Sutra počinje 80. Mostra
Najstariji filmski festival na svetu, venecijanska Mostra počinje sutra filmom Mire Nair „The Reluctant Fundamentalist“ (Nevoljni fundamentalista) – politički triler o mladom Pakistancu rastrzanom između Vol Strita i poziva svoje domovine. Za Zlatnog lava – glavnu nagradu festivala – takmičiće se 18 filmova, među kojima su i Terens Malikov „To the Wonder“ (Ka čudu) i film o sajentologiji Pola Tomasa Andersona „The Master“ (Gospodar). Festival se završava 8. septembra kada će žiri, na čelu sa američkim producentom Majklom Murom, izabrati pobednika. Prošle godine ovu nagradu osvojio je „Faust“ ruskog reditelja Aleksandera Sokurova.
Ovogodišnju Mostru obeležiće rekordan broj rediteljki. Žene-reditelji potpisuju 21 od 52 filma na festivalu a naročiti fokus ove godine je na ekonomsku krizu, arapsko proleće i verski fundamentalizam.
Muzika je takođe na meniju sa dugo očekivanim dokumentarcem Spajka Lija „Bad 25“ o pop ikoni Majklu Džeksonu i film Džonatana Demija, poznatog po ostvarenju „Kad jaganjci utihnu“, o napolitanskom pevaču Encu Avitabileu.
Među novajlijama ove godine je Haifa al-Mansur iz Saudijske Arabije – gde su filmovi zabranjeni a žene suočene sa svakodnevnom diskriminacijom – sa svojim filmom „Wađda“ o devojčici koja očajnički želi bicikl koji ne sme da vozi.
Kada je reč o holivudskim zvezdama, u Veneciju dolaze Ben Aflek, Brajan de Palma, Kejt Hadson, Selena Gomez i Vinona Rajder kao i poznati japanski reditelj Takeši Kitano i Kim Ki Duk iz Južne Koreje.
Džordž Kluni, koji je stalan gost festivala ove godine neće biti prisutan, ali će mladi američki glumci Zak Efron i Šaja Labaf promovisati svoje filmove Robert Redford i Džuli Kristi predstavljaju stariju generaciju, dok se očekuje da će Rejčel Mekadams i nepredvidivi Hoakin Feniks privući najviše pažnje medija i publike.
Film o kome se najviše govori uoči Mostre je „The Master“ (Gospodar) Pola Tomasa Andersona o verskom kultu za koji oni koji su videli delove filma kažu da liči na sajentologiju.
Anderson je ranije izjavljivao da je uloga Lankestera Doda, koga glumi Filip Sejmor Hofman, inspirisana L. Ronom Habardom, osnivačem sajentološke crkve.
Seks je takođe jedna od glavnih tema na čelu sa trilerom Brajana de Palme „Pašion“ (Strast) čiji je golicavi trejler sa Mekadamsovom i Numi Rapas već izazvao uzbuđenje među ljubiteljima filma.
Seks i religija iskombinovani su u filmu „Pieta“ Kim Ki Duka, dok se Terens Malik vraća na evropsku scenu godinu dana pošto je njegovo „Drvo života“ osvojilo Zlatnu palmu u Kanu, svojim novim filmom „To the Wonder“ (Ka čudu) koje nije preporučljivo za mlađe od 17 zbog scena seksa i golotinje.
U glavnoj konkurenciji od 18 filmova, koja je nešto „mršavija“ nego prethodnih godina je i „Bella Addormentata“ Marka Beloćija o Eluani Englaro, ženi koja je vegitirala posle automobilske nesreće i koja je bila u centru dugogodišnjeg slučaja o pravu pacijenta da umre koji je podelio Italiju.
Za filmske sladokusce organizatori su pripremili i jednu istinsku poslasticu – rediteljsku verziju epskog vesterna i još većeg bioskopskog promašaja oskarovca Majkla Ćimina „Vrata raja“ Prva Mostra održana je 1932. na terasi glamuroznog hotela „Ekscelsior“ na venecijanskom Lidu i na njoj su prikazani filmoti tada najpoznatijih svetskih reditelja poput Frenka Kapre ili Hauarda Hoksa.
Festival se proteklih godihna mučio da održi primat u sve žešćoj konkurenciji, prevashodno od festivala u Torontu i Rimu ali se organizatori nadaju da će kombinacijom stare garde i mladih, neafirmisanih umetnika vratiti Veneciju u vrh filmske industrije.