijih vajara današnjice, Ričarda Dikona (Vels, 1945) otvorena je 19. septembra u Galeriji DOTS na Donjem Kalemegdanu. Ričard Dikon, vodeći britanski vajar i dobitnik brojnih prestižnih nagrada, svojom prvom samostalnom izložbom u Srbiji predstavlja radove iz pet ciklusa nastalih u prethodnih nekoliko godina, koji nisu do sada bili izlagani. Kustoskinje izložbe su Mirjana Dušić i Ljuba Jovićević.
Prisutnima su se na otvaranju obratili Edvard Ferguson, ambasador Velike Britanije u Srbiji, Kler Sirs, direktorka British Council za Zapadni Balkan, vajar Mrđan Bajić, i umetnik Ričard Dikon.
Edvard Ferguson, ambasador Velike Britanije u Srbiji, na otvaranju izložbe Ričarda Dikona je istakao: “Beograd je oduvek bio naklonjen umetnicima iz Velike Britanije. Svaki njihov susret sa Beogradom bio je revolucionaran i ostavio je značajan utisak ne samo na publiku, već i na same umetnike”.
Ferguson se, govoreći o uzbudljivim gostovanjima britanskih umetnika u Srbiji, osvrnuo i na legendarne izložbe i posete Henrija Mura, predstave Pitera Bruka i Pitera Hila tokom ranih dana BITEF-a, nastupe vodećih britanskih umetnika na FEST-u i BEMUS-u, kao i gostovanja muzičkih ikona poput The Prodigy, Nika Kejva i Ejmi Vajnhaus, čiji je poslednji koncert održan u Beogradu. “Ova izložba, kao i saradnja između Ričarda Dikona i Mrđana Bajića, bez sumnje pripadaju istom nasleđu”, zaključio je ambasador Velike Britanije u Srbiji.
Kler Sirs, direktorka British Council za Zapadni Balkan, u svom obraćanju je navela: “Iako je tokom poslednjih 20 godina često posećivao Beograd, Ričardovi radovi nikada nisu bili prikazani ovde, tako da je velika privilegija za British Council, kao i za Ljubu Jovićević, Mirjanu Dušić i Isidoru M. Nikolić, što predstavljaju ovu prvu samostalnu izložbu novih radova. Takođe je čast što je Ričard sa nama večeras na otvaranju. Večeras nije samo prilika da pogledamo dosad neviđene radove jednog od najpoznatijih vajara Velike Britanije, već i prilika da slavimo prijateljstvo, kulturu i dugotrajne odnose između Velike Britanije i Srbije”.
Mrđan Bajić, vajar i dugogodišnji saradnik Ričarda Dikona, na otvaranju je rekao: “Nijedan drugi strani umetnik nije u poslednje dve decenije dao toliko svog životnog vremena za nas, kao Ričard Dikon. Držao je studentske radionice kroz koje je prošlo mnoštvo studenata; učestvovao je mnogim ovdašnjim grupnim izložbama, otvarao je grupne izložbe, govorio je na promocijama knjiga, radio u ovdašnjim kolonijama, držao mnogobrojna predavanja. I neizostavno, napravio je skulpturu, most za ovaj grad, i poklonio je Beogradu. Večeras u ovom gradu prisustvujemo otvaranju samostalne izložbe internacionalne skulptorske veličine. Ali još važnije, otvara se izložba našeg decenijskog prijatelja, koji je ponovo sa nama. Hvala Ričarde, za tvoje prisustvo, iskustvo, rad, visoke standarde i prijateljstvo. A mi, koji umetnost držimo važnom, svakim tvojim dolaskom smo bivali po malo bolji.”
Ričard Dikon je povodom otvaranja izložbe rekao: “U Beogradu sam bio mnogo puta, zahvaljujući skulpturi koju sam sa Mrđanom Bajićem radio na Kalemegdanskoj pasareli. Odlazio sam i vraćao se, ali sve do sada nisam imao samostalnu izložbu. Veliko mi je zadovoljstvo biti ovde tim povodom, i što mogu da predstavim različite aspekte svog rada u Beogradu”.
O delima koja će predstaviti, Dikon je dodao: “Svi radovi su novi. Neki drveni radovi su napravljeni od delova koje sam već imao. Keramički radovi nisu napravljeni posebno za ovu izložbu, ali su takođe novi. Nijedan rad do sad nije prikazan pred publikom. Glavna ideja mi je bila da predstavim raznovrsnost svojih dela, i možda neke nove smerove u svom radu, što se pre svega odnosi na otiske izložene na zidovima”.
Beogradska publika ima privilegiju da se prva susretne sa medijski raznovrsnim radovima koji su nastali u pandemijskim uslovima vraćanja sopstvenim resursima. Izložbom su obuhvaćena dela od otisaka na poliesteru (“Drugi motiv”), monumentalnih skulptura u drvetu (“UV84DC br. 18, 19, 20.”), keramičkih radova (“Sačinjeno od ovoga”), zatim kompozicija proisteklih iz eksperimenata tokom sečenja drveta (“U šumi”) do ciklusa skulptura valovitih površina koje reflektuju umetnikovo razmišljanje u izolaciji na temu otisaka ljudskog stopala (“Hod”).
Ričard Dikon je već dugi niz godina prisutan u vizelnom identitetu Beograda, zahvaljujući skulpturi “Odande-dovde” koju je u saradnji sa srpskim vajarom Mrđanom Bajićem postavio na Kalemegdanskoj pasareli (2019).
U toku višedecenijske karijere, Dikon se izdvojio po svom prepoznatljivom skulptorskom pristupu, konstantno se poigravajući upotrebom različitih materijala poput laminiranog drveta, polikarbonata, tkanina i gline, zatim kombinovanjem organskih formi i tehničkih elemenata, kao i uspostavljanjem jednog promišljenog odnosa prema jeziku kao strukturi u kojoj traga, ali i gradi značenja svojih apstraktnih dela.
Jednom stilskom oznakom ili temom nemoguće je obuhvatiti Dikonov stvaralački opus koji karakteriše fluidnost u pristupu, oblikovanu odabirom samog materijala na početku stvaralačkog procesa. Smelost u umetničkom eksperimentu i osoben crtež prepoznaju se kao jedina konstanta u umetnikovom radu.
Tekst za prateći katalog je pisala istoričarka umetnosti Jasmina Čubrilo, dok je za dizajn zadužena Isidora M. Nikolić. Izložbu je podržao British Council i Britanska ambasada u Beogradu, a biće otvorena do 7. decembra 2024.
Foto: Marijana Janković