XVIII_FAF_b 

Ukrštanje fakta i fikcije na 18. Festivalu autorskog filma
 
Program 18. Festivala autorskog filma (FAF), koji će biti održan od 28. novembra do 5. decembra u Beogradu, karakterišu hibridne forme, različite kombinacije igranog i dokumentarnog žanra, najavio je umetnički direktor ove ugledne manifestacije Srđan Vučinić.
Među ukupno 19 naslova u glavnom programu naći će se, kao i ranijih godina, pobednici važnih svetskih festivala, nova ostvarenja reditelja koje publika Autorskog festivala voli i odlično poznaje, kao i zanimljivi filmovi nezavisne produkcije koji pokazuju nove tokove u ovoj oblasti.
Na svečanom otvaranju FAF-a, 28. novembra uveče u Domu omladine biće prikazan ovogodišnji dobitnik „Zlatnog lava“ u Veneciji i više drugih nagrada, južnokorejski film „Pijeta“ Kim Ki Duka.
To je priča o mladiću koji radi za zelenaše i uspeva da od dužnika izvuče svaku paru koju duguju. Jednoga dana pred njim se pojavljuje žena koja tvrdi da mu je majka i da joj je žao što ga je odbacila. Ovaj brutalni čovek nakon neočekivanog susreta odlučuje da promeni svoj život pun nasilja, ali dok se u njemu razvijaju nova osećanja vezanosti i ljubavi, otkriva i zastrašujuće i tragične tajne.
„Pijeta“ govori, između ostalog, o surovom kapitalizmu u Južnoj Koreji koji nemilosrdno uništava tradiciju i identitet jedne nacije.
U vezi sa prožimanjem igranog i dokumentarnog stila, Vučinić je u „Festivalskom žurnalu“ naveo primer filma „Cezar mora da umre“ u kojem su italijanski autori braća Tavijani snimili kažnjenike jednog pravog zatvora u Rimu.
Zatvorenici spremaju predstavu – Šekspirovog „Julija Cezara“, prepoznajući u davno napisanoj fikciji drame sopstvenog postojanja.
Magija filmova austrijskog reditelja Urliha Zajdla „Raj: Ljubav“ i „Raj: Vera“, ocenjuje Vučinić, proističe upravo iz toga što se dokument više ne može razlučiti od fikcije, niti gluma od života.
Tu spada i dokumentarac „Bob Vilson režira ‘Život i smrt Marine Abramović'“. Film prati Vilsonov rad na predstavi u kojoj slavna konceptualna umetnica igra svoju majku, razrešavajući time sopstvene konflikte iz detinjstva i adolescencije.
Pažnju privlači i omnibus „7 dana u Havani“, svojevrsni omaž Kubi, sastavljen od priča sedam sjajnih reditelja među kojima su Hulio Medem, Gaspar Noe, Huan Karlos Tabio i Elija Sulejman.
Kuriozitet je da je među rediteljima i poznati glumac Benisio del Toro, dok jednu od uloga igra naš slavni reditelj Emir Kusturica.
Publika FAF-a imaće priliku da vidi i novi film francuskog reditelja Leosa Karaksa „Sveti motori“ sa Evom Mendes, Kajli Minog i Mišelom Pikolijem u glavnim ulogama. Posle 13 godina pauze Karaks se vratio filmu i proletos u Kanu dobio Nagradu mladih kritičara.
Organizator FAF-a „Megakom fim“ najavio je i nova ostvarenja cenjenih autora Gzavijea Dolana „Lorens u svakom slučaju“, Kristijana Munđiua „Iza brda“, Lu Jea „Misterija“…
U konkurenciji za Gran pri „Aleksandar Saša Petrović“ nalazi se 12 naslova. Članovi žirija su argentinski reditelj Pablo Đorđeli, prošlogodišnji pobednik FAF-a sa filmom „Akacije“, mlada srpska rediteljka Maja Miloš i grčki producent Jorgos Curgijanis.
Projekcije 18. FAF-a održavaće se velikoj i maloj sali Doma omladine, u Dvorani Kulturnog centra, bioskopima „Fontana“, „Sinepleks Delta siti“ i „Kolosej“, Muzeju kinoteke i Domu kulture Studentski grad, a kao i svake godine deo festivala biće prateći filmski i drugi umetnički programi.
Potvrđeni kvalitet, međutim, ne prati adekvatan budžet.
Predsednik Saveta festivala, reditelj Srdan Golubović podsetio je ovih dana u razgovoru sa novinarima na značaj FAF-a za kulturni život Beograda i uputio apel javnosti da pomogne da ovaj specifični festival opstane.
„Budžet je manji nego ikada. Uvek smo se trudili da nam to ne bude alibi i da svakako publici ponudimo samo vrhunski kvalitet. Međutim, ako se ovako nastavi, šanse da festival opstane izuzetno su male“, upozorava Golubović.
Prema podacima koje je obelodanio izvršni producent Igor Stanković ukupni budžet je svega 3,3 miliona dinara (oko 30.000 evra). Samo za transport i prevod filmova odlazi 30 posto te sume. Zbog toga će sigurno broj gostiju biti manji nego ranijih godina.
Uprkos problemima, odnosno kao odgovor na njih, vizuelni identitet 18. FAF-a inspirisan je snagom, borbom za nezavisnost i autentični izraz, a protiv prosečnosti. Plakat i celokupni vizuelni identitet kreirala je agencija „McCann Beograd“ kao pro bono projekat.

 

Povezana vest:  Eskvajer: Skarlet Johanson opet najseksipilnija žena sveta