Četvrti festivalski dan (nedelja, 6. septembar) obeležio je početak prikazivanja filmova iz selekcije Retrospektiva Maka Sajka, majstora dokumentarnog filma bivše Jugoslavije, hrabrog autora koji je gotovo svakim svojim filmom dovodio u pitanje jugoslovenski status kvo, i postavljao pitanja koja u tadašnjem komunističkom društvu nisu smela da budu postavljana. Reč je o autoru koji je upravo zbog platio visoku cenu, ali je u svom delu ostao beskompromisan. Njegov cenzurisani film o samoubistvima, „Samoubice, oprez!“ nakon kog je par godina kasnije prekinuo karijeru dokumentariste, prikazan je u Jugoslovenskoj kinoteci.

O zabranjenom filmu, Mako Sajko je rekao: „Da sam znao da će film biti zabranjen na taj način, ne bih ga pravio. Nisam znao da će se Jugoslavija jednog dana raspasti na sadašnje države i da će film biti pušten. Ali, policija je htela da se takav film napravi i priča o tome. Pobudio je puno reakcija u štampi, počeli su i novinari da pišu o tome, što je ranije bilo zabranjeno.“

U okviru retrospektive, u Beogradu će po prvi put na jednom mestu biti prikazano svih 15 njegovih dokumentarnih filmova, od kojih su svi nastali u periodu od 1961. do 1975. godine. Uz samu retrospektivu, biće prikazan i film o Maku Sajku, „Mako“ Siniše Gačića, na online platformi Beldocs festivala.

Povezana vest:  "Vulverin 3D" premijerno 24. Jula, od 25. jula na redovnom repertoaru domaćih bioskopa

Premijera filma „Potreba za mržnjom“ Filipa Čolovića iz Srpske takmičarske selekcije, održana je u Amfiteatru ispred Muzeja Jugoslavije. „Potreba za mržnjom“ Filipa Čolovića je intimna ispovest reditelja o gubitku brata koji je svirepo ubijen u tuči ispred jednog beogradskog splava. Kroz ovaj i druge slične slučajeve, u kojima su bez razloga stradali ljudi, autor istražuje korene bezrazložnog nasilja. „Potreba za mržnjom“ je dokumentarac koji traga za odgovorima na pitanja: kako se stvara i širi mržnja i kako smo, kao društvo, lako pristali na nasilje koja nas okružuje. Reditelj Filip Čolović o filmu kaže: „Pravljenje ovog filma nije zapravo bio plod racionalne odluke. Kada se takve užasne i nesrećne stvari dogode, čovek je prinuđen da se bori s njima, pa i sa sobom, onako kako mora i onako kako može. Pošto sam reditelj i pisac, pisao sam za sebe (knjigu je kasnije objavila izdavačka kuća Rende) i snimio film za sve nas, za čitavo naše društvo, ma kako to pretenciozno zvučalo. Zaista mislim da je ovaj dokumentarni film važan, ukoliko film uopšte može da bude važan. Pisao sam i snimao kako bih preživeo najgori period u svom životu“.

Povezana vest:  Nagrađivani film „Kristina“ Nikole Spasića na festivalima, VOD platformama i u bioskopima u Evropi i svetu

Film „Vreme“ Dragane Jovanović prikazan je na Letnjoj sceni na Kalemegdanu u okviru revijalne selekcije Posebne projekcije. O filmu koji oslikava dnevnu rutinu osamdesetsedmogodišnje Vide, autorka Dragana Jovanović je povodom premijere na Beldocsu rekla: „Osamdesetsedmogodišnja Vida čeka. Odavno je pripremila svoj nadgrobni spomenik i odeću u kojoj će biti sahranjena. Njena dnevna rutina se menja kada joj jednog dana komšinica predvidi dolazak neobičnog i važnog gosta. U istom zabačenom planinskom selu i četrnaestogodišnji Slavoljub iščekuje susret. Oseća snažnu, do sada nepoznatu privlačnost prema Vladani, devojčici iz škole. Tri dana dovoljna su da nestane stogodišnje čekanje cvetanja“.

U okviru selekcije Naslovna strana, prikazan je i film „Osamdeset dinara“, rediteljke Inme de Reyes, nastao u Srbiji. Film prati žene iz Užica koje su izgubile posao nakon ratova. Sada se, polazeći iz svojih bašta i njiva, okupljaju na gradskoj pijaci, mestu gde s ljubavlju i strašću prodaju plodove svoje žetve, takođe i mestu gde mogu da budu svoje pre nego što se vrate kući i daljem radu. O snimanju u Srbiji i temi koja ju je zainteresovana, Inma je izjavila: „Svi u timu su zavoleli Srbiju i zahvalni smo što smo deo ovogodišnjeg Beldocsa. Iskustvo pravljenja filma je bio izuzetno i zahvalna sam kampu „Interakcija“ što ga je omogućio. Zaljubila sam se u ljude u Srbiji i njenu kulturu, hranu, a moram reći i – rakiju“.

Povezana vest:  Deni Bojl odbio da primi vitešku titulu

Na programu petog festivalskog dana, u ponedeljak, 7. septembra, u okviru domaće takmičarske selekcije naći će se film „Drenjine“ Nikole Stojanovića (Amfiteatar ispred Muzeja Jugoslavije u 20 sati) kao i film Ivana Milosavljevića „Plava granica“ koji će biti prikazan  na istom mestu, u okviru revijalne selekcije „Pejzaž“. Od inostranih filmova izdvajamo filmove  „Za Samu“, „Marana“ (strani takmičarski) i „Pećina“, kao dugoočekivane dokumentarističke poslastice.

PHOTO: Beldocs promo