1918-Chevrolet-490-Half-Ton-Light-Delivery-Cowl-Chassis

Deset modela Chevrolet kamiona koji su postali globalni brendovi

Chevrolet je uhvatio duh Amerike u 20. veku svojim motom “naporan rad, dobra zabava”. Verovatno nijedan Chevrolet ne predstavlja ovaj duh bolje od Chevy kamiona.

Osnovan 3.11.1911. godine u Detroitu, Chevrolet je proizvodio samo putničke automobile sve do 1917. godine. Kompanija je uvrstila u svoj portfolio prve modele kamiona u januaru 1918. godine, i od tada je proizvela desetine miliona primeraka.

“Od samog početka Chevrolet nudi pouzdane, dugotrajne kamione koji pomažu ljudima u radu, uživanju u životu i obavljanju raznih poslova”, kaže Kris Peri, potpredsednik kompanije Chevrolet za globalni marketing i strategiju. “Ove suštinske vrednosti su danas predstavljenje u našim uspešnim modelima Silverado, Tahoe i Suburban, kao i u potpuno novim globalnim kamionima srednje veličine, koji su izgrađani na platformi snažnog Chevy kamiona DNA”.

Tokom proteklih decenija, Chevrolet je proizveo neverovatan izbor kamiona za privatne i poslovne klijente. Sledi 10 primera vrednih pažnje iz proteklih decenija:

1.  1918. Chevrolet 490, lako, dostavno vozilo „Cowl Chassis“ nosivosti pola tone

Dva četvorocilindrična modela su obeležila Chevrolet-ov ulazak na tržište kamiona u januaru 1918. godine. Oba modela su primeri prednjeg dela i šasije kamiona koji su izašli iz fabrike samo sa prednjom metalnom konstrukcijom. U to vreme je bilo uobičajeno da kupac sam nabavlja drvenu kabinu i prikolicu ili konstrukciju kamioneta koja odgovara njegovim potrebama.

Laki dostavni kamion nosivosti od pola tone je koštao 595 dolara, a u suštini je bio automobil Chevrolet 490 bez karoserije, opremljen jačim zadnjim oprugama. Kada se dodala pikap prikolica ili kamionet, rezultat je bio agilno i ekonomično, lako dostavno vozilo za poslovanje na “Glavnoj ulici”.

Chevrolet-ov model iz 1918. godine, T (pretpostavlja se de T označava “truck” – kamion), kapaciteta jedne tone, koštao je 1.125 dolara, bez karoserije, a građen je na okviru kamiona koji je bio duži i jači u odnosu na onaj u modelu nosivosti od pola tone. Motor od 37 konjskih snaga je većem kamionu davao snagu za prenošenje većih tereta pri maksimalnoj brzini od 40 km/h koja je bila ograničena pomoću regulatora.

Tokom bučnih 20-ih godina, kamioni i kamionska industrija su sazreli, sa procvatom trgovine, građevinarstva i izgradnje puteva. Prodaja Chevy kamiona tokom decenije je porasla, dostigavši novi godišji rekord sa 187,103 prodatih kamiona 1929. godine.

Za 1929. godinu, Chevrolet je uveo šesto-cilindarski motor koji će postati legendarni „Cast-Iron Wonder.“ Od tog trenutka pa do sredine 1955. godine, svi Chevy-jevi laki kamioni pogonjeni su šesto-cilindarskim motorima. Nakon 1930. godine, najviše lakih Chevrolet kamiona isporučeni su sa fabrički ugrađenom kabinom i prtljažnikom, ili karoserijom.

1925-Chevrolet-Half-Ton-Panel-Van

2.  1925. Chevrolet dostavno vozilo nosivosti pola tone – Brazil

U SAD bilo koji decenijama star Chevrolet kamion se sa pravom smatra delićem jedinstvenog američkog nasleđa. Međutim, Chevrolet kamioni ulaze duboko u kulturno nasleđe i drugih zemalja, naročito u ostalim državama obe Amerike. Globalno prisustvo kamiona potiče od ranih dvadesetih, kada je General Motors ustanovio svetsku mrežu 18 fabrika za sklapanje Chevrolet automobila i kamiona. Prva fabrika, koja se nalazila u Kopenhagenu u Danskoj, proizvela je svoj prvi Chevrolet – u pitanju je bio kamion – 7. januara 1924. godine.

Kada su kupci širom sveta počeli da razvijaju afinitet prema Chevrolet kamionima, brend je u Brazilu imao strastvene poklonike već više od 85 godina.

