Filmska tribina: „Film noir: osveta femme fatale“, subota, 11. decembar, Dom omladine
Još je krajem 40-tih došlo do promena u tretiranju lika femme fatale. Pretnja koja je predstavljena ženskom figurom postaje suptilnija, teža za otkrivanje. Javlja se novi tip noir junakinje koja na neočekivan način izokreće do tada uspostavljene kanone. Džon Blezer ovu vrstu likova naziva „udavača“ (the marrying type).
„Udavača“ najčešće nije prikazana kao loša i manipulativna žene, kakva je femme fatale, ali da već sama namera da se junak zarobi brakom predstavlja pretnju koja se ne može prenebregnuti. Po novom poretku, tradicionalna femme fatale postaje manje preteća imajući u vidu da nema nameru da brakom zarobi junaka. Svojevrsna dekonstrukcija femme fatale tokom pesesetih, ublažavanje njenih destruktivnih crta, doveo je do opadanja interesovanja za ovu vrstu lika.
Obnovljeno zanimanje za nasleđe noira je početkom 80-tih stvorilo uslove da se femme fatale još jednom vrati u centar pažnje. Neo-noir ostvarenja 80-tih i 90-tih godina prošlog veka su nastala kao svojevrsni omaž klasičnom noir krugu. Femme fatale je u neo-noir filmovima tretirana je na dva načina.
Tradicionalistička struja je iz klasičnog obrasca preuzela mehanizam „kažnjavanja opasne žene“. Druga grupa autora odustala je od kazne što je dovelo da značajnih izmena snaga unutar muško- ženskog odnosa koje je klasični noir oslikavao. To se sasvim jasno može uočiti u filmovima kao što su: „Telesna strast“ (Body Heat, 1981), „Niske strasti“ (Basic Instinct, 1992) i „Poslednje zavođenje“ (The Last Seduction, 1994). Femme fatale je konačno dočekala vreme za osvetu!
Subota, 11. decembar – Sala na I spratu Doma omladine Beograda u 19:00
Predavač: Đorđe Bajić, filmski kritičar i teoretičar