I pored objektivnih teškoća koje su doneli izazovi pandemije, Filmski centar Srbije je tokom 2020. zabeležio brojne uspehe i ostvario zacrtani plan, tako postavši jedna od malobrojnih institucija u Srbiji koja je sprovela u delo sve planirane konkurse, a uz to i jedini fillmski centar u okruženju koji je uspeo da realizuje planirano, sa minimalnim umanjenjem budžeta.

Gordan Matić, koji je od jula 2019. na čelu FCS-a, rezimirao je trenutnu situaciju sledećim rečima: „U verovatno najtežoj i najizazovnijoj godini ovog veka FCS je uspeo da obezbedi svim stvaraocima i filmskim radnicima mogućnost planiranja i kreiranja svojih filmova. Smatram to zaista velikim uspehom. Mnoge porodice vezane za kreativnu industriju i film moći će bezbrižnije da očekuju naredne, nadamo se mirnije, godine. Moram istaći da je FCS uz izuzetne napore svih zaposlenih i Upravnog odbora sproveo sve konkurse koji su bili planirani za 2020. i to povećavši obim ulaganja u kvalitet i kvantitet domaće proizvodnje. Po tome smo jedna od retkih Institucija u ovom delu Evrope.  FCS je bio otvoren sve vreme prvog i drugog talasa pandemije, i prvi pokrenuo i predlagao rešenja Vladi i ministarstvima za pomoć svim sektorima umetničkog stvaralaštva. Veoma sam ponosan na sve zaposlene i njihovo angažovanje tokom ovog perioda.“

Konkrusi Filmskog centra Srbije

FCS je realizovao po planu sve konkursne aktivnosti u ovoj kalendarskoj godini. Na 29 konkursa raspisanih u 2020. podržano je čak 166 projekata, a sa sredstvima u ukupnom iznosu od 724.500.000 dinara. U opticaju su bile 22 konkursne kategorije, a između ostalog, podržano je 18 srpskih igranih dugometražnih filmova i 13 srpskih dugometražnih dokumentarnih filmova (što je najveći broj podržanih dugometražnih filmova u istoriji FCS-a), kao i brojni drugi projekti u okviru kratkog metra, manjinskih koprodukcija, razvoja… S druge strane, samo tokom prve polovine decembra, podršku na inostranim fondovima izborilo je nekoliko projekata ovdašnjih celovečernjih igranih filmova –  „Priča o Fateme“ Vuka Ršumovića (na konkursu panevropskog fonda Eurimaž), „Pukotina u ledu“ Maje Miloš  (na konkrsu Filmskog fonda Holandije), „Lost Country“ Vladimira Perišića (na konkursu Hrvatskog audiovizualnog centra).

Povezana vest:  Majkl Šin u filmu Praskozorje

Izdavačka delatnost Filmskog centra Srbije

Tokom 2020. godine, u okviru izdavačke delatnosti Filmskog centra Srbije, objavljeno je sedam odlično prihvaćenih knjiga o sedmoj umetnosti: „Piščevo putovanje: Mitska struktura za pisce“, Kristofera Voglera, prva dva toma sabranih dela čuvenog srpskog sineaste Branka Vučićevića (1944–2016): „Тo je najlepši film koji sam ikada gledao“ i „Ma sve su to samo komedije sa plakanjem“), antologija Slobodana Šijana „Pisci u bioskopu: Književna istorija naših filmskih doživljaja“, kao i knjige „Estetika avangardnog i eksperimentalnog filma: Telo, rod i identitet / Evropa – SAD – Srbija“ Ivane Kronje, „50 godina filmskog hita u srpskoj kinematografiji 1969-2019“ Marine Fafulić Milosavljević i „Pčelinjak u osinjem gnezdu“ –  monografija Bogdana Zlatića o stvaralaštvu reditelja Jovana Živanovića.

Obuka za deficitna zanimanja u filmskoj industriji

U saradnji sa Fakultetom dramskih umetnosti u Beogradu, po prvi put ove godine FCS je pokrenuo obuku za deficitna zanimanja u filmskoj industriji, za sekretarice i asistente režije. U narednom periodu biće organizovane i radionice za još četiri deficitarna zanimanja: rasvetljivač – gafer, scenski radnik – farmajstor, šarfer i švenker, za koje su već obavljeni prijemni razgovori, ali usled epidemiološke situacije u Srbiji iste se odlažu do daljnjeg.

Pomoć profesiji tokom pandemije Kovida-19

Filmski centar je bio prva institucija u Republici Srbiji koja je zatražila pomoć od nadležnih ministarstava za sve umetnike i stvaraoce. Na inicijativu Filmskog centra Srbije, Institut za javno zdravlje Srbije „Dr Milan Jovanović Batut“ sastavio je dokument sa merama zdravstvene zaštite i preporukama za bezbedno funkcionisanje filmskih produkcija tokom epidemije zarazne bolesti Kovid-19 u Republici Srbiji.