Prvi Chevrolet kamion sklopljen u Brazilu 1925. godine bio je opremljen lokalno proizvedenom karoserijom.  Brazil je u to vreme imao jednu od najbrže rastućih ekonomija na svetu i trebalo je malo više od godine da GM-ova brazilska ispostava ostvari prodaju prvih 25.000 vozila. Potom su sledili milioni.

Povezana vest:  Opel će proizvoditi drugu perjanicu u Riselshajmu i investirati u proizvodnju novog agregata i menjača

Do kasnih pedesetih, GM do Brasil je proizvodio Chevrolet Amazonas pikapove i druge modele kamiona prilagođene kupcima kamiona u toj zemlji. Oni su takođe izvoženi u regionu.

Danas je Brazil drugo najveće tržište Chevrolet-a na svetu. Samo u SAD se proda više automobila i kamiona svake godine.

3.  1937. Chevrolet pikap nosivosti pola tone

Sredinom tridesetih, kada je počeo oporavak američke privrede od velike depresije, Chevrolet se izborio za vodeći položaj na oživljenom tržištu kamiona sa nekim od najsnažnijih, najinovativnijih i najmodernijih modela proizvedenim do tad.

Chevrolet Pickup za 1934. godinu je projektovan u celosti tako da izdrži sve teškoće sa kojima se susreću kamioni – pethodni modeli nosivosti pola tone bili su napravljeni na prilagođenoj šasiji putničkih automobila.

Tokom 1935. godine Chevrolet je predstavio Suburban Carryall, izgrađen na polutonskoj šasiji. Ovaj ‘kamion karavan’ mogao je da preveze do osam ljudi, ili grupu radnika sa svom njihovom opremom, gde god su to putevi dozvoljavali. Njegova izdržljiva čelična karoserija učinila je novi model lakšim za održavanje u odnosu na karavane drvene karoserije iz tog perioda. Sa modelom Suburban Carryall iz 1935. godine, Chevrolet je suštinski stvorio SUV koncept.

Za 1937. godinu, Chevrolet je lansirao nove kamione aerodinamičnog stila koje mnogi i dalje smatraju za najbolji dizajn tog vremena. Model iz 1937. godine se, pored ostalih poboljšanja odlikovao i snažnijom karoserijom i većim i snažnijim motorom od 78 ks. Chevrolet pikap nosivosti pola tone iz 1937. godine poslat je “kažnjen” vožnjom u dužini od 10.245 milja širom Sjedinjenih Država, a koju je nadgledao Američki automobilski savez (AAA). Sa 477 kg tereta, prosečna potrošnja kamiona bila je 11.3 l/100 km.

4.  1947. Chevrolet pikap nosivosti pola tone, naprednog dizajna

Početkom 1947. godine, Chevrolet je uveo svoje kamione naprednog dizajna, prva kompletno redizajnirana GM-ova vozila koja su se pojavila nakon drugog svetskog rata. Vlasnici starijih modela pikapa zahtevali su prostranije, udobnije kabine poboljšane vidljivosti i sa širim odeljkom za teret. Dobili su sve to i još mnogo više.

Konstruktori su težili da stajling kamiona bude čist, žustar i privlačan. Farovi su na ovom modelu  bili šire postavljeni na prednjim blatobranima dok je rešetku hladnjaka činilo pet horizontalnih letvi. Ova izvedba je primenjivana sa nekoliko značajnijih izmena  od 1947. do  1953. godine, a potom do početka 1955. sa  novim prednjim izgledom.

Tokom proizvodnog veka linije kamiona naprednog dizajna, došlo je do osetnog pomeranja Chevrolet-ovih kupaca ka kamionima. Pre drugog svetskog rata, odnos proizvodnje automobila i kamiona brenda bio je oko 4:1. Do 1950. godine – kada je Chevrolet postao prvi proizvođač koji je prodao više od dva miliona vozila u jednoj godini – odnos automobila i kamiona približio se vrednosti 2,5:1.

Danas su starinski modeli naprednog dizajna omiljeni među kolekcionarima, hotroderima i  “prepravljačima”. Klasičan izgled oživljen je u izvedbi Chevrolet SSR roadstera iz perioda od 2003. do 2006. godine, a, u skorije vreme, na kompaktnom HHR SUV krosoveru.

5.  1955. Chevrolet Cameo Pickup

Smelo savremen stil dao je potpuno novim “radnim” kamionima, koje je Chevrolet uveo sredinom 1955. godine svež i savremen izgled. Pod haubom, novi Chevrolet „small-block“ V-8 motor koji je 1955. godine izazvao veliko komešanje, je 1955. godine bio prisutan kao opcija na mnogim novim modelima kamiona brenda.

