Četvrtog dana 30. Festivala evropskog filma Palić, u utorak 18. jula, na konferenciji za medije na Velikoj terasi govorili su Langston Uibel, glumac u filmu “Crveno nebo”; Klara Vlasakova, scenaristkinja filma “Svakodnevni propusti”; dobitnici AFIFS nagrade, ekipa filma “Da li ste videli ovu ženu?” – reditelji Dušan Zorić i Matija Gluščević, i producentkinja Čarna Vučinić; koproducenti filma “Sneg i medved” – Miloš Ivanović i Andrijana Sofranić Šućur; Mirona Radu sa ABIFF Festivala; Valentin Urziceanu, reditelj filma “Dovoljno blizu”; Frederik Kornet iz Europe Cinemas; Boban Stefanović, predsednik Upravnog odbora Mreže kinoprikazivača Srbije, autor izložbe “Mija Aleksić – Biti glumac” i koorganizator Seminara “Inovacije u kinoprikazivačkoj delatnosti – Evropske perspektive srpskih bioskopa”; Đorđe Bajić i Zoran Janković, autori knjige „Kritički vodič kroz srpski film 2018-2022.“ i Saša Radojević, autor knjige „Srpski film: Pedesete“.
Langston Uibel, glumac u filmu “Crveno nebo”, prikazanom u Glavnom takmičarskom programu, govorio je o saradnji sa rediteljem ovog ostvarenja: “Sa Kristijanom Pecoldom sam se upoznao godinu dana pre početka snimanja, tako da sam imao toliko vremena da se pripremim za ulogu. Rad sa njim je neverovatno iskustvo. Kristijan je tokom godina kreirao veoma poseban način snimanja i imali smo jako puno vremena da snimamo naše scene. Ključna reč je sigurnost – on zaista ima osećaj za stvaranje sigurnog kreativnog prostora, gde svako u prostoriji može da prikaže najbolju verziju sebe.
Klara Vlasakova, scenaristkinja filma “Svakodnevni propusti” Kristine Grosan, prikazanog u selekciji “Paralele i sudari”, govorila je o inspiraciji za radnju ovog ostvarenja: “Jedna od tri glavne junakinje je Hana, žena u svojim šezdesetim godinama, i ona ima čudnog robota-psa koji joj je ostao od preminulog supruga. Ona nije sigurna u kakvom je tačno odnosu s tim neobičnim ljubimcem. Koren ove radnje je u novinskom članku o robotima-psima u Japanu: kompanija koja ih je proizvodila je prestala da proizvodi rezervne delove, pa su oni počeli da “umiru”, a njihovi vlasnici da ih sahranjuju uz odgovarajuće rituale i ceremonije. Priča ove junakinje je o tome na koji način pristupamo AI svetu i igračkama, o tome šta je prirodno a šta je veštačko”.
Dušan Zorić, jedan od dvojice reditelja filma “Da li ste videli ovu ženu?”, dobitnika ovogodišnje nagrade AFIFS za najbolji srpski film, govorio je o smelom rediteljskom pristupu ovom delu: “Kada smo počeli da razmišljamo o filmu i dok smo ga pravili, meni se svidela ideja da film podeli ljude. Kada se to desi u praksi nije svejedno, ipak bih više voleo da se ljudima svidi film. Ali, očekivali smo da će biti podeljene reakcije”.
Matija Gluščević, koreditelj filma, osvrnuo se na iskustvo zajedničkog rada sa Dušanom Zorićem: “Nije bilo podele posla među nama. Znali smo od početka da sve hoćemo da radimo zajedno i to se desilo spontano. Mi smo u tom smislu srodne duše. Mnogo je zabavnije raditi u paru, jer onda nije samo pitanje tvog ličnog ega, već konstantno možeš da pričaš s nekim i da odmah dobiješ povratnu informaciju, reakciju da li je tvoja ideja zanimljiva ili nije”.
Miloš Ivanović, koproducent filma “Sneg i medved”, o nastanku ovog dela je rekao: “Projekat filma je učestvovao na radionici First Films First koju je vodio Stefan Arsenijević, gde smo upoznali producentkinju i rediteljku, i oni su želeli da sarađujemo. To je bilo relativno brzo nakon što smo osnovali produkciju. Za debitanski film prilično je uspešno finansiran, a bio je do sad uspešan i po nagradama i distribuciji”.
Petog festivalskog dana, u sredu 19. jula na Letnjoj pozornici na Paliću, u Glavnom takmičarskom programu u 21h će biti prikazan film “Stari hrast” Kena Louča a od 23h “Zemlja kratkih rečenica” Hele Jof. Neposredno pred početak prvog filma, reditelju Andresu Drezenu će biti dodeljena nagrada “Aleksandar Lifka” u kategoriji inostranih stvaralaca. U selekciji „Paralele i sudari”, u bioskopu Abazija na Paliću će na repertoaru biti filmovi “Hladan poput mermera” Asifa Rustamova (17h) i “Živi svetac” Tinatin Kajrišvili (19h).
Foto: M.M./ATAImages