Petog dana 30. Festivala evropskog filma Palić, u sredu 19. jula, na konferenciji za medije na Velikoj terasi govorili su Betina Brokemper, producentkinja filma “Ingeborg Bahman – putovanje u pustinju”; Davide Rico, reditelj filma “Posle mosta”; Serđu Kumatrenko, producent filma “Ugljenik”; Maćaš Prikler, reditelj filma “Moć”; ekipa filma “Putevi heroja” – rediteljka Ana Konstantinović, scenaristkinja Tamara Baračkov, i Željko Maksimović; Adam Tošer, reditelj filma “Blokada”; Snježana Mitrović, moderatorka i organizatorka ekološke panel-diskusije „Posledice upotrebe municije sa osiromašenim uranijumom u NATO agresiji 1999. – inspiracija za kinematografe“ i Stefan-Dimitrije Dimić, predstavnik festivala KFF Sremski Karlovci.
Betina Brokemper, producentkinja filma “Ingeborg Bahman – putovanje u pustinju” rediteljke Margaret Fon Trote, koji je prikazan u Glavnom takmičarskom programu van konkurencije, govorila je o nastanku ovog filma: “Produciranje je bilo jednostavno – priča o ženi, pesnikinji, koja je bila ispred svog vremena, jednom od prvih ženskih glasova u posleratnoj Nemačkoj… svi su bili spremni. Imali smo dobar argument – to je bila neispričana priča, nije bilo čak ni zajedničkih slika Ingeborg Bahman i Maksa Friša, koje su se pojavile tek sada. Sada su se pojavila i pisma, koja nama nisu bila dostupna i dozvoljena za čitanje. Bilo je i onih koji su želeli da to bude više priča o Maksu Frišu, ali smo uspeli da pronađemo način da film ispriča ono što je Margaret htela”.
Serđu Kumatrenko, producent filma “Ugljenik” reditelja Jona Borša, prikazanog u selekciji “Paralele i sudari”, govorio je o žanrovskoj strukturi filma čija je radnja smeštena u Moldaviju ranih devedesetih, kade je bio aktuelan rat na granici sa Pridnjestrovljem. “Na početku smo hteli da napravimo dramu. Međutim, tokom priprema za film razgovarali smo sa ljudima iz područja u kome se radnja dešava, koji su nam ispričali dosta priča s komičnom crtom. To su bile tužne informacije, ali sa dosta autoironije. Od tog trenutka smo počeli da ovaj pristup usvajamo u scenariju. Neko ovaj film vidi kao komediju, a neki ne jer razumeju metaforu. Sve je u očima posmatrača”.
Maćaš Prikler, reditelj filma “Moć” iz iste selekcije, u svom ostvarenju referisao je na jedan istiniti događaj iz slovačkog javnog života. “Zaista je bio jedan slučaj gde se još uvek ne zna šta se tačno desilo. Mediji su pisali o ubistvu jednog mladića tokom lova, u kome je učestvovao bivši predsednik Slovačke. Film se tim događajem bavio nekih par minuta na početku, ali uloga ovog filma nije da bude dokumentaran jer mi nismo istraživački novinari. Hteli smo da vidimo kako izgleda jedna država ili sistem, gde imamo ministra za koga pretpostavljamo da je etički na svom mestu, ali je pitanje šta radi sam sistem vlasti kada treba da zaštiti neku bitnu osobu”.
Ana Konstantinović, rediteljka filma “Putevi heroja” prikazanog u selekciji “Eco Dox”, o ideji ovog dokumentarnog ostvarenja je rekla: “Naša ideja je bila da se pozabavimo svakodnevnim herojima, ljudima koji su tu negde oko nas, koji su na neki način nevidljivi, a prave nemerljivi doprinos za naše zajednice, pre svega u ekološkom smislu. Naša potraga za herojima je bila u tom smeru – da nađemo ljude koji rade nešto sa čim možemo da se identifikujemo. Našli smo preko 50 takvih ljudi od kojih smo došlo do 12 protagonista u ovom omnibusu”.
Šestog festivalskog dana, u četvrtak 20. jula na Letnjoj pozornici na Paliću, u Glavnom takmičarskom programu u 21h će biti prikazan film “Zarobljen” Vasilisa Kacupisa a od 23h “Tri hiljade numerisanih delova” Adama Časija. Pred početak prve projekcije biće dodeljena Regionalna Lifka makedonskom glumcu Nikoli Ristanovskom i nagrada Underground Spirit španskoj multimedijalnoj umetnici Mariji Kanjas. U selekciji „Paralele i sudari”, u bioskopu Abazija na Paliću će na repertoaru biti filmovi “Embrion-larva-leptir” Kirosa Papavasiloua (17h) i “Voliš li me?” Tonje Nojabrove.
Foto: Damir Vujković