Kirk Daglas ponosan na Holivud i kolege
Holivudski glumac Kirk Daglas, koji je napunio 95 godina, izjavio je da je ponosan što pripada holivudskoj zajednici, kao i na kolege poput Džordža Klunija i Šona Pena, zbog njihovog dobrotvornog rada.
Na nedavnoj projekciji obnovljene verzije njegovog filma „Spartak“, Daglas se prisetio vremena kada je taj film stigao u bioskope, nekoliko godina po okončanju ere makartizma.
-Kada imate 95 godina, više ne gledate u budućnost. Gledate unazad, pravite inventor – kazao je glumac koga su po ulasku u salu za projekcije u Los Anđelesu dočekale ovacije publike.
-Veoma sam ponosan što sam deo holivudske zajednice, pošto se u Holivudu ne delimo na demokrate i republikance, među Amerikancima smo – naveo je glumac, koji ima izvesnih teškoća pri govoru.
-I ponosan sam na tipove kakvi su Džordž Kluni i Šon Pen, koji troše svoj novac kako bi pomogli drugima – dodao je Daglas, govoreći o kolegama poznatim po humanitarnom radu.
Daglas se osvrnuo i na najteže dane Holivuda. Simbol tih dana, odnosno ere makartizma, jest film „Spartak“ u režiji Stenlija Kjubrika, u kojem Daglas igra gladijatora koji predvodi pobunu robova u antičkom Rimu.
Kada je odlučio da snimi taj film po romanu Hauarda Fasta, za koji je otkupio filmska prava, Daglas, koji je bio i izvršni producent, scenario je poverio Daltonu Trambou (Trumbo), koji je bio na „crnoj listi“ makartizma. Američki senator Džozef Makarti poveo je 1950-ih godina antikomunistički „lov na veštice“.
Trambo je radio pod pseudonimom, ali je Daglas stavio njegovo ime na špicu filma, koji je u bioskope stigao 1960.
-U doba makartizma, živeo sam u svetu… većina vas tada nije bila ni rođena. Ne možete da zamislite koliko su te godine bile teške, tada kada je postojala ‘crna lista’ – rekao je glumac.
-Niko nije želeo da zaposli ljude sa te liste – dodao je.
Pored problema s Tramboom, „Spartak“ se suočio i sa cenzurom i jedna danas poznata scena iz tog filma bila je isečena.
U toj sceni, Spartakovog neprijatelja, rimskog generala Marka Krasa, koga je igrao Lorens Olivije, kupa njegov rob Antonin (Toni Kertis).
Aluziji na homoseksualnost u toj sceni doprinosi i dijalog između dvojice muškaraca – Kras svog roba pita da li voli ostrige i puževe, a potom mu govori da ih sam obožava.
Takva cenzura bila je „idiotska“, ocenio je Daglas.