Povezana vest:  Ijan Makelen potpisao ugovor za Hobita

Protokol o saradnji Filmskog cennta Srbije i Srpske pravoslavne crkve

Filmski centar Srbije i Srpska pravoslavna crkva potpisali su protokol o saradnji, kojim se projektima podržanim od strane Filmskog centra Srbije olakšava pristup i korišćenje materijalnih, kulturnih i duhovnih dobara kojima raspolaže Srpska pravoslavna crkva, a koji su neophodni za njihovu realizaciju.

YouTube kanal Filmskog centra Srbije

Filmski centar Srbije je tokom vanrednog stanja pokrenuo YouTube kanal na kome je od marta do juna 2020. prikazano oko 50 srpskih filmova, a kanal je zabeležio više od 15.000 individualnih poseta i pregleda i 9.000 pratilaca.

Najuspešniji srpski filmovi u 2020.

„Otac“ Srdana Golubovića je prikazan u okviru „Panorame“, zvaničnog programa 70. izdanja Berlinskog filmskog festivala, tom prilikom osvojivši čak dve nagrade.

„Oaza“ Ivana Ikića prikazana je i nagrađena na 77. Venecijanskom filmskom festivalu: Ikićevoj režiji je, kao najboljem evropskom filmu u selekciji „Dani autora“, pripala prestižna Nagrada „Europa Cinemas Venice Label“.

U zvaničnu selekciju 73. Filmskog festivala u Kanu uvrštena je i jedna srpska manjinska koprodukcija –film „Suton“ litvanskog reditelja Šarunasa Bartasa, a kultni klasik „Ko to tamo peva“ (1980) Slobodana Šijana prikazan je u zvaničnom programu „Kan klasik“ u okviru 73. Kanskog filmskog festivala.

„Moj jutarnji smeh“, debitantski celovečernji igrani film scenariste i reditelja Marka Đorđevića, prikazan je u zvaničnom delu programa 49. Međunarodnog filmskog festivala u Roterdamu.

Od dokumentarnih filmova koje je podržao FCS, zapažen uspeh je imao kratkometražno ostvarenje „A sad se spušta veče“. Film Maje Novaković prikazan je na gotovo 100 festivala, osvojivši više od 30 nagrada i kvalifikujući se za nominacije za nagradu BAFTA i nagradu Oskar. Zapažen festivalski pohod imao je i  ima i najnoviji dokumentarni film Mladena Kovačevića – „Srećan Božić, Jivu!“.

Iako je poseta bioskopima znatno opala, 2020. godina je iznedrila i jedan domaći bioskopski hit: „Vikend sa ćaletom“ Miroslava Momčilovića je za prva dve meseca prikazivanja, i to usled za to nimalo zgodne oklobosti, pogledalo oko 50.000 gledalaca.

Povezana vest:  Ovacije za film “Kralj Petar Prvi”

Umetnički savet Filmskog centra Srbije

Na inicijativu direktora Filmskog centra Srbije Gordana Matića, Upravni odbor ove institucije osnovao je Umetnički savet Filmskog centra Srbije. Za članove saveta imenovani su glumci Mirjana Karanović i Predrag Miki Manojlović, filmski reditelj i publicista Đorđe Kadijević, direktor fotografije Predrag Popović i Gordan Matić, direktor Filmskog centra.

Mreža kinoprikazivača Srbije

Osnivačka skupština Mreže kinoprikazivača Srbije, koja je formirana Memorandumom o saradnji potpisanom u Filmskom centru Srbije decembra prošle godine, održana je 17. i 18. novembra 2020. godine. Do sada je Mreži, na osnovu ovog dokumenta, pristupio 41 prikazivač.

Planovi za 2021. godnu

Filmski centar Srbije se već uveliko priprema za godinu pred nama. FCS sluša savete struke, tako da priprema unapređenja konkursa, a na osnosu sugestija strukovnih udruženja. U pripremi i planu su novi konkursi: Konkurs za razvoj projekta zasnovanom na književnom delu domaćeg autora (prvi konkurs ovog tipa u ovom delu sveta), i Pozivni konkurs za renomirane srpske autore (reditelji stariji od 65 godina čiji su prethoni filmovi učestvovali u Kanu, Veneciji i/ili Berlinu). Pred potpisivanjem su dva važna sporazuma: Sporazum sa Italijom o koprodukcijama i distribuciji  i Ugovor o saradnji sa Ministarstvom odbrane. Pored saradnje sa Fakultetom dramskih umetnosti na obici kadra za deficitna zanimanja u filmu koja se nastavlja, FCS planira da tokom sledeće godine, a u zavisnosti od epidemiološke situacije, organizuje sa inostranima partnerima obuku za pirotehničare i kaskadere. U saradnji sa Domom omladine Beograda, FCS će tokom februara, marta, aprila i maja organizovati četriri tribine o identitetu srpskog filma u XXI veku na kojima će učestvovati renomirana imena iz sveta filmske kritike, istorije i teorije.