Pola veka filmova o Bondu, Džejmsu Bondu
Bio je to sustret dvoje najpoznatijih Britanaca na svetu: kraljica Elizabeta druga okrenula se svom gostu u smokingu i rekla „Dobro veče gospodine Bond“. Uparivanje ovih ikona – engleskog monarha i kralja špijuna – u filmu koji je pripremljen za otvaranje Olimpijskih igara u Londonu bio je uzbudljiv trenutak i pored toga što je jedan od njih izmišljen. Agent 007 je, prenosi AP, stvaran za milione ljubitelja filma koji će se ponovo skupiti ove jeseni da gledaju Bonda u 23. filmu o ovom heroju „Skyfall“.
Bond je prešao veliki put u proteklih 50 godina od prvog prikazivanja budžetski skromnog filma „Doktor No“ 5. oktobra 1962. godine. Glavni lik bio je ubojiti tajni agent koji nosi Savil Rou odela, vozi Aston Martin, voli svoje martinije protresene a ne promešane i predstavlja se kao „Bond, Džejms Bond“.
U čemu je tajna njegovog opstanka? Rodžer Mur, koji je igrao Bonda u sedam filmova – više od svih ostalih glumaca, smatra da je reč o tome što publika zna šta da očekuje.
„To je poput priče za laku noć. Sve do ne odstupite previše od originala dete je srećno. Publika dobija šta očekuje: lepe devojke, akciju, spravice – to je formula“, kaže Mur.
Ta formula imala je skromne početke. Dva mlada producenta, Kanađanin Heri Salcman i Amerikanac Albert Brokoli nabavili su prava na seriju romana Ijana Fleminga, bivšeg obaveštajca iz Drugog svetskog rata koji je agenta 007 osmislio kao neku vrstu svog alter ega.
Salcman i Brokoli su imali budžet za film od svega milion dolara, ali su uz pomoć sreće uspeli da privuku neverovatan tim talenata. Šon Koneri, relativno nepoznati škotski glumac i bivši bodibilder, izabran je da glumi Bonda i pored protivljenja studija „UA“ koji je želeo da Kerij Granta.
„Everything or Nothing“ (Sve ili ništa), novi dokumentarac o Bond filmovima navodi da je konačnu potvrdu Koneri dobio od Brokolijeve žene. „Da li je seksi“, pitao ju je Brokoli. Koneri je tada dobio ulogu.
Iza scene, na filmu su radili umetnici poput Džona Barija koji je komponovao uvodnu temu Bonda, Morisa Bindera koji je stvorio čuvenu naslovnu sekvencu sa cevi pištolja i dizajnera Kena Adama čiji su futuristički setovi dali modernistički kul izgled filmu.
U dokumentarcu, koji će krajem sedmice biti prikazan na britanskoj televiziji, Adam se setio da je bio „ludo hrabar“ tada, dok se drugi sećaju opuštene atmosfere na snimanju.
„Bili su to lepi dani“ kaže Dejvid M. Kej čija je kompanija obezbedila letelicu za snimanje prvih filmova o Bondu. „Tada nisu postojala stroga pravila o bezbednosti kao sada. Brokoli je bio apsolutni kavaljer i tražio je stvari koje su bile gotovo nemoguće“, priseća se Kej.
Sve je bilo beskrajno zabavno a taj osećaj se prelio i na veliko platno. „Doktor No“ se u bioskopima pojavio u savršenom trenutku, kada je Britanija grcala zbog posleratnih mera štednje.
Bondov svet automobila, kazina i kavijara bio je seksi, luksuzan i živopisan. Umesto sive, obskurne figure, on je bio glamurozni džet seter. Filmovi su nervozu zbog Hladnog rata pretvorili u uzbudljivu vožnju u kojoj dobar momak uvek trijumfuje.
„Ništa slično nije postojalo“, kaže Grejam Raj, urednik magazina „007“ koji se seća da je kao 11-godišnjak bio oduševljen filmom. „U to vreme britanski filmovi bili su sumorne, crno-bele drame. Kada je ‘Dr.No’ eksplodirao na platnu svi su bili fascinirani“.
