Jedno od najvećih imena savremenog pozorišta, čuveni reditelj Milo Rau, otvoriće ovogodišnji Bitef koji se održava od 25. septembra do 4. oktobra.Milo Rau (Bern, 1977) reditelj je, pisac i rezidencijalni umetnik u NTGentu, a od prošle godine i umetnički direktor Bečkog festivala (Wiener Festwochen). Studirao je sociologiju, germanistiku i romanistiku u Parizu, Berlinu i Cirihu, gde su mu, između ostalih, predavali Pjer Burdije i Cvetan Todorov. Kritičari ga nazivaju „najuticajnijim“ (Cajt), „najnagrađivanijim“ (Suar), „najinteresantnijim“ (Standard), „najkontroverznijim“ (Republika), „najskandaloznijim“ (Njujork tajms) ili „najambicioznijim“ (Gardijan) umetnikom našeg vremena.

„Do sada je potpisao više od 50 predstava, filmova, knjiga i akcija, a njegove pozorišne produkcije prikazivane su na svim značajnim međunarodnim festivalima, uključujući i Bitef – njegova predstava Orest u Mosulu otvorila je 53. Bitef, dok je na 50. Bitefu gostovao sa delom Saosećanje. Istorija mitraljeza. Ove godine u glavnom programu gledaćemo njegovu hvaljenu predstavu Antigona u Amazonu. Ovo će ujedno biti i njegov prvi dolazak na Bitef”, izjavio je umetnički direktor i koselektor festivala Nikita Milivojević.

Dramaturškinja i koselektorka Tijana Grumić dodala je da Rau savremenu Antigonu smešta u amazonski kontekst iz posebnog razloga.

„Za potrebe rada na ovoj predstavi Rau sa timom odlazi u Brazil, gde šume i prirodu proždiru kapitalizam i vatra i gde 1% stanovništva poseduje 45% zemlje, i realizuje predstavu sa MST (Movimento dos Trabalhadores Sem Terra), najvećim (zemljo)radničkim pokretom bez vlasništva nad zemljom”, navela je ona.

DESET PREDSTAVA U GLAVNOM PROGRAMU

Pored Antigone u Amazonu, veliku pažnju privukla je još jedna brazilska priča. Karolina Bjanki i njena plesna trupa Kara de kavalo u Beograd stižu na talasu brojnih uspeha i nagrada koje je osvojila predstava Trilogija Snaga kučke – I poglavlje: Nevesta i Laku noć, Pepeljugo. U ovom hrabrom radu Bjanki na radikalan način pristupa temi seksualnog nasilja, analizirajući radove drugih umetnica, baveći se sopstvenim iskustvom, da bi na kraju otišla korak dalje stavljajući sebe kao izvođačicu u ekstremne okolnosti uzimanja GHB-a na sceni (supstanca koju predatori koriste za fizičko onesposobljavanje žrtve pre napada).

Povezana vest:  Slovenija u fokusu 21. Međunarodnog festivala pozorišta za decu u Subotici

Svega nekoliko meseci nakon svetske premijere na ovogodišnjem Festivalu u Avinjonu, beogradska publika imaće priliku da pogleda hvaljenu predstavu Hekuba, ne Hekuba Tijaga Rodrigeša. Nastala u produkciji Komedi franseza, čuvenog pozorišta koje prvi put dolazi na Bitef, ova predstava u Beograd dovodi vrhunsku postavu francuskih pozorišnih zvezda koje će oživeti mit o Hekubi na originalan način.

Nastavljajući da otkriva mlade zvezde regiona, selektorski tim uvrstio je u glavni program i predstavu Pukotina Jana Krmelja, koji je za ovu predstavu dobio Borštnikovu nagradu za režiju. Hrvatska autorka Jasna Žmak stiže sa predstavom this is my truth, tell me yours, u kojoj se na duhovit način bavi odnosom prema umetničkom polju sopstvenog stvaranja – dramaturgiji.

Prateći program Bitefa počinje već večeras, kada se u Luci Beograd otvara 12. festival savremenog cirkusa Cirkobalkana. Ove godine jubilarno 25. izdanje obeležiće Bitef Polifonija, dok će festivalski život započeti novi program Teorijska fešta – teorijska platforma koju uređuje prof. dr Ana Vujanović. Susreti sa autorima još jednom će okupiti Bitefovu vernu publiku i autorke i autore predstava, podstičući razmenu ideja i utisaka u znatno neformalnijem okruženju.

Ulaznice za festival mogu da se kupe onlajn, na festivalskom sajtu, sa popustom od 10%. Po redovnim cenama ulaznice mogu da se kupe i na blagajni Bitefa, koja je i ove godine otvorena u festivalskom pres centru, na prvom spratu MTS dvorane (Trg Nikole Pašića).

