TuristPune oči Evrope: Vrhunski evropski filmovi u Takmičarskom programu FEF Palić
 
Takmičarski program predstojećeg Festivala evropskog filma Palić, koji će se održati od 19. do 25. jula uz podršku Turkish Airlines, predstaviće presek najboljih evropskih filmova u ovom trenutku, onih koji će po rečima selektora Petra Mitrića „povesti publiku kroz savremeni život Evrope i suočiti je sa emotivnim, društvenim, porodičnim, političkim i drugim fenomenima koje jednostavno zovemo ŽIVOT“.
U Takmičarskom programu ove godine biće prikazano 13 filmova – 12 u trci za Zlatni toranj i Palićki toranj (i nagradu Sejfi Teoman) i jedan van konkurencije. U pitanju je film „Zimski san“ Nuri Bilge Čejlena, dobitnik Zlatne palme u Kanu, koji će biti prikazan na zatvaranju ovogodišnjeg Festivala.
21. FEF Palić otvoriće u Takmičarskom programu izuzetno ostvarenje „Beli Bog“ Kornela Mundrucoa (Kornél Mundruczó), inspirativna priča o odnosu pasa i ljudi. U situaciji u kojoj država visoko oporezuje vlasnike pasa mešanaca, koji onda masovno napuštaju svoje ljubimce – pas prestaje da bude čovekov najbolji prijatelj… Junakinja filma, trinaestogodišnja devojčica učiniće sve da svog prijatelja zadrži i napravi kompromis između zakona, ljubavi i odanosti.
Film ‘Varvari’, debitansko ostvaranje talentovanog reditelja i scenariste mlađe generacije Ivana Ikića, imaće svoju srpsku premijeru u okviru Takmičarskog programa. Drugi domaći film, prikazan u ovoj selekciji biće  „Čudna šuma“ Sabolča Tolnaia.
„Ova godina je jedna od najboljih za evropsku kinematografiju u poslednjih nekoliko godina. Iz tog razloga smo se potrudili da prikažemo publici zaista najkvalitetnije filmove Starog kontinenta na Letnjoj pozornici, možda najlepšem mestu za filmske projekcije u ovom delu sveta. Palićku publiku je gotovo nemoguće prevariti zbog dvadesetjednogodišnjeg iskustva koje se sticalo upornim sedenjem na ne tako udobnim klupama, projekcijama koje su trajale do duboko u noć, kišnim i vrelim danima, sa ili bez komaraca, sve iz jedne iskrene i čiste ljubavi prema filmu. Evropskom filmu“, kaže selektor Petar Mitrić i dodaje:
„Ideja o festivalu posvećenom odnosu autor – film – publika ove godine ima svoje ostvarenje kroz vrhunske filmove, zanimljive autore sa čijim radom smo upoznati i nekim novim koje tek sada upoznajemo. Za početak ovakve selekcije smo izabrabrali Kornela Mundrucoa i njegov snažni, emotivno nabijeni film ‘Beli bog’, a zatvaramo je filmom van konkurencije ‘Zimski san’, sada već velikana kinematografije Nuri Bilge Čejlana, ovenčanog Zlatnom palmom 2014. Grčku kinematografiju predstavlja Janis Ekonomides (Yannis Economides) filmom ‘Stratos’, koji bi donekle mogao da se nazove žanrovskim filmom da ne nosi jak autorski pečat i svesnost bolnih tačaka savremenog društva. Sjajni Ditrih Brugeman (Dietrich Brüggemann) nam donosi, možda svoj najzreliji film, ‘Stanice krsta’, koji istražuje duboku veru i strah od boga u životu četrnaestogodišnje devojčice. Nakon više godina ponovo imamo islandski film i ovog puta u pitanju je komedija, prvenac Benedikta Erlingsona (Benedikt Erlingsson) „O konjima i ljudima“ koji predstavlja život stanovnika sela na Islandu i njihovu čudnu povezanost sa konjima. Gruzijska kinematografija, kao kinematografija u fokusu dvadeset prvog Palića donosi nam novi film Levana Koguašvilija (Levan Koguashvili), nagrađenog u programu Paralele i sudari pre tri godine. Njegovo ostvarenje ‘Sastanci na slepo’ je komedija o krizi srednjeg doba i ljubavnim jadima četrdesetogodišnjeg Sandra. Italijanka Alis Rorvašer (Alice Rohrwacher) je osvojila kritiku i publiku u Kanu filmom „Čuda“, pričom o čudnoj porodici koja se oprašta od gužve savremene metropole kako bi započela aživot na organskoj farmi gde uzgaja med. Magične čari potrošačkog društva uporno zaokupljaju maštu njihovih kćeri. Još jedan debitantski film ‘Bez motivacije’ rediteljke Talije Lavi (Talya Lavie) dolazi nam iz Izraela i na duhovit način predstavlja vojnički život devojaka tokom dvogodišnjeg služenja armije. Dva domaća filma pokazuju snagu srpske kinematografije uprkos izuzetno teškom stanju naše produkcije. ‘Čudna šuma’ Sabolča Tolnaija (Szabolcs Tolnai) nas uvodi u lavirint razrušenog srpskog društva u sred kojeg vreba mitski Minotaur. Još jedan debitantski film u takmičenju je „Varvari“ Ivana Ikića koji bez pardona otvara problem nasilja koje je zahvatilo mladu populaciju u Srbiji u vrtlogu ratova, politike i fudbalskih utakmica. Francuska kinematografija nam donosi snažan i žestok film „Grizi svoje kosti“ (Jean-Charles Hue) čija dinamika pleni konstantnim uzlaznim tempom do samog vrhunca i katarzičnog kraja. ‘Turista’ Rubena Ostlunda (Ruben Östlund) svojim karakterističnim diskretnim skandinavskim humorom priča priču o porodičnom vrtlogu u sredini kojeg integritet muškosti biva poljuljana. Jedan od starih znanaca palićkog festivala je i Rus Andrej Zvjagincev (Andrey Zvyagintsev) čiji ‘Levijatan’ inspirisan istoimenim političko-filozofskim tekstom Tomasa Hobsa i biblijskom knjigom o Jovu putem koje razotkriva boljke savremenog društva, kako Rusije, tako i ostatka sveta.
Ovih trinaest filmova u Takmičarskom programu provešće publiku kroz savremeni život Evrope i suočiti je sa emotivnim, društvenim, porodičnim, političkim i drugim fenomenima koje jednostavno zovemo ŽIVOT“, završava selektor Petar Mitrić.
Festivalski program ove godine činiće selekcije: Takmičarski program, Paralele i sudari, Novi gruzijski film, Mladi duh Evrope, Omaž program za dobitnike nagrade Aleksandar Lifka, Omaž program posvećen dobitniku nagrade Underground Spirit, Novi mađarski film, Eko dokumentarci, Klasici na trgu, Veliki rat na filmu.
Pored filmskog programa na ovogodišnjem FEF Palić biće priređena i izložba „Srbija i Srbi na filmu u Prvom svetskom ratu“, izložba i panel diskusija: „MOnuMENTI i promenljivo lice sećanja“ i naučni skup: „Ekološke i zdravstvene posledice NATO bombardovanja“.
Strateški partner ovogodišnjeg, 21. Festivala evropskog filma Palić je kompanija Turkish Airlines koja veliku pažnju posvećuje kulturi i kulturnim manifestacijama. Na taj način, Turkish Airlines želi da doprinese promociji kulturnih vrednosti i razvoju umetnosti.
Povezana vest:  Stalone: Povrede garantuju uspeh filma