42 FESTŽiri Festa: Umetnost ne trpi unapred zadati kriterijum

Članovi žirija takmičarskog programa Festa „Evropa van Evrope“ predstavljeni su danas na festivalskoj konferenciji za novinare u beogradskom Sava centrru.
Odluku o nagradi, uz novčani iznos od 2.000 evra, doneće srpski reditelj Goran Marković, nemački filmski kritičar Klaus Eder i hrvatski kritičar i autor Tomislav Kurelec.
Takmičarski program ove godine obuhvata šest ostvarenja iz Azerbejdzana, Rusije, Gruzije, Norveške, Izraela i Makedonije.
Generalni sekretar Fiprescija Eder izjavio je da pri odlučivanju o nagradi nema unapred postavljen kriterijum u smislu teme, stila ili porekla nekog filma.
„Bilo bi strašno za same filmove da postoji zadata formula. Mene više zanima, na primer, neki azerbejdžanski film nego nemački mejnstrim. Ne interesuje me politički aspekt, da li je film iz zemlje koja je član ili nije član Evropske unije“, rekao je on.
Eder je dodao da je ono što njega interesuje pitanje šta je to evropski film, ili knjiga ili slika, u smislu u kojem se govori o, na primer, azijskom filmu, odnosno da li se mogu naći zajednički elementi koji neko umetničko delo čine evropskim.
Marković je izjavio da je sa zadovoljstvom prihvatio ovu dužnost, jer se filmovi iz glavnog programa Festa mogu kasnije „uhvatiti“ i u bioskopu i na druge načine, ali postoje filmovi koji se mogu videti samo na festivalu i nikada više.
„Za mene je to dragoceno, jer su ta dela različita. Radoznao sam i želim da vidim kako drugi ljudi žive, kako misle. Selekcija u ovom programu je veoma interesantna“, istakao je on.
Kurelec je izjavio da je za kritičara važno da bude otvoren za različite vrste filma.
„Zato mi je ovaj Festov program interesantan. Nudi nam priliku da vidimo šta se dešava u različitim kinematografijama“, dodao je on.
O svojim filmovima danas su govorili i austrijski reditelj Kaspar Faundler i producent Peter Reler, grčki reditelj Janis Sakaridis i slovenački reditelj debitant Rok Biček.
Ova kvalitetna i ozbiljna ostvarenja pokreću bitne teme – borbu protiv depresije jedne mlade žene (austrijski „Odlazak na plažu“), dilemu između ekonomskog ili moralnog imperativa u doba krize (grčka „Divlja patka“), odnosno pobunu srednjoškolaca protiv rigidnog profesora (slovenački „Razredni neprijatelj“).
Za ove autorske, nekomercijalne filmove karakteristično je da ne daju jednoznačne slike ili odgovore. Biček je to dobro definisao rekavši da njegov film prikazuje život, a u životu „Nije sve crno-belo“, kako glasi i slogan 42. Festa.

Povezana vest:  Odabrane glavne glumice filma „Plava krv“