58. BITEF U DRUŠTVU PRIJATELJA

Direktor Bitef teatra Miloš Latinović podsetio je na pedeset osam godina dugu istoriju Bitefa, zbog čega ovaj festival s pravom važi za najbolju tradiciju ne samo Beograda, već Srbije i regiona. Prisutnim novinarkama i novinarima ovom prilikom obratila se Nataša Mihailović Vacić, Sekretarka za kulturu Grada Beograda i predsednica Odbora festivala. Na tragu slogana ovogodišnjeg Bitefa – Lepota (ne)će spasiti svet – ona je izjavila da lepota može biti način otkrivanja istine, ali ne nužno i spas.

Povezana vest:  Izložba fotografija "Hemofarm kroz vreme"

„Lepota više ne nudi jasne odgovore već podstiče na kritičko preispitivanje stvarnosti. U svetu u kom živimo, umetnost i lepota postaju sredstvo za kritiku, a ne spas. Lepota podstiče unutrašnju snagu za promenu, koja je uvek i trebalo bi da bude, najpre lična”, kazala je Mihailović Vacić.

Generalni sponzor ovogodišnjeg Bitefa je 1664 Blanc, a festival i ove godine računa na podršku brojnih komercijalnih sponzora i prijatelja.

„Zadovoljstvo nam je da smo sa našim brendom 1664 Blanc partneri ovogodišnjeg Bitef festivala.  Bitef je jedno od umetničkih obeležja naše prestonice i pravi praznik umetnosti i inovacija za pozorišnu umetnost, tako da nam je istinski zadovoljstvo što možemo da doprinesemo bogatijem iskustvu posetilaca. Bitef slavi kreativnost i umetnost, a to su vrednosti koje delimo. Uvereni smo da će spoj umetnosti i našeg brenda doneti jedinstvene trenutke koji inspirišu ljubitelje pozorišta, te da ćemo izgraditi još veću bazu posetilaca festivala  Radujemo se svemu što nas očekuje na ovogodišnjem Bitef festivalu“, istakla je Jovana Vještica, menadžerka korporativnih poslova Carlsberg Srbije.

„Veoma smo ponosni na Bitef i na naše, sada već višegodišnje, partnerstvo kao pokrovitelj festivala, ali i verna publika. Vremešan po broju do sada održanih izdanja, Bitef je u srcu i duši i dalje mlad, vrcav, neumoran i pomalo lud, u stalnoj potrazi za drugačijim, inovativnijim sadržajima i formama”, izjavila je Tamara Simović, specijalistkinja za interne komunikacije i društveno odgovorno poslovanje u kompaniji Erste Bank Srbija. „Svako Bitefovo izdanje otvara nova pitanja, neko novo viđenje i drugačiju perspektivu. Čini nam se da u svetu koji se brzo menja, u svetlu političkih, socijalnih i ekonomskih konflikata, tenzija i razlika, Bitef, kao neki svetionik, predstavlja retku konstantu koja osvetljava, nadahnjuje i obogaćuje srpski pozorišni pejzaž i na tome mu hvala.”

Povezana vest:  Otvaranje izložbe “Street art - TKV, Lortek, Super Timor Sobekcis i Sito” 14. septembra u 19h u prostoru SUPERMARKET concept store

Dušan Lalić, pridruženi član Izvršnog odbora kompanije Generali Osiguranje Srbija, kazao je da je izuzetno ponosan što je pomenuta kompanija i ove godine partner Bitefa. „Tema 58. Bitefa Lepota (ne)će spasiti svet, posebno nas inspiriše jer verujemo da ulaganje u kulturu, negovanje i podsticanje umetnosti mogu učiniti svet i život boljim, plemenitijim i lepšim mestom za sve nas. Zato kao kompanija uvek biramo da podržimo ovako važnu manifestaciju poput Bitefa, koji svojim pažljivo odabranim programom doprinosi razvoju društva”, dodao je Lalić.

I ove godine Bitef nastavlja sa ekološkim praksama kroz saradnju sa inicijativom Svaka limenka se računa. Na konferenciji je predstavljen umetnički rad od recikliranih limenki koje je prikupio Bitefov tim, sa motivima ovogodišnjeg vizuelnog identiteta festivala. Tokom trajanja festivala ovaj rad biće izložen i u pozorištima gde se izvode predstave iz glavnog programa.

Pokrovitelji festivala su Sekretarijat za kulturu Grada Beograda i Ministarstvo kulture Republike Srbije. Generalni sponzor 58. Bitefa je 1664 Blanc, koji je prepoznao značaj festivala kao kulturne manifestacije i doprinosi njenom uspehu. Tradicionalno, podršku festivalu pružili su i Gete institut, Francuski institut i Delegacija Evropske unije. Partner i prijatelj Bitefa je i New Moment New Ideas Company, kreativna agencija festivala. Partneri festivala i ove godine su Generali osiguranje Srbija, Erste Bank a.d. Novi Sad, kao i Coca-Cola HBC Srbija.

Foto: Bea Borgers