Novina u liniji kamiona za 1955. godinu bio je Cameo pickup, stilski „gospodski pikap“ koji se bolje snalazio na putevima prigradskih trendi naselja u Kaliforniji nego na farmi ili u fabričkom krugu.

Povezana vest:  Nova Opel Astra – Sjajna „wellness" oaza

Glavna konstrukciona prednost sa značajnim implikacijama na budući razvoj automobila najavljena je 1957. godine, kada je fabrički ugrađen pogon na četiri točka po prvi put postao dostupan na izabranim modelima.

Chevrolet je nastavio sa proizvodnjom radnih kamiona sa godišnjim poboljšanjima do 1959. godine. Tokom 1958. godine, nova ravnostrana Fleetside opcija odeljka za teret pružila je alternative za Chevrolet-ov tradicionalni step-side pickup odeljak.

6.  1959. Chevrolet El Camino putnički pikap

Originalni El Camino za 1959. godinu kombinovao je dramatično orebren stil Chevrolet automobila tog perioda sa praktičnošću pikapova nosivosti pola tone. Nakon 1960. El Camino je imao trogodišnji prekid.

Chevrolet je oživeo El Camino koncept „ličnog“ pikapa 1964. godine, sa novom verzijom koja je bila zasnovana na Chevrolet Chevelle modelu srednje veličine iz te godine. Tokom ere ‘mišićavih automobila’, koja je usledila, kupci El Camina mogli su da poruče svoj kamion sa Chevrolet-ovim visoko-performantnim big-blok V-8 pogonom, čime se dobijao sportski pikap koji je mogao da posluži za više od jedne svrhe. Do 1968. godine, na raspolaganju je bio kompletan Super Sport paket.

Chevelle El Camino imao je posvećene poštovaoce i proizvodio se kroz još dve stilske generacije (1968-1972 i 1973-1977).

Za 1978. godinu, El Camino se uspešno preobrazio u novu manju Chevrolet Malibu platformu za tu godinu. Konačne verzije El Camina viđene su na modelima iz 1987. godine. Četvrt veka kasnije, Chevrolet i dalje prima zahteve i predloge za ovi El Camino.

7.  1967. Chevrolet C-10 pikap sa CST paketom

Bio je dovoljan samo jedan pogled na bilo koji od 35 Chevrolet C/K modela za 1967. godinu da bi se ustanovilo da su  Chevy kamioni te godine dobili novi izgled. Eksterijerni profil, koji je karakterisao Chevrolet C/K modele do 1972. godine, posedovao je kabinu niže siluete i velike zaobljene otvore točkova. Nova šasija je napred i pozadi imala amortizere sa oprugama.

Novina za 1967. godinu, Custom Sport kamionski paket bio je opcija koja je definisala novi trend, a uključivao je deluks, automobilska poboljšanja unutra i spolja. Paket se čak mogao naručiti u kombinaciji sa kadica-sedištima.

Dinamika drugih rastućih tržišta usmeravala je Chevrolet u novim pravcima.

Do 1967. godine, Američki savezni sistem autoputeva pružio je Amerikancima jedinstven pristup čudima prirode i rekreacionim oblastima širom zemlje. Kupci koji su uživali u tim putovanjima cenili su mogućnosti izbora snage koje su pružali V8 motori malog i velikog bloka, a koji su Chevrolet kamionima dali obrtni momenat koji je unapredio teretna vozila, i konjske snage koje su pružale udobnu vožnju kamperima na brzinama vožnje na autoputu.

Sredinom 1969. godine, K-5 Blazer bio je pionirski SUV kod kojeg je naglask bio na sportskim osobinama. Zasnovan na verziji sa kraćim međuosovinskim rastojanjem standardne polutonske šasije Chevrolet 4×4 pikapa, originalni K-5 Blazer bio je napravljen za avanture terenske vožnje.

8.  1973. Chevrolet Suburban sa Super Cheyenne paketom

Suburban za 1973. godinu odlikovao se novom prostranijom karoserijom sa 4 vrata, koja je zamenila 3-vratni stil koji je bio u proizvodnji od 1967 do 1972. Mogao je da prevozi do devet putnika i bio je veći, duži i jači nego bilo koji automobilski karavan. Novi Cheyenne Super opcioni paket dodao je novi luksuz i udobnost, dok je 350-cid (5.7L) small-block V-8 motor bio standardan deo opreme.