Od tada Bond je preživeo okršaje sa raznim zlikovcima, od uber zlog Ernsta Bolfelda do Džoza. Što je još impresivnije, preživeo je društvenu revoluciju 1960ih, finansijske probleme i tužbe, brojne promene glavnih glumaca, Hladni rat i Rat protiv terora.
Njegovo preživljavanje, navodi američka agencija, je rezultat hemije, upornosti i sreće.
„Doktor No“ je dobio mešovite kritike ali je publika bila oduševljena i godinu dana kasnije usledio je hit „Iz Rusije s ljubavlju“. Do 1964. i „Goldfingera“, Bond je postao fenomen.
Od početka, uspeh je pratio i vešt marketing. I dok mnogi veruju da je pojavljivanje firmiranih proizvoda u nekom filmu skorašnja taktika – Bonda Danijela Krejga prebacuje se sa martinija na pivo „Hajniken“ – taj marketing počeo je još u knjigama u kojima Bond nosi „roleks“ sat i koristi šampon „Pino eliksir“.
Ono što je počelo kao Flemingov način da pokaže skup ukus svog glavnog lika ubrzo je preraslo u komercijalni sporazum koji je producentima filmova donosio milione.
Tokom 1960-ih, ljubitelji Bonda mogli su da nose 007 dezodorans ili afteršejv ili kupaće gaće Džejms Bond sa sve logoom. Konerijev Bond pio je „Smirnof“ vodku, dok je negativac u „Goldfingeru“ golf igrao „Slacenger“ lopticama.
Upravo to su bile stvari koje je publika očekivala da vidi. Lokacije su se menjale po celom svetu a ponekad i u svemiru, Bond je koristio opasač sa raketama, automobil-podmornicu i druge spravice, zlikovci-megalomani imali su uvek sadističkog dželata i svi oni su postali deo Bond brenda.
Kao i muzika koju su izvodile najveće zvezde tog vremena od Pola Makartnija i Madone do Adel koja radi naslovnu numeru za „Skyfall“.
A, naravno, tu su i Bond devojke. Bilo da je reč o žrtvama ili negativcima, one su uvek fatalne i podležu Bondovim čarima.
Bondove devojke dugo vremena su pružale dodatnu municiju kritičarima koji su film smatrali seksističkim. PRistalice Bonda međutim tvrde da filmovi nude sve za svakoga – Ursulu Andres u bikiniju ali i Danijela Krejga u plavim kupaćim gaćama.
Koneri je posle šest filmova okačio Bondovo odelo o klin, iako se vratio u nezvaničnom Bondovom filmu „Nikada ne reci nikad“ početkom 1980ih.
Bivši maneken Džordž Lazenbi potrajao je samo jedan film „U tajnoj službi njenog veličanstva“ 1969. godine koji je među favoritima mnogih fanova. Mur je Bonda odveo u nešto duhovitijem i lagodnijem pravcu 1970ih.
Publici se nije dopao Timoti Daltonov žešći i okrutniji Bond 1980ih ali se Pirs Brosnan, sa svojim futurističkim vozilima, savršeno uklopio u period posle Hladnog rata.
Kao što se odeća 007 menjala sa vremenom, od Konerijevih odela iz 1960ih do Krejgovih odela dizajnera Toma Forda, tako su i producenti pokušavali da učine da Bond odražava raspoloženje vremena.
Napadi na SAD doveli su do ponovne promene tona filmova. Krejgov Bond, koji je debitovao u „Kazino Rojalu“ 2006. godine bio je mračniji, žestoki špijun, možda najsličniji Flemingovom originalu sa sadističkom crtom i dozom gađenja prema samom sebi.
Iako porodica Brokoli, čija je juća EON producent filmova o Bodnu, neće da komentariše, mediji prenose da će Krejg posle „Skyfall“-a snimiti još dva filma.
Za jednog 50-godišnjaka, agent 007 deluje kao da je u dobroj formi. Da li će preživeti i drugih pola veka? Urednik Raj misli da hoće.
„Bond je, poput dijamanata, večan“, kaže on.