Studija nalazi da je filmska i televizijska produkcija Holivuda obojena u belo
U jednom od najdetaljnijih i najoštrijih izveštaja o nedostatku rasne raznolikosti u Holivudu, nova studija nalazi da su filmovi i televizijski programi u proizvodnji vodeći medijskih kompanija „obojeni u belo“ i da „epidemija nevidljivosti“ zahvata tu industriju od vrha do dna za žene, manjine i LGBT populaciju.
Ova studija predstavlja jedno od najsveobuhvatnijih istraživanja industrije filma i televizije, i uključuje i „indeks inkluzije“ za 10 vodećh medijskih kompanija od Diznija do Netfliksa, koji daje neprolaznu ocenu za svaki filmski studio i za većinu televizija.
Studiju je objavila danas Inicijativa za medije, diverzitet i socijalnu promenu Anenberg fakulteta za komunikacije i novinarstvo na Univerzitetu Južne Kalifornije. Studija je objavljena samo nekoliko dana uoči dodele Oskara, gde su drugu godinu zaredom nominovani samo beli glumci za ovu prestižnu nagradu, što je izazvalo velike polemike u umetničkim i drugim krugovima. U ovom ispitivanju iznosi se čitav niz podataka koji idu dalje, i ukazuju na velike razlike između Holivuda i američkog naroda koji on zabavlja, u polu, rasi i etničkoj pripadnosti.
Profesorka Univerziteta Južne Kalifornije i jedna od autora studije Stejsi Smit rekla je da je prethodnica „Tako belihOskara“ to što postoji „Tako beliHolivud“ i dodala: „Nemamo mi problem diverziteta, mi imamo krizu inkluzije“.
Proizilazi da je nedovoljna predstavljenost široko prisutna, od reditelja pa do najmanjih uloga. „Uopšte uzev, slika medijskog sadržaja je i dalje u velikoj meri prebela“, zaključuje studija. ;
U 414 ispitanih filmova i serija samo trećina likova koji izgovaraju tekst su žene, a samo 28,3 odsto iz grupa manjina, što je oko 10 odsto manje nego u sastavu američkog stanovništva. Likovi stari 40 godina ili više, u velikom su procentu muški i na filmu i na TV – 74,3 odsto muškaraca i 25,7 odsto žena. Samo dva odsto likova koji imaju ulogu s govorom su identifikovani da pripadaju LGBT populaciji. Od 11.306 razmatranih likova, samo sedam su transrodni (od kojih četvoro iz iste serije). „Kada se izmaknemo da vidimo širu sliku, mislim da vidimo sliku ekskluzije. I to ne odgovara normama stanovništva u SAD“, rekla je Smitova. Iza kamere razlika je još veća. Reditelji su u elikom broju belci – 87 odsto. Najmanji diverzitet je među rediteljima na televiziji, koji su 90,4 odsto beli.
Samo 15 odsto reditelja, 28,9 odsto pisaca i 22,6 odsto kreatora serija su žene. Na filmu je razlika u polovima još veća, samo 3,4 odsto razmatranih filmova režirale su žene, i samo dvoje od 109 reditelja su bile crnkinje, Ejva Duvernej filma „Selma“ i Ama Asante filma „Bel“ (Belle).
U studiji Univerziteta Južne Kalifornije uveden je novi indeks pokazatelja za glavne filmske i televizijske studije. Razmatrani su „Tventitfirst sentjuri foks“ (21st Century Fox), Si-Bi-ES (CBS), En-Bi-Si Juniverzal (NBC Universa), Soni, Volt Dizni, Tajm Vorner, Viakom, Amazon, Hulu i Netfliks. Te kompanije obuhvataju sve televizijske mreže, većinu kablovskih televizija i najveće filmske studije i tri dominantna striming servisa.
Svi su ocenjeni po procentu likova koji su žene, manjine ili pripadnici LGBT-a, kao i žena pisci i reditelji. Ni jedan od šest vodećih filmskih studija nije dobio više od 20 odsto kao ukupnu ocenu, a najgore je prošao Tajm Vorner sa ocenom nula. Izveštaj zaključuje da filmska industrija i dalje funkcioniše kao „klub belih, heteroseksualnih muškaraca“. Neke od tih kompanija su međutim imali malo bolje ocene u proceni njihove televzijske produkcije. Dizni, Si-Dablju (CW), Amazon i Hulu su imali svi više od 65 odsto ili iznad toga. ; „Kad se okrenemo da vidimo gde je problem manji ili većim zaključak ove studije jese da svi u filmu podbacuju, sve ispitane kompanije. One su gluve na promene. Ali ima džepova obećanja na televiziji. Tu ima znakova da je promena moguća“, rekla je Smitova.
Neki od nalaza studije koji najviše zabrinjavaju jeste to što nekih uopšte nema. Oko 50 odsto razmatranog sadržaja nema ni jedan lik koji je Azijac ili Amerikanac azijskog porekla, a 20 odsto nema ni jedan crni lik. U studiji je ispitano 109 filmova u produkciji vodećih studija tokom 2014. i 305 novih televizijskih i digitalnih serija na 31 televiziji i servisu striminga koji su emitovani od septembra 2014. do avgusta 2015. Više od 11.000 likova koji imaju govorni tekst analizirano je prema rodu, rasi, predstavljenost etničkih zajednica i predstavnika LGBT populacije. Razmotreno je oko 10.000 reditelja i tvoraca televizijskih emisija, kao i pol više od 1.500 reditelja.