Povezana vest:  Sajam automobila počinje sutra u Beogradu

Dostupan u 2WD i 4×4 izvedbama, Suburban iz 1973. godine bio je deo ovo redizajnirane C/K linije koja je probila proizvodne rekorde. Do kraja 1973. godine, Chevrolet je postao prvi brend koji je i proizveo i prodao više od milion kamiona u jednoj godini.

Modeli iz 1973. godine definisali su stil za Suburbane koji su proizvođeni do 1991. godine. Tokom tih 19 godina, Suburban je postao američko vrhunsko vozilo za rekreaciona putovanja, naročito kada se koristila vučna prikolica. Suburban je takođe postigao značajan međunarodni ugled tokom ovog perioda.

Suburbani sedamdesetih i osamdesetih proširlili su svest javnosti o mogućnostima SUV-a sa 4 vrata, što jedirektno rezultiralo izbacivanjem manjih serija istih tokom devedesetih.

2010. godine, Chevrolet je proslavio 75. godišnjicu Suburbana. Budući u kontinuiranoj proizvodnji od 1935. godine, Suburban je najdugovečniji naziv vozila u istoriji auto-industrije.

Suburban za 2012. godinu ostaje veran svom jedinstvenom nasleđu, sa maksimalnim prostorom za putnike, nosivošću i vučnom snagom.

9.  1999. Silverado 1500 pikap produžene kabine

Chevrolet pikapovi pune veličine za 1999. godinu bili su prvi koji su poneli naziv Silverado. Bili su rezultat najitenzivnije inicijative razvoja vozila koju je američka auto-industrija do tada videla.

Stil novog Silverado pikapa dodatno je definisao zategnute liije koje su tako uspešno karakterisale prethodnu C/K seriiju Chevrolet kamiona iz perioda od 1988 do 1999. godine. U unutrašnjosti su bile na raspolaganju sve crte udobnosti i luksuza koje je nametalo rastuće tržište lične upotrebe.

Najveće inovacije bile su pod kožom automobila. Ispod evolutivnog stila nalazila se revolucionarna konstrukcija – novi, super-snažan, hidro-formiran, više-odeljačni modulari ram.

Tahoe i Suburban SUV vozila pune veličine zasnovana na arhitekturi novog pikapa usledili su kao modeli za 2000. godinu. Za 2001. godinu, prvi Silverado HD modeli uspostavili su  su standarde za kamionete nosivosti 750 kilograma i jedne tone.

Krajem 2006. godine, izbačena je druga generacija Silverado pikapa za 2007. godinu. Njihova platforma bila je tako podešea da pruži udobniju vožnju i bolji odgovor i sigurnije upravljanje. Moćni „Gen IV“ small-block V-8 motori pomogli su da kamioni postignu veći tovarni i vučni kapacitet. Napredne tehnologije upravljanja motorom, poboljšana aerodinamika, a čak i detalji poput manjih zazora između ploča karoserije unapredili su ekonomičnost.

2011. godine, u godini kada je Chevrolet proslavljao stogodišnji jubilej, Silverado HD je dobio zvanje kamiona godine Motor Trend Magazina. Bio je to osmi Chevrolet kamionet,i četvrti Silverado pikap koji je dobio ovo priznanje

2013-Chevrolet-Colorado

10.  2013. Colorado globalni pikap

Chevrolet novi globalni pikap srednje veličine predstavlja istorijski proširenje Chevrolet globalne proizvodne linije, kao i ponovni početak prodaje u kaminonetskom segmentu Chevrole-ta.

Razvijena pod palicom tima iz GM do Brasil, početna verzija globalnog modela Colorado ušla je u proizvodnju na Tajlandu gde je i zvanično je lansirana na tržište 14. novembra 2011. godine.

Kao najveće svetsko tržište za pikap vozila srednje veličine, Tajland omogućava novom globalnom modelu Chevrolet kamiona da ustanovi da započne život u dobroj veri u globalnom konkurentnom okruženju.

Novi Colorado će potom biti dostupan u Brazilu i drugim regionima širom sveta. Colorado će se sklapati i prodavati u SAD takođe, a detalji i vreme lansiranja na tržište biće saopšteni kasnije.

Chevrolet je najavio da će uvesti i novo SUV vozilo srednje veličine pod nazivom TrailBlazer, koje će se kao model pojaviti 2013. godine. Ovaj model će biti zasnovan na novoj globalnoj platformi kamiona srednje veličine i kombinovaće vozne i vučne karakteristike SUV vozila sa vožnjom, udobnošću i efikasnošću krosovera.