Predstavom iz svoje najnovije produkcije „Simon Bokanegra”, ansambl Opere Narodnog pozorišta u Beogradu zatvoriće 21. septembra u Hrvatskom narodnom kazalištu drugo izdanje „Zagrebačkog opernog festivala”.
Na ovogodišnjoj manifestaciji, otvorenoj 9. septembra, izvedene su i opere „Rigoleto” (HNK Zagreb), „Rinaldo” (Poljska kraljevska opera), „Karmen” (SNG Maribor) i „Služavka gospodarica” (Teatre Principal de Palma i Hrvatski barokni ansambl).
Festival upotpunjuju i bogati prateći programi koji uključuju promocije operskih monografija i knjiga, predstavljanje produkcija uoči izvođenja, operske slušaonice, kao i stručna druženja u pauzama i nakon završetka predstava.
„Zagrebački operni festival” pokrenulo je prošle godine Hrvatsko narodno kazalište, pozorište sa dugogodišnjom operskom tradicijom, sa ciljem da na svojoj sceni predstavi najbolje operske produkcije ne samo hrvatskih, nego i evropskih nacionalnih teatarskih kuća i na taj način stekne novu publiku.
Opera Đuzepa Verdija „Simon Bokanegra” je već na premijeri, održanoj 16. maja ove godine, a potom i repriznim izvođenjima koja su usledila, naišla na izuzetan prijem kod publike, a svoju naklonost nesumnjivo je iskazala i stručna kritika.
„Bila je to raskošna zvučna freska, prefinjeno monumentalna, u kojoj je dominirao Dragutin Matić u naslovnoj ulozi. Možemo samo reći: Bravo! I to sa punim pravom”.
Ovako je, u uvodnom delu svog teksta, napisala kritičarka dnevnog lista „Nova“ Zorica Kojić uz napomenu da publika sa ove predstave odlazi nošena „izvesnim utiskom radikalnog preinačenja zbilje“ jer je „beogradski Simon Bokane¬gra, reditelja Marija Pavla del Monaka u svom dejstvu izistinski savremen, da ne kažemo i gorko svakodnevan”.
Opera „Simon Bokanegra“, zauzima posebno mesto u Verdijevom velikom i bogatom stvaralačkom opusu, a karakterišu je nadahnuta melodioznost i istančani osećaj za scensku dramatiku.
Inače, ovo je jedno od retkih operskih naslova inspirisanih životom istorijskih ličnosti – u fokusu je priča o srednjovekovnom duždu Simonu Bokanegri, gusaru u službi republike Đenove, prvom vladaru u istoriji te republike izabranom od naroda i čoveku sa kompleksnim političkim i ličnim problemima. Takav gest izazvao je revolt uglednih građanskih porodica Fijesko, Adorno i Grimaldi koje su se godinama smenjivale na đenovskom tronu. Bokanegrin pokušaj pomirenja dveju zavađenih republika – Venecije i Đenove, ostao je do danas jedinstven primer očuvanja reda među političkim neistomišljenicima, zavađenim oko trgovačkih interesa i prevlasti na moru.
S druge strane, Verdijeva snažna inspiracija, ujedno i večna lična patnja vezana za odnos oca i ćerke, i ovde se, kao i u „Rigoletu” i „Travijati”, postavlja kao jedan od ključnih elemenata dramskog toka. Bokanegra je, između ostalog, i ličnost kojoj su negirani uloga oca i svaka vrsta ljubavi…
Na izvođenju u Zagrebu, pod dirigentskom upravom Aleksandra Kojića, u naslovnoj ulozi nastupiće Dragutin Matić, a u podeli su i Dragoljub Bajić, Evgenija Jeremić Pokrajac, Stevan Karanac, Milan Obradović, Stefan Pavlović, Andreja Kalezić i Marko Kostić.
U predstavi učestvuje Orkestar i Hor Narodnog pozorišta u Beogradu.
Značaj ovog gostovanja ogleda se i u tome što će ovo biti prvi put, posle 42. godine, da Opera našeg nacionalnog teatra, nastupa na sceni vodećeg pozorišta u Republici Hrvatskoj.
Naime, poslednji put, Opera Narodnog pozorišta gostovala je u HNK Zagreb 21. juna 1982. godine sa operom Bruna Bjelinskog „Orfej dvadesetog vijeka“, pod dirigentskom upravom Nikolaja Žličara i u režiji Dejana Miladinovića.
Foto: Nebojša Babić