U utorak, 8. septembra, na programu Beldocs festivala premijerno je prikazan film iz srpske takmičarske selekcije „Pripadnost“ rediteljke Tee Lukač, kao i film Svetlane Cemin „Otac Arsenije“ u okviru segmenta Specijalne projekcije.
Film govori o periodu pre, tokom i nakon Drugog svetskog rata u Vojvodini, koji stavlja na test donedavne komšije i otkriva najgore i najbolje u ljudima. Tea Lukač, autorka, o filmu kaže: „Film je sveden na dva elementa – prostor dešavanja i svedočanstva, razmišljanje o kolektivnom i individualnom i različitim vrstama pripadnosti. Sagovornici su predstavljeni kroz slike iz njihove privatne arhive, dok su sama svedočanstva, pričana u prvom licu poput ispovesti, deo jedne veće slagalice kolektivnog iskustva. Prostor kao trag, nemi svedok, je vizuelna okosnica filma. Odupirući se nemilosrdnom zubu vremena njegovo stanje govori više od reči o krhkosti ljudskog postojanja. O želji da potisnemo, zaboravimo, sakrijemo ali i sačuvamo, obnovimo, zalečimo“.
„Otac Arsenije“ Svetlane Cemin prikazan je u selekciji Specijalne projekcije. Film donosi portret oca Arsenija, nekada Beograđanina, kultne ličnosti iz 80-ih, koji danas radi na obnovi i stvaranju duhovnog i kulturnog centra, koji je početkom 19. veka bio potpuno uništen od strane Turaka. O danima provedenim sa ocem Arsenijem i snimanju, Svetlana Cemin je izjavila: „S obzirom da smo se Otac Arsenije i ja poznavali iz davne prošlosti, pre nego što je on postao iguman, on je s lakoćom prihvatio ideju o našoj saradnji i tako se spontano krenulo u realizaciju ovog filma, prvo na Menhetnu a zatim u manastiru Ribnica. Životna priča oca Arsenija je fascinantna sama po sebi, i tražio se odgovor o tome kako je došlo do preobraženja jednog urbanog avangardnog umetnika u visokog duhovnika. Kompleksnost njegove ličnosti se ocrtava, između ostalog, kroz sve te njegove kreativne delatnosti koje su svakodnevno upletene u monaško okruženje“.
Severnomakedonski film „Konzumirati savremeno“ prikazan je u okviru selekcije „Povetarac“ na terasi Art bioskopa Kolarac. Ovo ostvarenje prati glavnu junakinju Sunčicu i njene penzionisane prijatelje koji uživaju u kulturnim ponudama Skoplja i besplatnim pogodnostima koje ona nude. O svom filmu rediteljka Ana Aleksovska je rekla: „Želeli smo da pokažemo drugu stranu medalje, da ukažemo na to da protagonisti našeg filma i te kako razumeju umetnost i kulturu i da ne posećuju takve događaje samo zbog hrane i da im brže prođe vreme, kao što o njima vlada mišljenje. To je prvi utisak i najlakše je okarakterisati ih tako, ali do prave istine čovek dođe tek kad prođe malo vremena, kada razmisli, istraži i kad ima otvoreno srce da empatski posmatra svet. Nije sve ravno, sve ima svoj trodimenzionalni oblik. Ljudi u filmu imaju iskonsku potrebu da pripadaju društvu. Društvo u Makedoniji je izgubilo empatiju, elita je porasla, mi moramo da se otvorimo da razmišljamo šta je to što ti ljudi nose u sebi, ti isti ljudi koje mi na prvi pogled odbacujemo, a ne treba tako. Sve ima dubinu. Umetnost može da dopre do svih ljudi, samo treba da otvorimo srce i otvorimo se da to i vidimo.“
Film „XY Čelzi“, prikazan u okviru selekcije I kao integritet, koji govori o kontroverznoj Čelzi Mening, koja se suočava sa dalekosežnim posledicama svoje prošlosti – istorijskim odavanjem poverljivih informacija koje je dovelo do njene zatvorske kazne.
U okviru pretposlednje festivalske večeri, u sredu, 9. septembra, na programu je i domaći takmičarski film „Blizanci satkani od sna“ Seada Šabotića i Lee Vahrušev, koji će biti premijerno prikazan u 20 sati u Amfiteatru ispred Muzeja Jugoslavije, kao i film „Bjeli Božić“ hrvatskog autora Josipa Lukića.
PHOTO: Beldocs promo